- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

به دنبال پاسخ یک پرسش؛ آیا تبلیغات ماهواره‌ای باعث فروش بالای سینماست؟/افخمی: پس چرا الان «کفشهایم کو» با تبلیغ ماهواره هم نمی‌فروشد؟/ عسگرپور: طرح این مسئله کم لطفی به فیلم‌هاست

film-mahvare

سوره سینما [1]احسان سالمی [2]: فروش بالای فیلم‌های اکران نوروزی ۹۵، چند هفته‌ای است که تبدیل به سوژه‌ای برای اغلب رسانه‌ها شده است. فروشی بی‌سابقه که در آن رکوردهای جدیدی به ثبت رسید تا سینمای ایران سال جدید خود را با دستیابی به این رکوردهای جدید آغاز کند.

در تحلیل دلایل این اتفاق، بیشتر رسانه‌ها و حتی فعالین سینمایی با پرداختن به موضوع تبلیغات فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان سعی کردند اصلی‌ترین دلیل رسیدن به این میزان از فروش را تبلیغ فیلم‌ها در این شبکه‌ها به ویژه شبکه «GEM» معرفی کنند. برای مثال سعید سعدی تهیه کننده «خشم و هیاهو» که فیلمش در اکران نوروزی با شکست روبرو شده بود، در گفت‌و‌گو با روزنامه «جوان» در ارتباط با تاثیر تبلیغات آثار سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و افزایش فروش آثار سینمایی در نوروز امسال گفت: «چه محتوای ماهواره را تأیید کنیم چه نکنیم، شبکه‌های ماهواره‌ای بینندگان خود را دارند به خصوص سریال‌های این شبکه‌ها در بین خانواده‌ها و خانم‌های خانه‌دار مخاطب دارد. قطعاً وقتی بیننده ماهواره وجود داشته باشد، تبلیغ در ماهواره میزان مخاطبان فیلم‌ها را بالا می‌برد.»

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان سینما نظرات متفاوتی در ارتباط با این اتفاق و دلایل استقبال مخاطبان دارند. بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» که خود از کارگردانان با سابقه سینمای ایران است، شب گذشته در جدیدترین قسمت این برنامه با اشاره به نامشخص بودن دلایل استقبال مردم از فیلم‌های اکران نوروز ۹۵، گفت: برخی تمام این وفور و رونق را به تبلیغات ماهواره‌ای نسبت می‌دهند، که به نظرم اصلا درست نیست. تاثیر خیلی کمی داشته است. فیلمی مثل «بادیگارد» بدون تبلیغ ماهواره ای فروش خوبی داشته است و فیلمی مثل «کفشهایم کو» علی رغم تبلیغات ماهواره‌ای فروش خوبی نداشته است.

البته بهروز افخمی تنها کسی نبود که نسبت به توهم تاثیر تبلیغات آثار سینمایی بر افزایش میزان فروش فیلم‌ها در سینماها واکنش نشان داد، بلکه محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل پیشین خانه سینما نیز یکی دیگر از چهره‌هایی بود که در ارتباط با این موضوع اظهار نظر کرد. وی در گفت‌وگو با روزنامه «سینما» در ارتباط با تاثیر تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای بر فروش این فیلم‌ها گفت: نوروز امسال فیلم‌هایی خوبی اکران شد. یعنی ارزش‌های فیلم‌ها را نمی‌شود نادیده گرفت و نمی‌شود گفت صرفاً تبلیغات ماهواره‌ای و… باعث شده که فیلم‌ها خوب بفروشند، به نظرم این مسئله کم لطفی به فیلم‌هاست.

همچنین حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و مدیر پخش فیلم‌ که پخش دو فیلم «من سالوادور نیستم» و «کفش‌هایم کو» را در نوروز امسال برعهده داشت، در گفت‌وگو با روزنامه «جوان» با انتقاد از کسانی که موفقیت فیلم‌ها را صرفاً به پای حضور تیزرهایشان در ماهواره عنوان می‌کنند، بیان کرد: سال گذشته نیز چندین فیلم مانند «حکایت عاشقی» و «بوفالو» به‌رغم پخش آگهی‌هایشان از ماهواره فروش بسیار پایینی داشتند، در اکران نوروز هم فیلم‌هایی هستند که با وجود پخش تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای، هنوز فروششان به ۵۰۰ میلیون تومان نیز نرسیده است.

هر چند که نمی‌توان از تاثیر محدود تبلیغات فیلم‌های نوروزی در شبکه‌های ماهواره‌ای بر افزایش فروش آثار سینمایی در نوروز گذشت، ولی به نظر می‌رسد برای یافتن دلایل این اتفاق باید به دنبال عواملی اثرگذارتر از تبلیغ این فیلم‌ها در میان سریال‌های شبکه جِم بود. دلایلی همچون کاهش کیفیت سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی تلویزیون، توجه به چینش مناسب فیلم‌های اکران نوروزی و تنوع آن‌ها، قصه‌گو بودن این آثار و… که بدون شک تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغ آثار سینمایی در شبکه‌های زرد و بی‌محتوایی ماهواره‌ای دارند.