- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هر آنچه لازم است از جشنواره کن ۲۰۱۶ بدانید

Cannes-2016

به گزارش سوره سینما [1]، به نقل از رویترز، شهر ساحلی کن بار دیگر پذیرای یکی از مهمترین جشنواره‌های سینمایی جهان می‌شود.

این شهر زیبا که در جنوب فرانسه واقع شده، امسال میزبان ۴۵ هزار مسافر ار گوشه و کنار جهان خواهد بود.

ستارگان و دست‌اندرکاران صنعت سینما امشب پا روی فرش قرمزی می‌گذارند که تا ۲۲ ماه می در کاخ جشنواره کن گسترده خواهد بود.

شب پیش داوران این دوره از جشنواره وارد این شهر شدند تا در میان آثاری که امسال به نمایش درمی‌آیند بهترین اثر را انتخاب کنند.

جرج میلر کارگردان مشهور استرالیایی که سال ۲۰۱۵ با فیلم «مد مکس» جوایز متعددی کسب کرد، رییس گروه داوران امسال جشنواره فیلم کن است. او سال ۲۰۰۶ با «خوش‌قدم» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین انیمیشن شد. او دو بار دیگر در سال ۱۹۸۸ و ۱۹۹۹ در جمع داوران جشنواره کن حضور داشته است.

کتایون شهابی تهیه کننده ایرانی از اعضای گروه داوران بخش رقابت اصلی کن است. او سال ۱۹۹۴ کمپانی خود «رسانه بین‌المللی شهرزاد» را تاسیس کرد که یکی از مهمترین کمپانی‌های خصوصی فعال در عرصه توزیع بین‌المللی فیلم در خارج از ایران است. وی سال ۲۰۱۲ کمپانی «نوری پیکچرز» را نیز تاسیس کرد. با این کمپانی فیلم‌های «قصه‌ها»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» در ونیز ۲۰۱۴ و فیلم «ناهید» در بخش نوعی نگاه کن ۲۰۱۵ موفق به کسب جوایزی شدند. شهابی به عنوان چهارمین چهره ایرانی به جمع داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن پیوسته است.

ونسا پارادی خواننده و بازیگر تاکنون در فیلم‌های زیای بازی کرده است. او همسر سابق جانی دپ بوده است.

والریا گولینو بازیگر، کارگردان و نویسنده ایتالیایی برای بازی در فیلم «یک داستان عاشقانه» به کارگردانی فرانچسکو ماسلی جایزه مهم بهترین بازیگر جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد و سال پیش برای بازی در فیلم  «به خاطر عشق» ساخته جوزپه گادینو برای دومین بار جایزه بهترین بازیگر جشنواره ونیز را برد. او سال ۲۰۱۳ اولین فیلم خود را با عنوان «میِله» ساخت که در بخش نوعی نگاه کن موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم معنوی شد.

کریستین دانست بازیگر آمریکایی که از ۱۱ سالگی با فیلم «مصاحبه با خون آشام» مقابل دوربین رفت و نامزدی گلدن گلوب را کسب کرد، سال ۲۰۱۱ برای بازی در فیلم «مالیخولیا» به کارگردانی لارس فون‌تریه جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را تصاحب کرد.

دونالد ساترلند از شناخته شده‌ترین بازیگران کانادایی آمریکایی است که سابقه بازی با کارگردان‌‌های مهمی چون رابرت آلدریچ، رابرت آلتمن، رابرت ردفورد، برناردو برتولوچی، فدریکو فلینی و الیور استون را داشته است. او پدر کیفر ساترلند بازیگر سریال مشهور «۲۴» است. او نیز به عنوان یکی از داوران جشنواره کن ۲۰۱۶ به این شهر ساحلی آمده است.

امشب فیلمی از وودی آلن با عنوان «کافه سوسایتی» با بازی کریستین استوارت به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درمی‌‌آید.

«فروشنده» با نام فرانسوی «مشتری» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی در بخش مسابقه اصلی برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت می‌کند. «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی در بخش «نوعی نگاه» که دومین بخش مسابقه کن است، حضور دارد.

امسال  ۲۱ فیلم در نهایت موفق به دریافت جایزه نخل طلایی و دیگر جوایز بخش مسابقه خواهند شد.

شهر کن امسال تحت تدابیر شدید امنیتی میزبان چهره‌های مشهور سینمای جهان است.

آثار سینماگران صاحب‌نام از پدرو آلمودوار تا اولیویه آسایاس و از برادران داردن تا جیم جارموش، پل ورهوفن و کن لوچ در جشنواره امسال برای نخستین بار اکران جهانی خود را تجربه می‌کنند.

منبع: کن