سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ فروردین ۱۳۹۵ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نماینده جنبش نسل پنجم سینمای چین در جشنواره جهانی فیلم فجر / سازنده فیلم محبوب اسکورسیزی در تهران

ZHUANG-ZHUANG-TIAN

تیان ژوانگ ژوانگ یکی از سه فیلمساز برجسته سینمای امروز چین، برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر وارد تهران شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری، تیان ژوانگ ژوانگ داور بخش «سینمای سعادت» جشنواره جهانی فیلم فجر، متولد ۱۹۵۲ در چین فیلمساز و تهیه‌کننده است. او که در خانواده‌ای اهل سینما به دنیا آمده، فعالیت حرفه‌ای را با عکاسی آماتور و دستیاری فیلمبردار در آکادمی فیلم پکن آغاز کرد و در سال ۱۹۸۲ از این آکادمی فارغ‌التحصیل شد. او همراه با هم کلاسی‌هایش چن کایگه و ژانگ ییمو آغازگران جنبش نسل پنجم سینمای چین هستند.

تیان اواسط دهه ۱۹۸۰ بود که با چند فیلم تجربی «در زمین شکار» و «اسب دزد» در سطح بین‌المللی شناخته شد. اما بعدها بیشتر به سمت تهیه‌کنندگی و حمایت و راهنمایی نسل جدید و جوان کارگردانان چین رفت. مارتین اسکورسیزی، فیلم «اسب دزد » ساخته تیان را فیلم محبوبش از دهه ۱۹۹۰ می‌داند. «فصل بهار در شهری کوچک» بازگشت او به دنیای کارگردانی پس از ۹ سال غیبت است. تیان از سال ۲۰۰۳ استاد و رئیس آکادمی فیلم پکن است. ژوانگ دیروز وارد تهران شده و تا پایان جشنواره در کنار داوران و مهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر باقی خواهد ماند. بعضی از ساخته‌های این فیلمساز عبارتند از «در زمین شکار» ۱۹۸۵ ، «اسب دزد» ۱۹۸۶، «فصل بهار در شهری کوچک» ۲۰۰۲ ، «دلامو» ۲۰۰۴.

در روزهای آینده نمایندگانی از جشنواره‌های ورشو، ونیز، منبر طلایی، مذهب امروز، مانهایم، بوسان، استکهلم، باتومی، تورنتو، کارلو وی‌واری، والا دولید، زردآلوی طلایی، مسکو، جوایز سینمایی آسیا اقیانوسیه و جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک وارد تهران خواهند شد.

جشنواره جهانی فیلم فجر اول تا ششم اردیبهشت‌ماه امسال با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌شود. برای اطلاع از اخبار جشنواره به سایت آن با نشانی www.fajriff.com مراجعه کنید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>