- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مجری سابقه «هفت»: تعداد منتقدین باسواد سینمای ایران اندک است!

7-gabarloo

به گزارش سوره سینما [1]، محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابقه برنامه «هفت» گفت: من به خاطر تجربه‌هایی که در برنامه «هفت» به دست آوردم، تحلیلی نسبت به وضعیت منتقدین دارم. به نظرم تعداد منتقدین سینمای ایران خیلی زیاد است اما آدم‌های آگاه، اندیشمند و باسواد در بین آنها به تعداد اندک است. هوشنگ گل‌مکانی، جواد طوسی و رضا درستکار از جمله منتقدان برجسته‌ای هستند که به سینمای ایران بسیار مسلط هستند و می‌توانند خیلی خوب سخن بگویند و تحلیل کنند.

وی تصریح کرد: ضعف جدی و اساسی منتقدین ما، نظریه‌پردازی درباره سینمای جهان است؛ متاسفانه در سال‌های گذشته بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر با منتقدین سینمای ایران ارتباط برقرار نمی‌کرد و تعداد کمی می‌توانستند با مهمان‌ها گفتگو کنند که این دلیل عمده بروز چنین مشکلی است.

وی افزود: حال که جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، به صورت مستقل برگزار می‌شود، زمان آن رسیده که منتقدین یک بار خودشان را بروز رسانی کنند و ببینند چه شناختی نسبت به سینمای جهان، فیلم‌سازهای جهان و روابط سینمایی حال حاضر دنیا دارند تا هنگام بحث و تبادل نظر دچار مشکل نشوند.

این کارشناس سینما با انتقاد از همکاران خود بیان کرد: یکی دیگر از دلایل اصلی وجود چنین مشکلی خود منتقدین هستند؛ چرا که فاصله زیادی نسبت به سینمای جهان دارند و اطلاعاتشان خیلی کم است؛ امیدوارم منتقدین از من گله‌مند نشوند زیرا این موضوع یک واقعیت است.

وی ادامه داد: این قضیه ضعف جدی خود من هم بود؛ اما در یک مقطعی با هزار زحمت و حتی هزینه‌های شخصی به  چند جشنواره خارجی سفر کردم تا از نزدیک بتوانم فضا را ببینم و تحلیل و ارزیابی کنم که اگر روزی خواستم در برنامه‌ای در خصوص حضور بین‌المللی سینمای ایران حرف بزنم واقع‌بینانه باشد.

مجری سابق برنامه «هفت» با انتقاد از دست‌اندرکاران بخش بین‌الملل سینمای ایران اظهار داشت: بخش خارجی سینمای ما در طول سی و چند سال گذشته، خیلی با رسانه‌ها ارتباط نداشته است و ما به خاطر نداریم که طی این سال‌ها یکی از مسئولین بخش بین‌‌الملل با برگزاری یک مصاحبه مطبوعاتی از حضور سینمای ایران در سطح جهان، فروش فیلم‌ها در خارج از کشور، نحوه جایزه گرفتن فیلم‌ها و … گزارشی ارائه کند.

گبرلو در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: ما نیاز داریم در طی ۱۰ سال آینده ایران را به پایگاه فیلم‌سازان جهانی تبدیل کنیم تا بتوانیم از سینما به عنوان یک ابزار هنری قدرتمند بهره ببریم؛ امکان دارد بخشی از این حرکت در دولت فعلی انجام شود و بخشی در دولت دیگری اما مهم ادامه این روند است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان