- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دبیرخانه دائمی جشنواره رویش به مشهد رفت

ghorbani

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از پایگاه خبری حوزه هنر، علی قربانی با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی جشنواره رویش به مشهد منتقل شد، اظهار کرد: در ساختار جشنواره‌های حوزه هنری دبیر اجرایی و دبیر هنری تعریف شده است که دبیر هنری وظیفه انتخاب آثار و داوری آن ها و امور محتوایی جشنواره را برعهده دارد و برگزاری جشنواره بر عهده دبیر اجرایی است.

وی با بیان اینکه بخش اجرایی جشنواره رویش به خراسان رضوی سپرده شده است، افزود: مهم‌تر از واگذاری بخش اجرایی جشنواره به حوزه هنری خراسان رضوی، این است که از این دوره به بعد، دبیرخانه دائمی جشنواره به مشهد منتقل و حوزه هنری خراسان رضوی متولی آن می‌شود.

دبیر سابق جشنواره رویش در پاسخ به اینکه دبیری هنری جشنواره بر عهده کیست، تأکید کرد: اعلام فراخوان جشنواره، دریافت و داوری آثار تماماً در مشهد انجام می‌شود و در بحث امور محتوایی جشنواره با تهران هماهنگ خواهد شد،‌ علاوه بر اینکه درخصوص دبیری هنری جشنواره هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

قربانی در پاسخ به علت خروج جشنواره رویش از مشهد گفت: شاید تصور این بود که اگر جشنواره به تهران منتقل شود، در بعد ملی‌ دیده و گستره جشنواره بیشتر می‌شود؛ شاید جشنواره هرچند در مشهد ملی بود اما استانی‌تر به آن نگاه می‌شد و معتقد بودند تهران به علت مرکزیت داشتن هم به لحاظ رسانه‌ای، هم مخاطبین و هم هنرمندان برای بهتر دیده شدن بهتر باشد؛‌ هرچند از این بعد در مواردی موفق و در برخی موارد ناموفق بودیم.

وی درباره علت بازگشت جشنواره رویش به مشهد تصریح کرد: جشنواره رویش می‌توانست در شهرهای دیگر هم برگزار شود اما چون خاستگاه جشنواره مشهد بود و وجود شریف امام رضا(ع) به روح جشنواره کمک بسیاری می‌کرد، گزینه اول مشهد بود. بنابراین با حوزه هنری خراسان رضوی مذاکره کردیم و چون مطالبه‌ای هم در این زمینه مطرح بود، جشنواره به مشهد منتقل شد؛ جشنواره رویش از آنجا که جشنواره فیلم کوتاه دینی است،‌ در مشهد جایگاه بهتری دارد.

مشاور اجرایی سازمان سینمایی سوره در پاسخ به موازی بودن جشنواره رویش با جشنواره فیلم‌های معناگرا نیز گفت: معمولاً یکی از معضلاتی که در جشنواره‌ها با آن مواجهیم،‌ برگزاری جشنواره‌های موازی است؛ جشنواره رویش ۱۰ دوره برگزار شده است؛‌ حال باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید برگزاری جشنواره معناگرا چه ضرورتی دارد؟ شاید تعریفشان از سینمای دینی با تعریف رویش یکی نباشد. به نظر من نیز سینمای معناگرا با سینمای دینی متفاوت است.