- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ساخت «سلمان» در سال ۹۶ شروع می‌شود

ahmadjoo

به گزارش سوره سینما [1]، چندی پیش بود که معاون سیما از امکان ساخت سریال فاخر «سلمان فارسی» از صحابه کبار پیامبر(ص)، در اصفهان زادگاه این شخصیت بزرگ تاریخ اسلام خبر داد. با وجود اینکه داوود میرباقری بعد از آغاز نمایش سریال مختار‌نامه، از آمادگی‌اش برای ساخت سریال «سلمان فارسی» خبر داده بود، مشکلات مالی سازمان باعث شد تا چند سال فیلمنامه این سریال راکد بماند و میرباقری نیز با فعالیت در شبکه نمایش خانگی از فضای تلویزیون و تولید سریال فاخر فاصله بگیرد تا اینکه چندی پیش دکتر علی ‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما، در سفر به اصفهان خبر از ساخت سریال «سلمان فارسی» داد.

امرالله احمدجو، کارگردان و فیلمنامه‌‌نویس اظهار داشت: من در نوشتن گفت‌و‌گوها به آقای میرباقری کمک می‌کنم و ایشان در حال نوشتن فیلمنامه هستند.

پخش سریال مذهبی «مختارنامه» بار دیگر توانایی‌‌های میرباقری را در ساخت سریال مذهبی به نمایش گذاشت. میرباقری که سریال‌‌های ماندگار «امام علی (ع)» و «معصومیت از دست رفته» را تولید کرده بود، زندگی مختار ثقفی شاخص تاریخ اسلام و منتقم خون سید الشهدا (ع) را در قالب سریالی بلند تولید کرد، سریالی که در کشورهای عربی و به خصوص در عراق طرفداران زیادی پیدا کرد. میرباقری در همان سالی که «مختار نامه» از تلویزیون پخش می‌‌شد، سراغ ساخت سریال سلمان فارسی رفت و حتی بازیگر نقش سلمان را هم انتخاب کرد. کاوه فتوحی که توسط میرباقری کشف شده بود و نقش حضرت عباس (ع) را در مختار نامه بر عهده داشت، با وجود اینکه نقشش به خاطر مسائل مذهبی و نظر برخی از علما از سریال حذف شد، اما نظر کارگردان نسبت به چهره فتوحی و توانایی‌های بازیگری وی از بین نرفت و میرباقری برای سریال «سلمان» سراغ این نابازیگر خوش‌چهره رفت. میرباقری می‌خواست سریال سلمان فارسی را در استان سمنان و در نزدیکی زادگاهش بسازد، ولی مشکلات مالی سازمان که روز به روز بیشتر می‌شد باعث شد تا پروژه ساخت «سلمان فارسی» از تولید فاصله بگیرد.

احمدجو در ادامه گفت: در روند ساخت سریال «سلمان فارسی»، آقای میرباقری حتی خودشان به کار دیالوگ‌ها می‌پردازند و ما تنها در کارهای دیگر به ایشان کمک می‌کنیم. ساخت سریال فاخر «سلمان فارسی» از سال ۹۶ شروع می‌شود.

باز پخش سریال یوسف پیامبر از شبکه‌ آی‌فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی بینندگان تلویزیون همراه شده است. آی فیلم کمی بعد از درگذشت مرحوم سلحشور، پخش این سریال را آغاز کرده است و اکنون پخش بیش از نیمی از این سریال گذشته است. استقبال مردم از یوسف پیامبر بار دیگر جای خالی سریال‌های فاخر مذهبی را نشان داد. سلحشور و میرباقری تقریباً همزمان به دنبال ساخت سریال «موسی(ع)» و «سلمان فارسی» بودند که با وجود آماده بودن فیلمنامه‌هایشان امکان ساخت آنها فراهم نمی‌شد.

سال گذشته محمدرضا تخشید، مدیر کل امور نمایش سیما درباره ساخت سریال‌های فاخر گفته بود: در ساخت سریال‌های فاخر سریال‌های الف ‌ویژه زیادی از جمله شهید طهرانی‌مقدم، سلمان فارسی و کارهای جنگی و دفاع مقدسی پیش‌بینی شده است و این تعداد چون از حد و اندازه توانایی‌های سازمان صداوسیما از نظر تعداد و تأمین منابع مالی خارج بوده است، شروع به ساخت سریال‌ها براساس اولویت‌ها کرده‌ایم. وی افزود: در این میان در ساخت سریال‌های «سلمان فارسی» و «حضرت موسی(ع)» و کارهای جنگی مقداری جلو رفته‌ایم و اولویت ما این است که بتوانیم این سریال‌ها را به تولید برسانیم. با وجود این وعده، اما تأخیر در ساخت سریال‌های فاخر روز به روز طولانی‌تر می‌شد. در این بین متأسفانه فرج‌الله سلحشور به‌رغم تلاش برای تهیه بودجه سریال نتوانست پروژه موسی(ع) را کلید بزند و اسفند ماه سال گذشته بر اثر بیماری درگذشت.

میرباقری نیز از چند سال پیش با «شاهگوش» و «دندون طلا»در شبکه نمایش خانگی مشغول شد، اما سال جدید همراه با خبرهای خوبی درباره ساخت سریال‌های فاخر آغاز شده است. پروژه موسی با کمک یک نهاد انقلابی در مسیر ساخت قرار گرفته و فعلاً سید احمد میرعلایی به عنوان تهیه کننده و جمال شورجه به عنوان کارگردان این سریال مشخص شده‌اند. روز گذشته نیز خبری از امکان تولید سریال «سلمان فارسی» منتشر شد. با وجود اینکه داوود میرباقری به عنوان نویسنده و کارگردان این سریال از مدت‌ها پیش در انتظار روز آغاز ساخت این سریال فاخر است، ولی هنوز شخصی به عنوان تهیه‌کننده این سریال مشخص نشده و بهروز خوش رزم تهیه‌کننده‌ای که قرار بود «سلمان فارسی» را بسازد، سال گذشته استعفایش را اعلام کرد و از پروژه کنار کشید. امرالله احمد‌جو، کارگردان و فیلمنامه‌نویس در خاتمه اظهار داشت: «سلمان فارسی»، ۴۰ قسمت است و قرار است ان‌شاءالله نگارش آن تا پایان سال ۹۵ تمام شود و از ابتدای سال ۹۶ شروع به ساخت آن کنیم. به گفته این کارگردان و فیلمنامه‌‌نویس، او و میرباقری هر دو کارهای مربوط به «سلمان فارسی» را مشتاقانه انجام داده‌اند و پیگیری می‌کنند و الحمدلله مشکلی از لحاظ بودجه و دیگر شرایط مربوط به تهیه و تولید فیلم ندارند.

منبع: جوان