- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بهاره رهنما: سینما و تلویزیون باید درباره «ایدز» موضع فعالانه اتخاذ کنند

bahareh-rahnama

به گزارش سوره سینما [1]، بهاره رهنما بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل دراین سالها درسینما و تلویزیون کمتر فیلم و یا سریال درباره بیماران مبتلا به ایدز ساخته شده است گفت: متاسفانه یک عزم جدی در سطوح بالای مدیریت فرهنگی در کشورمان وجود دارد که درباره برخی از واقعیت های موجود در جامعه پنهان کاری انجام شود.

وی ادامه داد: در این سالها شاهد بودیم درباره همین بیماری ایدز و برخی اختلالات جنسیتی به شکل گسترده ای نوعی پنهان کاری در بدنه مدیریت فرهنگی ما وجود داشته است و همین باعث شده است که سینما و تلویزیون سراغ تصویرسازی در این باره نروند.

بازیگر سریالهایی چون «پژمان» و «مرد هزارچهره» با تسری دادن این تلاش برای پنهان کاری به مدیریت کلان در کشورعنوان کرد: وقتی در سالهای گذشته بزرگترین مقامات دولتی برخی از بدیهی ترین اختلالات را در جامعه کتمان می کردند تکلیف درباره بقیه هم روشن است و دیگر نمی شود گفت چرا فلان کارگردان درباره ایدز فیلم و سریال نمی سازد.

وی ادامه داد: تاکنون این طور به نظر می رسیده که ترجیح در سیاست گذاری کلان چنین است که آسیب های اجتماعی و بیماری هایی چون ایدز پنهان بمانند اما دیگر پنهان کاری بس است و به زمانی رسیده ایم که باید به شهروندان در این باره اطلاعات دهیم.

بازیگر «سن پطرزبورگ» با اشاره به این مسئله که با پنهان کاری نمی شود تا ابد صورت مسئله را پاک کرد و باید به شهروندان آگاهی داد گفت: نسل جوانی را در جامعه داریم که نسبت به معضلاتی مثل بیماری ایدز ناآگاه هستند و نمی دانند با چه خطراتی روبه رو هستند. در حالی که همه ما وظیفه داریم تا آنها را آگاه کنیم.

وی ادامه داد: به نظرم اگر به جوانان و نوجوانان درباره این بیماری آگاهی درستی دهیم و شرایطی را فراهم آوریم که جوانان هم در باره چگونگی ابتلا به ایدز بدانند و هم درباره راههای پیشگیری از آن، یقین بدانید که رفته رفته هم کاهش ابتلا به ایدز را شاهد خواهیم بود و هم رفتار منطقی تر با بیماران مبتلا به اچ.آی.وی.

این بازیگر خاطرنشان ساخت: بهترین راه برای ایجاد آگاهی هم از طریق رسانه های پرمخاطب مانند سینما و تلویزیون است. کارکردی که یک سریال تلویزیونی پرمخاطب دارد به مراتب فراگیرتر است از ده ها صفحه اطلاعات متنی است که در رسانه های کاغذی در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

رهنما در پایان گفتگوی خود با ابراز امیدواری نسبت به حرکت فعالانه تر سینما و تلویزیون در این باره بیان داشت: فقط می توانم بگویم پنهان کاری درباره ایدز بس است. سینما و تلویزیون از موضع انفعالی خارج شوند و فعالانه به تولید اثر نمایشی آگاهی بخش در این باره دست زنند.