- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پاسخ دبیر جشنواره جهانی فجر به ادعای جنجالی افخمی چه بود؟

mirkarimi

به گزارش سوره سینما [1]، در پی حواشی برنامه شب گذشته «هفت» و گلایه بهروز افخمی از رضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به علت مصادره کارت های ورود به جشنواره عوامل این برنامه، سوالاتی به ذهن می رسد.

ماجرا از آنجا شروع شد که برنامه سینمایی «هفت» در برنامه هر هفته خود در آیتمی ثابت و با لحن طنز به نام «هفت نما» به حواشی سینما در هفته گذشته می پردازد و در قسمت پیشین مجری این آیتم به نقد و شوخی ای نه چندان جدی ای درباره جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخت. وی در بخشی از این آیتم به عدم حضور فیلمسازان نام آشنا و اکران فیلم های مطرح دنیا اشاره می کند و به طنز می گوید برای یافتن برخی از این کشورهای حاضر در جشنواره نیاز به اطلس جغرافیایی است.

وی همچنین در ادامه با انتقاد از پوسترهای بخش های مختلف جشنواره جهانی فجر آنها را پوسترهایی با طرح های کودکانه خطاب می کند.

پس از این ماجرا بود که به گفته بهروز افخمی دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر از ارائه کارت های عوامل برنامه سینمایی «هفت» امتناع کرد و آن را به تماس تلفنی افخمی با میرکریمی و عذرخواهی وی ارجاع داد.

جالب آنکه بنا بر پیگیری ها، این برنامه «هفت» که مورد غصب دبیر جشنواره قرار گرفته، همان «هفت»ی است که یک هفته پیش تر، مسئولین دبیرخانه جشنواره از آن تقاضای دعوت از آقای میرکریمی و حضور ایشان در برنامه را کردند و برنامه «هفت» نیز این تقاضا را پذیرفت و در کمال احترام میزبان مسئولین جشنواره برای اطلاع رسانی هرچه بهتر برنامه هایشان بود.

حال این درخواست اولیه مسئولین جشنواره برای حضور در «هفت» و این برخورد ثانویه چگونه با هم قابل جمع است، را باید از خودشان پرسید. اما سوال مهمتر این است که دبیر یک جشنواره جهانی چگونه به خود اجازه می دهد در برابر نقد یک رسانه از ورود آن به کاخ جشنواره جلوگیری کند؟ اساسا اختیارات دبیر جشنواره تا چه حد است؟ و این مسئله آیا با سیاست ادعایی جشنواره در جهانی بودن در تضاد نیست؟

رضا میرکریمی اما امروز و در واکنش به این حاشیه، آن را به یک شوخی میان خود و افخمی تشبیه کرده و گفته «معلوم شد هیچ کدام از ما ظرفیت شوخی نداریم!»

این اظهارنظر میرکریمی که گویا به نوعی عقب نشینی او از برخورد اولیه محسوب می شود، همچنان این سوال را در نظر می پروراند که برخوردهای سلیقه ای در میان تیم برگزار کننده جشنواره تا کجا ادامه خواهد داشت؟ آیا ریشه این اختلاف را باید در مشاوران و مدیران زیردست آقای دبیر جست؟

منبع: فارس