- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

زندگی جانبازی با «۱۸درصد ریه فعال» مستند می‌شود

18-darsad

به گزارش سوره سینما [1]، مصطفی شبان طی گفتگویی درباره‌ی این فیلم و مراحل باقی مانده تا اتمام ساخت آن توضیح داد: این مستند سه قسمت دارد که شامل بخش‌های ضبطی، بازسازی‌– آرشیوی و انیمیشن می‌شود. البته در حال حاضر موفق نشده‌ایم انیماتور مورد نظر برای بخش انیمیشن را پیدا کنیم و فعلا در حال مذاکره هستیم.

این کارگردان افزود: بخش آرشیوی کار هم اهمیت بسیاری دارد و کمی با مشکل مواجه است، چون سوژه فیلم زمانی در ژاپن بستری بوده و ما در حال رایزنی با سفارت ایران در ژاپن برای دریافت تصاویر مورد نیاز هستیم.

شبان با تاکید براینکه «تولید محوری بودن پروژه موجب شده تا جریان تولید اندکی کند پیش برود» بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت که ۸۰ درصد از تصویربرداری داخل کشور انجام شده و تنها بخش نهایی و اصلی که باید در ژاپن فیلمبرداری شود، باقی مانده است.

کارگردان مستند «آشنای غریب» به موضوع فیلم جدید خود اشاره کرد و گفت: مستند «هجده درصد» درباره‌ی یک رزمنده متولد اراک است که اسفند سال ۶۶ پس از حمله شیمیایی عراق با گاز خردل دچار ۹۰ درصد سوختگی می‌شود، بطوری که در ایران امکان درمان نداشته و با پیگیری‌های خانواده‌اش به ژاپن اعزام می‌شود.  سپس در ژاپن به مدت ۱۰۰ روز مورد معالجه قرار می‌گیرد و سوختگی تا حدودی درمان می‌شود، اما آسیب‌های ریوی باقی می‌ماند و او با ۱۸ درصد ریه به ایران باز می‌گردد.

شبان در پایان گفت: پزشکان آن زمان گفته بودند بهتر است ایشان به ایران بازگردد تا روزهای پایانی عمر خود را در کشورش پشت سر بگذارد، اما از آن زمان ۱۷ سال می‌گذرد…

گفتنی است عوامل تولید فیلم مستند ۶۰ دقیقه‌ای «هجده درصد» که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است، عبارتند از: مصطفی شبان (پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده)، سیدحسن سیدی‌پریشان و رضا محنا (تصویربرداران)، مصطفی بهمنی (صدابردار)، محمدعلی یزدان‌پرست (تدوین‌گر)، مصطفی شبان و محمدعلی یزدان‌پرست (نویسندگان)، مصطفی رزاق‌کریمی (ناظر کیفی پروژه)