- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حجت‌الله ایوبی: شورای عالی سینما منحل می‌شود

ayubi

به گزارش سوره سینما [1]، از موضوعات قابل بحث در حوزه مدیریت سینمایی وجود شوراهای مختلف در دل بخش دولتی است که بعضا کارآیی چندانی ندارند و حتی جلسات آنها هم تشکیل می‌شود. در گفتگویی که با حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی داشتیم درباره شورای عالی سینما که در دولت قبل ایجاد شد و در دولت فعلی وضعیت چندان مشخصی ندارد صحبت کرده و سپس بحث به شوراهای دیگری چون شورای نظارت بر سینما، هیات اجرایی حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران و شورای حل اختلاف بر سر مسایل حقوقی سینما رسید.

رییس سازمان سینمایی در این گفتگو یک خبر مهم برای اهالی سینما دارد که ضمن اعلام آن به تبیین دلایل اتفاق نیز می‌پردازد.

* می‌خواهم بحث را با این موضوع آغاز کنم که فکر نمی کنید دیگر وقت انحلال شورای عالی سینما رسیده است؟ آن زمان که این شورا تشکیل شد بحث این بود که نهادی بالادستی برای مسایل سینما با حضور رییس جمهوری طراحی شود تا انحلال خانه سینما قابل هضم تر شود، از سوی دیگر معاونت سینمایی به سازمان سینمایی تبدیل شده بود که این تغییر ساختارها ایجاد شورای عالی سینما را توجیه می کرد ولی امروز دیگر ماهیت شورای عالی سینما محلی از اعراب ندارد.

– اولا از همه کسانی که عضویت در شورای عالی سینما را پذیرفتند جدا تشکر می کنم، ولی اکثریت قریب به اتفاق همین بزرگوارانی که پذیرفتند عضو شورای عالی سینما شوند در اولین جلسه معتقد بودند که این نهاد اساسا درست متولد نشده و یک فرزند ناقص الخلقه است. این دیدگاهی است که در شورای عالی سینما وجود داشت ولی ما حقیقتا در آن ماه های پرالتهاب اول کار خیلی فرصت بررسی همه جانبه این را که آیا این نهاد که تاسیس شده اتفاق خوبی است یا خیر نداشتیم و تصورمان این بود که سرنوشت سازمان سینمایی به شورای عالی سینما گره خورده و این دو نهاد به هم مربوط هستند ولی بعد که جلسات تشکیل شد، متوجه شدیم سازمان سینمایی یک سازمان مستقل است و نیازی نیست بالای سر این سازمان نهادی به نام شورای عالی سینما وجود داشته باشد.

دکتر روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم معتقد هستند که کارهای تخصصی باید در نهادهای تخصصی و توسط افراد مربوطه دنبال شود و در همین راستا کارهای فرهنگی را به وزیر فرهنگ واگذار کرده اند و بارها گفته اند ورود به جزئیات امور تخصصی نه درست است نه کارشناسانه. ایشان معتقد است مسایل فرهنگی باید در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شود. آقای وزیر هم وزیر باسابقه ای هستند و مسایل را به بخش های تخصصی واگذار کرده اند و حال با چنین رویکردی اینکه ما همه مسایل سینما را در جلسه با رییس جمهور حل و فصل کنیم، راه و روش این دولت نیست.

ما امروز بعد از ۲ سال به این نتیجه رسیده ایم آقایان اعضای محترم شورای عالی سینما ملاحظه ای که داشتند کاملا درست است و مقدمات این را فراهم می کنیم که شورای عالی سینما دیگر نباشد.

* به جای آن در ماه‌های اخیر نام شورای دیگری به گوش می رسد که شباهت هایی با شورای عالی سینما دارد ولی عمر آن بیشتر است؛ شورای عالی نظارت که در مقاطعی اسماً بود و رسماً نبود، در مقاطع دیگری نه اسماً بود نه رسماً و شنیدم که این اواخر بازرسی کل کشور روی این موضوع حساسیت داشته که چرا در چارت سازمان سینمایی چنین شورایی تعریف شده ولی نه اعضای آن مشخص است نه تشکیل جلسه می دهد. در نهایت با حکم آقای جنتی اعضای این شورا مشخص شدند و طبق قانون قرار است بر سر مسایل اختلافی در زمینه صدور پروانه نمایش ورود کند که این مربوط می شود به فیلم هایی که اصطلاحا توقیفی هستند. حال اگر فیلمی روی پرده رفت و به هر دلیلی اکرانش کنسل شد تمهید ساختاری و شورایی برای چنین فیلم هایی هم مدنظر دارید؟

– این شورای عالی نظارت، شورایی است که در قوانین و آیین نامه ها وجود دارد و باید تشکیل می شد و تاخیر در این زمینه باعث ایراد شد ولی خود ما هم قبل از این ایراد در فکر فعال‌سازی آن بودیم. این شورا با توجه به ماموریتی که دارد شاید در سال دو تا سه جلسه بیشتر نداشته باشد و جلسات آن به شکایات و موضوعاتی که فراهم می شود، بستگی دارد. اگر فیلمی را شورای پروانه نمایش رد کند و صاحب فیلم شکایت کند مساله اش در شورای عالی نظارت مطرح می شود و خود من فکر می کنم ترکیب شورا ترکیبی است که خیلی به رفع این موارد اختلافی کمک می‌کند.

اما درباره فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند ولی از اکران آنها جلوگیری می‌شود، موضوع چیز دیگری است. در قوانین داریم که اگر وزارت ارشاد به فیلمی پروانه نمایش بدهد ولی بعدا به دلایل مختلف تصمیم بگیرد مجوز خود را لغو کند، این حق برای سازمان سینمایی و وزیر ارشاد محفوظ است که در تصمیم خود تجدید نظر کند. البته تلاش من و آقای جنتی این است که چنین اتفاقاتی نیفتد ولی اگر در مواردی پیش بیاید این دیگر به شورای عالی نظارت ارتباطی ندارد و باید بین خودمان راهی برای حل آن پیدا کنیم که گاهی تفاهم بین بنده و صاحب فیلم است گاهی  هم شورایی با اعضای مختلف تشکیل دهیم. در غیر این صورت ساختاری برای این مساله نداریم.

*و قرار هم نیست که داشته باشید؟

– خیر.

* از دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد مساله بیمه بیکاری هنرمندان توسط خانه سینما پیگیری می شد که در دوران مدیریت شما هیات اجرایی حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران تشکیل شد که ریاست آن را آقای فرهاد توحیدی برعهده دارند. می خواهم بدانم مساله تامین منابع مالی این هیات اجرایی به کجا رسید؟

– مساله بیمه و بیمه بیکاری سینماگران باید بیرون از سازمان سینمایی و در صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان، وزارت رفاه و تامین اجتماعی یا یک جای دیگر و با بودجه های بیشتری حل و فصل شود و حل این موضوع در حد بودجه های اندک خانه سینما و سازمان سینمایی نیست. منتها ما به دلیل اینکه همه راه ها را رفتیم و به نتیجه نرسیدیم و می‌دانستیم صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان هم پروژه ها و برنامه هایی دارد که نمی دانیم کی به نتیجه می رسد به یک راه حل موقت پیشنهادی رسیدیم که با این بودجه های اندک بتوانیم بخشی از این جامعه سینمایی که دچار بلیه بی کاری می شوند موقتا از این وضعیت نجات داده و کمک بکنیم. در دوره مدیریت جناب آقای عسگرپور در خانه سینما طرح هیات اجرایی حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران را دادیم که مدیریت سابق و دوستان خانه سینما آن را پسندیدند ولی در دوران آقای میرکریمی مدیرعامل فعلی خانه سینما، دوستان در یک فرصت بیشتری این طرح را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که حتی به طور موقت هم نمی‌توان این طرح را اجرایی کرد. تلقی آقایان هم درست است و می‌گویند با این رقم ها که در ذهن ما است که به دلیل وضعیت بودجه‌ای‌مان رقم های بزرگی هم نیستند، نمی‌توان این طرح را به درستی اجرایی کرد.

البته هم ما، هم خانه سینما تلاش می کنیم تا منابع مالی قابل توجهی پیدا کنیم و هنوز ناامید مطلق نشده ایم و دغدغه ما این است که این کار روزی شروع شود که بلافاصله متوقف نشود.

* یعنی می شود گفت این هیات اجرایی فعلا رسمیت ندارد.

– نه اینکه رسمیت ندارد بلکه کار این هیات اجرایی وقتی شروع می‌شود که پول به حسابش واریز شود. هیات اجرایی بدون پول هیچ اقدامی نمی تواند انجام دهد.

* حالا که بحث شوراها مطرح است اگر اجازه بفرمایید درباره تشکیل شورای حل اختلاف سینما هم صحبت کنیم. بحث درباره این شورا با همکاری قوه قضائیه پیش می رفت و به نظر می رسید اتفاق بسیار خوبی است و می توانست فراتر از شورای حل اختلاف در خانه سینما باشد. می دانم شما خیلی تلاش کردید که چنین توافقی بین سازمان سینمایی و دادستانی شکل بگیرد. تا برهه ای خبرهایی از این موضوع شنیده می شد و قرار بود خبرهای نهایی را به ما بدهید ولی سکوت شما نشان می دهد پیگیری ها ادامه دارد. 

– درباره این شورای حل اختلاف هدف واقعا این است که شان و منزلت سینماگران هر چه بیشتر حفظ شود. با توجه به مسایلی که هر از چند گاهی اتفاق می افتد و روابط خوبی که بین ما و قوه قضائیه و دادستانی وجود دارد به این جمع بندی مشترک رسیدیدم که کاری کنیم مسایل حقوقی اهالی سینما بیرون از قوه قضائیه حل و فصل شود. البته قوه قضائیه در نظر دارد و علاقمند است که این موضوع مربوط به کل جامعه هنری باشد و نه فقط سینماگران. هدف هم این است که دعواهای حقوقی اهالی فرهنگ و هنر قبل از رسیدن به قوه حل و فصل شود تا یک آرامش روانی بر مجموعه هنرمندان حاکم شود.

قوه قضائیه کاملا آمادگی دارد منتها در تفاهماتی که بین ما وجود دارد مثل تمام شوراهای حل اختلاف، مکانش را ما باید فراهم کنیم. یعنی باید مقدمات کار را ما فراهم کنیم و الان در این مرحله هستیم. اگر مساله مکان حل شود که لاینحل هم نیست قوه قضائیه کاملا آمادگی دارد و عملیاتی شدن این شورا خیلی سریع اتفاق می افتد و نماینده قوه قضائیه و نمایندگان ما و معتمدان سینما هم می آیند و این کار آغاز می شود.

منبع: مهر