- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهم‌ترین هدف از برپایی جشنواره «نهال» کمک به دیده شدن فیلم‌های دانشجویی است

nahal-neshast

به گزارش سوره سینما [1] ، نشست خبری سیزدهمین جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه «نهال» پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت با حضور محسن مختاری‌فر دبیر و نگار یعقوبی روابط عمومی این جشنواره به همراه اردوان عباسی دبیر انجمن علمی گروه سینمای دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در سالن اشراق تالار ایوان شمس برگزار شد.

دلیل برپایی جشنواره «نهال»

مختاری فر در این نشست گفت: جشنواره «نهال» از سال ۱۳۸۲ به دلیل اعتراض دانشجویان سینما نسبت به دیده نشدن فیلم‌هایشان راه‌اندازی شد. بنابراین هدف اصلی این جشنواره دیده شدن و اکران فیلم‌های دانشجویی است.

وی افزود: در هر دوره دبیر و دست‌اندرکاران جشنواره همه دانشجو بوده‌اند بنابراین یک فضای تعاملی خاص بین دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان شکل گرفته و جشنواره همیشه بدون حاشیه پیش رفته است.

مختاری فر در ادامه با اشاره به این نکته که فیلم‌هایی در این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرند که ایده‌های جدیدی داشته باشند، گفت: فیلم‌هایی که صرفا خوش‌ساخت باشند در این جشنواره مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند بلکه آثار باید همراه با تفکرات نو و تازه باشند. بر این اساس اگر جشنواره نبود آثار دانشجویی فیلمسازان خوش‌فکر امروز اعم از آیدا پناهنده، محمد سعید روستایی، محمد نجاریان، سهند کبیری و حامد رجبی دیده نمی‌شد. بنابراین حضور این فیلمسازان در عرصه سینمای کشور مدیون جشنواره «نهال» است.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «نهال» ادامه داد: مهم‌ترین نهاد حمایت کننده از این جشنواره دانشگاه هنر است. همچنین ما هیات داورانی داریم که باعث اعتبار جشنواره شده‌اند. به عبارتی اهمیت جشنواره «نهال» به دلیل جایزه نقدی آن نیست بلکه به هویت دانشجویی آن و حضور داوران معتبر است.

پخش فیلم‌هایی از مدارس معتبر سینمایی جهان

مختاری فر همچنین به بخش بین‌الملل جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه امسال نخستین تجربه‌مان را در بخش بین‌الملل می‌گذراندیم تصمیم گرفتیم که فیلم‌ها را از طریق مکاتبه با دانشگاه‌ها و مدارس فیلمسازی در سطح جهان انتخاب کنیم. بر این اساس و پس از طی نامه‌نگاری‌ها، فیلم‌هایی از مدرسه فیلم لندن، مدرسه فیلم پاریس، مدرسه فیلم آفریقای جنوبی، مدرسه فیلم بغداد، مدرسه سینمایی قاهره، کالج مستقل فیلمسازی بغداد، مدرسه لودز لهستان، دانشگاه سنت ژوزف لبنان، مدرسه سینمایی قاهره، مدرسه فیلمسازی مصر، مدرسه سینمایی سیدنی، مدرسه سینمایی دانمارک و… دریافت کردیم.

بزرگداشت سهراب شهید ثالث در جشنواره «نهال»

نگار یعقوبی نیز در این نشست ضمن ارایه اطلاعاتی از روند برپایی جشنواره، اظهار کرد: در سیزدهمین دوره جشنواره «نهال» برای نخستین بار بخش بین‌الملل هم به آن اضافه شده است. جشنواره ملی سه بخش «فیلم کوتاه»، «عکس و پوستر» و «فیلمنامه» دارد که بخش فیلم کوتاه نیز خود به بخش‌های فیلم داستانی، فیلم تجربی، فیلم مستند، انیمیشن و فیلم‌های دانشجویان سال اولی تقسیم شده است.

وی افزود: در بخش فیلم داستانی ۲۶۳ اثر، فیلم مستند ۷۶ اثر، فیلم تجربی ۷۹ اثر، انیمیشن ۳۱ اثر و سال اولی ۵۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. دبیرخانه در بخش فیلمنامه نیز ۲۳۰ اثر و همچنین در بخش‌های عکس و پوستر نیز به ترتیب ۲۵ و ۱۳۷ اثر را دریافت کرد. تلاش‌های تیم بین‌الملل نیز منجر به دریافت ۳۰۹ فیلم شد.

یعقوبی همچنین به بخش بزرگداشت سیزدهمین دوره از جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل آنکه جشنواره پسوند بین‌الملل را نیز یدک می‌کشید تصمیم گرفتیم تا بخش بزرگداشت را به سینماگر مطرح و بین‌المللی ایران زنده‌یاد سهراب شهید ثالث اختصاص بدهیم که این امر مورد استقبال بزرگان سینمای ایران قرار گرفت. همچنین تحقیقاتی نیز از تیم برگزاری بزرگداشت درباره این فیلمساز شهیر صورت گرفته که پس از برگزاری جشنواره به صورت ویژه‌نامه‌ای از سوی یکی از نشریات معتبر سینمایی منتشر می‌شود.

غیرت دانشجویی و برپایی جشنواره

همچنین اردوان عباسی نیز در این نشست گفت: گروه سینمای دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تنها نهاد دانشگاهی دولتی در زمینه آموزش سینما در سطح خاورمیانه است. این نکته از طرفی باعث خوشحالی ماست و از طرف دیگر انتظار برای حمایت و توجه بیشتر را بالا می‌برد. بنابراین مدیران سینمایی کشور باید به این دانشکده توجه بیشتری کنند.

وی افزود: به دلیل آنکه رشته سینما در نظام آکادمیک کشور بسیار محدود است بنابراین وظیفه انجمن علمی گروه سینمای دانشکده سخت‌تر شده و تمام تلاشش را برای پرکردن خلاهای آموزشی به کار می‌برد. یکی از کارهای ما برای پرکردن این خلاها برگزاری ورکشاپ‌هایی در حاشیه جشنواره «نهال» است.

عباسی ادامه داد: رشته سینما مدام به روز می‌شود و ما باید خودمان را با جدیدترین دستاوردهای جهانی هماهنگ کنیم. بر این اساس و برای رسیدن به اهداف آموزشی جشنواره «نهال» کارگاه های آموزشی در این جشنواره با حضور پیشکسوتان و البته فیلمسازان جوان و خوشفکر برگزار می‌شود.

عباسی در پایان گفت: برپایی چنین جشنواره‌ای با این حجم کاری و بودجه اندک تنها از غیرت دانشجویان برمی‌آید. بسیاری از دست‌اندرکاران برپایی این جشنواره نه تنها هیچ چشم‌داشت مالی ندارند بلکه از جیب خود نیز برای برپایی هرچه بهتر جشنواره خرج می‌کنند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «نهال» از ۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد به میزبانی دانشگاه هنر برگزار می‌شود.