- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هنرمندان با هنرشان، معنای دفاع از حرم را به آیندگان هدیه دهند

hadi-naeeji

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم، هادی نائیجی کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران افزود: در طول تاریخ هر دفاعی که اتفاق افتاد، هنرمندان آن زمان، آن واقعه را به زبان هنر بیان کرده اند. به طور مثال واقعه کربلا با خطبه حضرت زینب(س) و نقل آن و همچنین کتابت این واقعه در کتب آن زمان توانست واقعا کربلا را برای همیشه تاریخ زنده نگه دارد. خیلی از وقایع تاریخ با زبان هنر جاودانه شدند.

وی در ادامه بیان کرد: واژه دفاع واژه مهمی است. اتفاقی که اگر هنر نباشد تکمیل نخواهد شد. هنر باید از دفاع حرف بزند تا دفاع در این سرزمین ماندگار شود. اگر از دفاع می گویم برای این است که واژه جنگ واژه نامبارکی است اما دفاع یعنی جنگی به ناحق که ما مجبور بوده ایم از آرمان های دینی و اعتقادی خودمان در مقابل آن جنگ دفاع کنیم.

نائیجی با بیان اینکه در هر دوره ای زبان هنر فرق می کند، گفت: در کربلا سخن گفتن و نویسندگی، هنری بود برای زنده نگه داشتن دفاع کربلا، بعدها زبان هنر به شعر تغییر کرد و ما در حال حاضر در زمانی زندگی می کنیم که ثبت لحظات زندگی با دوربین است.

کارگردان حق سکوت اظهار کرد: در طول دوران دفاع مقدس اگر واحدهایی برای فیلمبرداری به جبهه های جنگ اعزام نمی شد، الان به جز اسم دفاع مقدس در کتاب های تاریخ دیگر چیزی وجود نداشت. هنرمندان می توانند معنای واقعی این دفاع را بیان کنند و به آیندگان هدیه دهند.

نائیجی در پاسخ به این سوال که مخاطب این جشنواره مردم و یا هنرمندان باشند، بیان کرد: امروزه انواع جشنواره ها وجود دارند که به طور تخصصی یا برای مردم و یا برای هنرمندان است. جشنواره فیلم مدافعان حرم اگر در گام اول جزء جشنواره تخصصی هنرمندان قرار نگیرد ارتباطی بین هنرمندان و مردم برقرار نمی شود. زیرا این هنرمندان هستند که با هنرشان و شرکت در جشنواره باعث می شوند تا پای مردم برای تماشای این آثار به جشنواره باز شود. جشنواره فیلم مدافعان حرم باعث می شود این زبان پایش به سینما باز شود.

این کارگردان با بیان اینکه متاسفانه شاهدیم که علیه مدافعان حرم صحبت هایی می شود، اظهار کرد: نباید با لحن سیاسی علیه آنها صحبت شود. مخاطبان باید با حضور در این جشنواره متوجه علت وجوب مدافعان حرم شوند.

وی با بیان اینکه بهترین اتفاق برای جشنواره فیلم مدافعان حرم این است که هنرمندان علاقه مند به این حوزه با جشنواره آشنا شوند و فرصتی پیدا کنند که وارد این جریان شوند. منظور من ُبعد نظامی دفاع از حرم نیست به نظرم هنرمندان در عرصه های مختلف می توانند به خیل مدافعان حرم بپیوندند.

گفتنی است؛ نخستین دوره جشنواره فیلم مدافعان حرم به دبیری حمید یادروج در سطح ملی و در دو بخش مستند و نماهنگ به همت خبرگزاری فارس [2] و با همکاری موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی ۵ خردادماه سال جاری برگزار می‌شود.