- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سیدضیاءالدین دری، عضو شورای پروانه نمایش: اصلاحیات هر فیلمی راز آن فیلم است!

dori

به گزارش سوره سینما [1]، در حالی که شش فیلم متقاضی اکران عید فطر هستند، هنوز تکلیف دو فیلم مهم کمدی برای اکران در این زمان مشخص نشده است. در واقع فرصت فیلم «خوب، بد، جلف» که هنوز بازبینی نشده، برای اکران عید فطر تمام شده و فیلم «دراکولا» نیز اصلاحیه خورده و فعلا زمان صدور پروانه نمایش آن مشخص نیست. به همین بهانه سیدضیا‌ء‌الدین دری عضو شورای پروانه در گفت و گو با آی‌سینما درباره این ابهام‌ها صحبت می‌کند.

بر اساس آیین‌نامه تازه شورای پروانه نمایش که امسال به دفاتر پخش فیلم ارسال شده است. برای بستن قرارداد اکران فیلم‌ها باید پروانه نمایش فیلم حداقل دوماه پیش صادر شده باشد. همین موضوع باعث شده گمانه‌زنی‌هایی درباره فیلم‌های مهمی که در صف اکران عید فطر قرار دارند پیش بیاید؛ فیلم‌هایی مثل «دراکولا» رضا عطاران و «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم‌خانی که هنوز پروانه نمایش آن‌ها صادر نشده است.

البته به تازگی برخی رسانه‌ها از بازبینی «دراکولا» در شورای پروانه نمایش خبر داده‌اند، اما هنوز خبری از بازبینی «خوب، بد، جلف» قاسم‌خانی نشده و فرصت اکران عید فطر برای اولین ساخته قاسم‌خانی در حال اتمام است، به این بهانه از سید ضیاءالدین دری، درباره زمان بازبینی این فیلم می‌پرسیم که به آی‌سینما می‌گوید: «این سوال ربطی به من پیدا نمی‌کند. برای این‌که موضوع را بهتر درک کنید روند کار را توضیح می‌دهم. این‌‌که فیلمی به شورای پروانه نمایش برای بازبینی بیاید به یک سیستم وزارت‌خانه‌ای مربوط می‌شود، در واقع سازندگان درخواست پروانه نمایش می‌دهند و بعد معاونت ارزشیابی و نظارت، فیلم‌ها را به نوبت به شورای پروانه نمایش ارسال می‌کند و هیچ استثنائی هم در این‌باره قائل نیست. فیلمی هم که به آن اشاره می‌کنید درخواست پروانه نمایش داده و دیگر به آقای ایل‌بیگی مربوط می‌شود که کی این فیلم را برای ما ارسال کند. ما هنوز آن را ندیده‌ایم.»

کارگردان فیلم «سینما، سینماست»، در ادامه می‌گوید: «هر دوشنبه جلسات شورای پروانه نمایش تشکیل می‌شود و ما در این جلسه نظراتمان را درباره فیلم‌ها می‌گوییم. در مورد این‌که چرا این فیلم یا فیلم دیگری نیامده هم من اطلاعی ندارم و وارد مقولات اداری و آیین‌نامه که مربوط به وزارت ارشاد است نمی‌شوم. چون ما کارمند وزارت‌خانه نیستیم، درواقع با یک مسئول مستقیم در وزارت‌خانه در ارتباطیم که آقای ایل‌بیگی است. شورای پروانه نمایش هم دبیری دارد به نام آقای عباس نادری که نوبت فیلم‌ها را رعایت می‌کند، نظرات شورا را جمع‌آوری و صورت جلسات آن را تهیه می‌کند. اعضای سینما هم با ایشان طرفند.»

ما شورای صدور پروانه نمایش هستیم نه تقسیم اکران!

با توجه به این‌که تا کنون ۶ فیلم «دراکولا»، «خوب، بد، جلف»، «بارکد»، «زاپاس»، «هلن» و «دختر» تقاضای اکران در عید فطر را داشته‌اند و «پارادایس» علی عطشانی نیز احتمالا برای اکران در این زمان دورخیز کرده و با وجود تقاضای بالا، احتمال می‌رود انتخاب‌ در شورای پروانه نمایش مشکل‌ باشد؛ در این‌باره نیز نظر دری را می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «هیچ‌کس نمی‌تواند عدالت را برقرار کند. از طرفی ما شورای صدور پروانه نمایش هستیم نه شورای تقسیم اکران! این تصمیم که کدام فیلم به نمایش درآید دیگر به ما مربوط نیست. ما نظرمان را درباره فیلم می‌دهیم و بعد پروانه نمایش را باید از اداره ارزشیابی و نظارت بگیرند. این اداره هم یک مدیر کل و یک سخنگو دارد؛ یعنی آقای حبیب ایل‌بیگی که بعد از ایشان آقای غلامرضا فرجی نفر اول آن هستند.»

دری در ادامه، به نکته جالبی درباره زمان صدور پروانه نمایش اشاره می‌کند: «ما ممیزی فیلم‌ها را می‌گیریم و بعد آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند. در واقع فیلم را می‌بینند و بررسی می‌کنند که اصلاحات شورای پروانه نمایش در آن صورت گرفته باشد و اگر مشکلی نبود، تصمیم می‌گیرند که کی به فیلم پروانه نمایش بدهند.»

اصلاحیات هر فیلمی راز آن فیلم است!

به گفته این عضو شورای پروانه نمایش، پس از دیده شدن فیلم، دیگر این شورا درباره فیلم پاسخگو نیست و حتی اعضای آن از اتفاقات بعدی که برای این فیلم می‌افتد هم اطلاعی ندارند و برای مثال نمی‌دانند که اصلاحات انجام شده یا وزارت‌خانه پروانه را صادر کرده است یا نه.

دری در پاسخ به سوالی درباره مشکلات فیلم «دراکولا» که به تازگی در شورای پروانه نمایش دیده شده و ۱۵ مورد اصلاحیه خورده و هنوز هم پروانه نمایش آن صادر نشده، پاسخ می‌دهد: «من اطلاعی از این‌که این فیلم چند مورد اشکال داشته است ندارم. من به اندازه خودم یک نظر می‌دهم و صورت جلسه را امضا می‌کنم و می‌روم. حضور من در این شورا به این معنی نیست که همه اشکالات فیلم را بررسی می‌کنم یا می‌شمارم! من نظر خودم را می‌دهم و نظر دیگر اعضا را نیز دبیر جلسه جمع‌آوری می‌کند.»

وقتی از او می‌پرسیم که ماهیت این اصلاحیه‌ها به چه مسائلی در فیلم مربوط می‌شده نیز این‌طور پاسخ می‌دهد: «ببینید. این شورا شورایی بوده که طی ۳۵ سال گذشته محرمانه بوده است، حالا دولت‌های اخیر تصمیم گرفته‌اند که اعضای این شورا مشخص باشد. اما نظرات این شورا به طور کلی محرمانه است. یعنی راجع به هر فیلمی نظراتی مخصوص به آن فیلم داده شده است و اصلا تهیه‌کننده و فیلمساز هم حق ندارند این موارد را بگویند، اگر هم آن‌ها بگویند من حق فاش کردن این موارد را ندارم. این‌ها درواقع راز یک فیلم است!»

بسیاری معتقدند مشخص شدن این موارد به شفافیت بیشتر و حتی آگاهی فیلم‌سازان کمک خواهد کرد، نظر دری را در این‌باره می‌پرسیم که می‌گوید: «در مورد فیلم‌سازان باید بگویم که به خوبی از مسائل اطلاع دارند. اصلا خود من به عنوان یک فیلم‌ساز، عضو تخصصی این شورا هستم نه عضو ممیزی. هر فیلم‌ساز دیگری هم ممکن بود به جای من در این شورا باشد و در واقع من نقش شاهد صنفی را در این جمع به عهده دارم. در مورد رسانه‌ها هم باید بگویم که فاش کردن این اصلاحات در رسانه‌ها باعث می‌شود بعد از نمایش فیلم، همین رسانه‌ها ایراد بگیرند که چرا فلان مورد که اصلاحیه خورده همچنان در این فیلم باقی است. البته این را هم بگویم که گاهی ۳۰ اصلاحیه درباره فیلم به یک دقیقه حذف هم نمی‌رسد.»

مسائل «خانه دختر» بیرونی نمی‌شد، پروانه‌اش را گرفته بود!

با توجه به اشاره این عضو شورا به حذفیات فیلم‌ها، درباره مواردی مثل «خانه دختر» و «مادر قلب‌اتمی» از او می‌پرسیم که اصلاحیه‌های فراوانی داشته‌اند و حتی در رسانه‌ها حذفیات فیلم «مادر قلب‌اتمی» تا ۳۰ دقیقه نیز عنوان شده است، که در این‌باره می‌گوید: «حذفیات سی دقیقه‌ای نداشته‌ایم. «خانه دختر» را هم شخصا ندیده‌ام و نمی‌توانم اظهار نظر هم کنم. چون در جلسه مربوط به این فیلم حضور نداشته‌ام. از طرفی این فیلم به حوزه وزارتی رفته و دیگر به شورا مربوط نیست. البته معتقدم اگر مسائل «خانه دختر» بیرونی نمی‌شد، پروانه نمایشش را گرفته بود.» او درباره فیلم «مادر قلب‌اتمی» نیز می‌گوید: «این فیلم از شورا بیرون رفته و ما نظرمان را درباره آن داده‌ایم. دیگر پروانه نمایش این فیلم به تصمیم آقای ایل‌بیگی مربوط است.»

به این ترتیب از او می‌پرسیم واقعا با رسانه‌ای شدن مشکلات فیلم‌ها مخالف است؟ که در پاسخ می‌گوید: «من جایز نمی‌بینم. مگر این‌که تمام راه‌های منطقی و قانونی به بن‌بست رسیده باشد. ما تابع کشور ایران هستیم. کشوری که خط قرمزهایی دارد و ما برای کار کردن در آن همه این خط قرمزها را پذیرفته‌ایم. پس اگر اتفاقی هم در فیلم‌ها می‌افتد ناخواسته بوده است. اگر این مسائل بازتاب بیرونی داشته باشد، وضعیت «خانه دختر» پیش می‌آید.»

ضیاء‌الدین دری، در پایان باز هم تاکید می‌کند که مسائل بیرونی فیلم، ربطی به شورای پروانه نمایش ندارد، چون این شورا اصلا مسئولیت اجرایی ندارد: «مسئولیت اجرایی و اداری کاملا تحت نظارت معاونت ارزشیابی است و حتی پیگیری آن‌هم به ما ربطی ندارد. ممکن است هر تعداد مورد اصلاحیه به فیلمی خورده باشد، اما هیچ‌کدام این‌ها تا زمانی که به اختیار شورا باشد فاش نمی‌شود چون به ضرر فیلم، حرمت آن و سرمایه‌گذارش است. درباره تعداد اصلاحیه‌ها هم من از برخی موارد اطلاع دارم و در ۹۵ درصد موارد اطلاع ندارم چه تعداد اصلاحیه به فیلم وارد شده است. باید این را از عباس نادری دبیر جلسات بپرسید.»

منبع: آی سینما