سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۲:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب

نمایش مستند «سهراب» در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران

sohrab

فیلم مستند «سهراب» به کارگردانی رقیه توکلی و تهیه‌کنندگی داود سماواتی یار از ساعت ۱۷ تا ۱۹ روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه جاری در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

به گزارش سوره سینما ، این مستند که به بازنمایی گوشه‌هایی دیدنی و شنیدنی از دوره‌های کودکی، رشد و هنرهای شعر و نقاشی و نیز مرگ شاعر بلندآوازه معاصر میهن‌مان ـ سهراب سپهری ـ می‌پردازد، در چهار بخش پیوسته با بیانی درآمیخته با نور و رنگ، جلوه‌ای اثرگذار یافته است: بخش‌هایی چون دوران کودکی سهراب که با تکیه بر خاطرات و یادداشت‌های شخصی وی و با ایجاد فضاهایی درخور، بازسازی شده و نقاشی‌های سپهری که از دریچه دوربین مستند محمد فکوری ـ فیلمبردار هنرمند فیلم ـ همراه با تحلیل نگاه این شاعر برجسته به فضاها و اشیای پیرامون خود که با ترکیب‌بندی‌های دلنشینی ارائه شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش سوم فیلم نیز به تحلیل محتوایی اشعار و مولفه‌های فرهنگی این نقاش چیره‌دست می‌پردازد و سرانجام بازخوانی ماجرای روند بیماری ناخوانده و پیامد تلخ آن، سفر ابدی و زودهنگام سراینده سرشناس «اهل کاشانم، روزگارم بد نیست…» و چرایی آرمیدن پیکرش در صحن امامزاده سلطان مشهد اردهال و به‌ویژه تمرکز بر این نکته که از هنرمند بزرگ و بوم‌دوستی چون سهراب سپهری، چرا دست کم تا زمان ساخت این فیلم، هیچ نامی بر خیابان‌ها و مراکز اصلی زادگاهش ـ کاشان ـ دیده نمی‌شود، که بخش پایانی فیلم را رقم زده است.

sohrab-cover

گفتنی است که مستند سهراب با حضور و سخن یکی از خواهران ارجمند سپهری، ژاله صادقیان ـ گوینده برجسته و به‌صدا، دکتر جهانگیر کازرونی، دکتر فیلسوفی، دکتر مدیحی، استاد محمدرضا اصلانی، استاد پرویز کلانتری و استاد صائم کاشانی، شناخت مخاطب از شاعر نامی هم‌روزگار ما را دوچندان کرده است.

برنامه نمایش مستند سهراب با میزبانی انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران از ساعت ۱۷ تا ۱۹ روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه جاری در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>