- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

چطور صداوسیما به ممنوع‌الفعالیت‌ها سفارش کار می‌دهد و اسم‌شان را سانسور می‌کند؟/ آیا ممنوع الفعالیت‌ها واقعا ممنوع‌الفعالیت هستند؟

dorehami-mehrab

سوره سینما [1] – احسان سالمی [2]: مهراب قاسم خانی که از او به عنوان سرپرست نویسندگان و کارگردان برنامه «دورهمی» نام برده می‌شد، دو هفته پیش با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به طور رسمی از این برنامه خداحافظی کرد.

وی برای این کار دلیل خاصی را بیان نکرده بود. این در حالی بود که تا مدتی قبل از این اتفاق بحث‌های زیادی در ارتباط با حضور و یا عدم حضور او در تیم تولید این برنامه وجود داشت. چرا که در هیچ بخشی از تیتراژ این برنامه نامی از او برده نشده بود ولی اخبار بسیاری پیش از تولید این مجموعه در رسانه‌ها منتشر شده بود که نشان دهنده حضور جدی او در تیم تولید این برنامه بود.

حساسیت زمانی نسبت به عدم درج نام کارگردان در عنوان‌بندی این برنامه بیشتر شد که تصاویر مختلفی در ارتباط با کپی بودن ایده تولید دورهمی در شبکه‌های موبایلی دست به دست شد و همه می‌خواستند بدانند چه کسی عهده‌دار کارگردانی چنین برنامه‌ای با این حجم از کپی کاری بوده است.

جالب آن که با وقوع این اتفاق رسانه ملی در عملی عجیب از معرفی کارگردان اصلی این تاک شوی تلویزیونی خودداری کرد و روابط عمومی برنامه نیز با انتشار بیانیه‌ای صرفاً شایعه کارگردانی «دورهمی» توسط مهران مدیری را تکذیب کرد و در ارتباط با کارگردان اصلی این برنامه سکوت کرد.

اما تصاویری که پیش از تولید برنامه در صفحه شخصی مهراب قاسمخانی منتشر شده بود و همچنین اخبار و اطلاعاتی از داخل سازمان صدا و سیما که او را کارگردان و سرپرست نویسندگان این برنامه (به عبارتی همه کاره دورهمی) معرفی می‌کرد، باعث شد تا رسانه‌ها پیگیر این موضوع شوند که آیا واقعا کارگردان دورهمی محراب قاسمخانی است؟ پس دلیل عدم درج نام او در تیتراژ این برنامه و طفره رفتن تهیه‌کننده دورهمی از اعلام رسمی نام کارگردان برنامه‌اش چیست؟

این سوال بی‌پاسخ بالاخره بعد از مدتی جواب داده شد، البته نه از طرف مسئولین رسانه ملی بلکه از طرف شخص مهراب قاسمخانی! او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ارتباط با اینکه ایده برنامه دورهمی از چه کسی بوده و دلایل انتشار مطلبی در ارتباط با خداحفظی‌اش از برنامه دورهمی گفت: «دورهمی» برنامه‌ای بود که ایده اولیه‌اش با من بود و حضور در آن را بسیار دوست داشتم، اما از هفته گذشته به من اعلام کردند که دیگر نباید در لوکیشن برنامه «دورهمی» حضور پیدا کنم و به عبارتی ممنوع الورود به لوکیشن شدم.

وی افزود: من و برادرم پیمان مدت ۳ سال است اجازه فعالیت در تلویزیون نداریم و متاسفانه دوستان در سازمان صدا و سیما هیچ دلیلی برای این کار نیاورده‌اند و فقط گفتند ممنوع الکاری.

فارغ از اینکه دلیل برکناری قاسمخانی از کارگردانی برنامه‌ای که می‌گوید ایده آن متعلق به خودش بوده، چه می‌تواند باشد، به نظر می‌رسد باید به دنبال یافتن پاسخی برای این چند سوال بود که اگر فردی صلاحیت تولید یک برنامه تلویزیونی را ندارد، پس چرا از ابتدا به او چنین کاری سپرده می‌شود؟ چرا از ابتدا تولید «دورهمی» ب محراب قاسم‌خانی سپرده شد آن هم در شرایطی که خود این فرد ادعا می‌کند که در ۳ سال گذشته در صداوسیما ممنوع الکار بوده است، و اگر قرار است براساس سیاست‌های جدید رسانه ملی، او نیز همچون برخی مجریان و چهره‌های ممنوع الکار بار دیگر به تلویزیون بازگردد، پس چرا مدیران سیما از آوردن نام او در تیتراژ برنامه تولیدی خود ابا دارند و بعد از آن هم با کنارگذاشتن یک باره او، برای تلویزیون حاشیه‌سازی می‌کنند؟

به نظر می‌رسد سیاست‌های تازه رسانه ملی در ارتباط با چهره‌های پرحاشیه و مسئله‌دار مشابه سیاستی باشد که سازمان سینمایی در ارتباط با برخی از چهره‌های حاشیه‌دار در سینما اتخاذ کرده است. سیاستی که به افراد اجازه فعالیت چراغ خاموش را در درون سینما و تلویزیون می‌دهد. نمونه مشابه این اتفاق در ارتباط با جعفر پناهی به وقوع پیوست. فیلمسازی که براساس حکم صریح قوه قضاییه از هرگونه فعالیتی در حوزه تولید فیلم در ایران محروم شده است ولی هنوز هم فعایلت گسترده‌ای در زمینه فیلمنامه‌نویسی و سایر مباحث مربوط به تولید فیلم دارد که یکی از آشکارترین موارد آن فیلم سینمایی «یک شهروند کاملاً معمولی» بود که پناهی فیلمنامه آن را همراه با مجید برزگر کارگردان این فیلم نوشته بود و اعتراضات رسانه‌ها به درج نام پناهی به عنوان نویسنده فیلمنامه این اثر، در نشریه رسمی سازمان سینمایی باعث شد تا در زمان نمایش آن در جشنواره فیلم فجر، نام جعفر پناهی از عنوان بندی فیلم حذف شود.

در صورت صحت این موضوع، می‌توان این احتمال را جدی‌تر دانست که بسیاری از چهره‌هایی که در طی چند وقت اخیر به عنوان ممنوع الفعالیت شناخته می‌شدند، به فعالیت خود به صورت چراغ خاموش در رسانه ملی ادامه می‌دهند. چهره‌هایی که هنوز خبر حضور آن‌ها در پروژه‌های مختلف رسانه‌ای نشده است و فعلا با خیال راحت در حال ادامه فعالیت‌های خود هستند.