- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آیا قطار سینما همچنان روی ریل رونق حرکت می‌کند؟

ekran-norooz-95

به گزارش سوره سینما [1]، اکران نوروز مهم‌ترین بخش از اکران در طول یک سال است که صاحبان آثار برای دستیابی به این زمان تلاش‌های فراوانی را انجام می‌دهند چرا که زمان تعطیلات است و مردم سینما را به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان تفریح انتخاب و به سمت دیدن فیلم به سینماها سرازیر می‌شوند.

اکران نوروزی امسال به جز فیلم «من سالوادور نیستم» و «کوچه بی‌نام» از ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۴ آغاز شد و پنج فیلم «ابد و یک روز»، «بادیگارد»، «خشم و هیاهو»، «کفش‌هایم کو» و «پنجاه کیلو آلبالو» به اضافه دو فیلم مذکور روی پرده سینماها رفتند و طبق آمار و ارقام کارشناسان این صنعت رکوردشکنی را به دنبال داشتند، رکوردی که توانست به رونق سینما کمک شایانی کند.

البته در این میان دو فیلم «کفشهایم کو؟» و «خشم و هیاهو» طبق گفته صاحبان فیلم اکران مناسبی به آنها تعلق نگرفت و نتوانستند به فروش بالایی برسند.

فروش فیلم‌های «من سالوادور نیستم» (منوچهرهادی)، «پنجاه کیلو آلبالو» (مانی حقیقی)، «ابد و یک روز» (سعید روستایی)، «بادیگارد» (ابراهیم حاتمی کیا)، «خشم و هیاهو» (هومن سیدی) و «کفشهایم کو؟» (کیومرث پوراحمد) از تاریخ بیست و ششم اسفند ۹۴ تا هفتم اردیبهشت ۹۵ جمعا حدود ۳۰ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان فروختند که سهم فروش آنها از ۲۶ اسفند تا سوم فروردین یعنی هفته اول اکران حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و سهم هفته اول اردیبهشت یعنی از ۲۷ فروردین تا سوم اردیبهشت ۹۵ حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

با این اوصاف می‌توان به این نتیجه رسید که نه تنها با وجود راه افتادن اداره‌‌ها، ارگان‌های مختلف، مدارس و … از حجم استقبال مخاطبان در هفته اول اردیبهشت کم نشده بلکه تا حدودی افزایش نیز داشته است. پس می‌توان گفت تولید فیلم با کیفیت، دارای محتوا، خوش ساخت و … در ژانرهای مختلف است که می‌تواند مخاطب را در هر فصلی به سینما بکشاند و از قهر و دوری آنها جلوگیری کند و به قول معروف سال سینمای کشور را بسازد و گیشه‌ها در تسخیر مخاطبان درآید.

در این راستا برخی از سینماگران با سابقه و مطرح ما معتقدند امسال، سالی پربار برای سینمای ایران است و روند جذب مخاطب تا پایان ادامه خواهد داشت. حالا باید منتظر ماند و دید تا چه حد این حدس و گمان‌ها که تا به امروز تحقق یافته در ادامه نیز به ثمر می‌نشیند امید می‌رود این داستان ادامه داشته باشد چرا که در کل به نفع چرخه سینما در همه ابعاد خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان