- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آیا سازمان سینمایی با سازندگان فیلم «زرد» برخورد خواهد کرد؟

sazman-cinemayee

به گزارش سوره سینما [1]، به طور معمول فیلمنامه‌هایی که در شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی مطرح و موفق به دریافت پروانه می‌شود توسط روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام و روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد.

گروه سازنده فیلم سینمایی «زرد» در شرایطی پیش تولید خود را آغاز کرده است که فیلمنامه این اثر به تهیه کنندگی کامران مجیدی و کارگردانی مصطفی تقی زاده  فقط در جلسه شورای پروانه ساخت مطرح شده است و هنوز شورا هیچ اظهار نظری درباره فیلمنامه نکرده است. براساس پیگیری‌های خبرنگار سینمایی فارس، فیلمنامه تنها در دبیرخانه ارشاد به ثبت رسیده و درجلسه شورای پروانه ساخت مطرح شده است این فیلمنامه هنوز موافقت اعضای شورای پروانه ساخت را نگرفته که شاهد اطلاع رسانی  عوامل سازنده فیلم درباره تولید اثر و جلوی دوربین رفتن فیلم به زودی و حضور بازیگران مطرح سینما در این فیلم خبر داده اند.

نکته حائز اهمیت این که پیش‌تر فیلمنامه هایی که به شورا ارایه می شد در پروسه تولید تغییر می کرد که بارها روند و سیکل  معیوب پروانه ساخت و سپس ارایه پروانه نمایش به سازمان سینمایی گوشزد شده است این بار سازندگان آثار پا را فراتر گذاشته و فیلمنامه ای که موضوع ملتهب اجتماعی را مورد توجه قرارداده هنوز موافقت شورای پروانه ساخت را  اخذ نکرده است گروه خود را برای فیلمبرداری آماده می کنند. این نشان از حفره های متعدد در ساختار غلط روند ساخت فیلم در صنعت سینمای ایران است . تهیه کننده خود را ملزم به دریافت پروانه ساخت برای فیلم نمی داند و بدون این که پروانه ساخت دریافت کند پیش تولید فیلم را آغاز و اطلاع رسانی می کند.

اگر سازمان سینمایی کشور این تخلف ها را نادیده گرفته و برخورد جدی با متخلفین نکند برای برخی  تهیه کنندگان عادت می شود و قبل از دریافت  پروانه ساخت  پیش تولید  کار خود را آغاز می کنند تا اعضای شورای پروانه ساخت را تحت فشار قرارداده و پروانه ساخت را با اعمال فشار دریافت کنند. انجام مراحل پروانه ساخت بدون دقت لازم باعث می شود تا فیلم هایی  که امکان نمایش نخواهند یافت بیشتر شود و باعث هدر رفت سرمایه فرهنگی کشور می شود و در نهایت فیلم توقیفی برای نظام هزینه گزافی را ایجاد می‌کند.

منبع: فارس