- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

برگزیدگان دومین جشن عکاسان سینما معرفی شدند

jashn-akasan-1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی انجمن عکاسان سینما، علیرضا خمسه اجریا این برنامه را بر عهده داشت و بعد از خوش امد گویی علیرضا خمسه به مهمانان ،علی نیک رفتاردبیر این دوره جشن نیز به دلیل محدود بودن زمان صحبت هایش را کوتاه کرد.

در ابتدای این مراسم از حافظ احمدی با حضورعلی مصفا و لیلا حاتمی ، رضا مهاجر و بهروز صادقی توسط پانته‌آ پناهی‌ها، اردشیر شلیله و رضا صفایی پور به عنوان پیشکسوتان عکاسی سینمای ایران تقدیر شد.

رضا مهاجر پیشکسوت عکاسی درسخنان کوتاهی گفت: «گاهی اوقات اسم یک سینماگر با یک فیلم خاص ماندگار می‌شود. همان‌طور که نام داریوش مهرجویی و خسرو شکیبایی با «هامون» مطرح و مترادف است، همیشه نام من را نیز به‌عنوان «عکاس هامون» و «هامون‌بازها» می‌آورند که برایم باعث افتخار است.

او ادامه داد:من بیش از ۱۵۰ فیلم را عکاسی کرده ام، اما همه از من با عنوان عکاس “هامون” یاد می کنند درواقع من هم در زمره هامون‌بازها هستم.»

در ادامه این مراسم از تهمینه میلانی ،جواد نوروز بیگی،بهرام رادان و فاطمه معتمد آریا به دلیل نگاه ویژه ای که به مقوله عکس فیلم دارند با حضور رضا درمیشیان، مریلا زارعی، سعید ملکان و مصطفی کیایی تقدیر شد.

برای تقدیر از تهمینه میلانی مریلا زارعی به روی صحنه دعوت شد و این کارگردان شاخص طی سخنان کوتاهی گفت:«عکس فیلم در کنار جاذبه‌هایی که این روزها دارد به عنصری خطرناک تبدیل شده است و عکاسان باید از عکس‌های خود به خوبی مراقبت کنند ، گاهی ممکن است عده‌ای بخواهند با عکس‌هایی که بدست می آورند سینمای ایران را تعطیل کنند، بنابراین حراست از عکس‌ها توسط عکاسان مساله بسیارمهمی است.»

میلانی در بخش پایانی صحبت هایش گفت:«برای نخستین بار است که درطول ۳۵ سال فعالیت سینمایی‌ اش از من تقدیر می‌شود. عکس فیلم در کنار جاذبه‌هایش این روزها تبدیل به عنصر خطرناکی شده و عکاسان باید از عکس‌های خود مراقبت کنند و این موضوع می تواند برای سینما خطرناک باشد.همانطور که من برای این مضوع یکسال است که  به دادگاه می روم.»

مریلا زارعی نیز در سخنانی با اشره به تاثیرتهیمنه میلانی در زندگی حرفه ای او گفت: « حرفه عکاسی برای من بسیار مهمتر است چون عکاسان نقش تعیین کننده ای در سرنوشت بازیگران تازه وارد به سینما دارند.»

jashn-akasan-2 [2]

در بخش دیگری از این مراسم از بهرام رادان نیز تقدیر به عمل آمد که برای این قسمت از مراسم از مصطفی کیایی و سعید ملکان دعوت شد که به روی صحنه بیایند.

بهرام رادان ضمن اشاره به اهمیت عکاسی فیلم گفت:«ارتباط سینماگران با مخاطب پیش از آنکه فیلم روی پرده برود از طریق عکاسی سینماست و گاهی اوقات مخاطب با دیدن عکس‌های فیلم تصمیم می‌گیرد که به دیدن فیلم برود یا نروند.به دلیل احترامی که همیشه ببرای عکاسی فیلم قائلم ،این جایزه، یکی از ارزشمندترین جایزه‌هایی است که تا به حال گرفته‌ام.»

فاطمه معتمدآریا که به دلیل مسافرت کاری در این مراسم حضور نداشت و پیام تصویری او برای حاضران به نمایش درآمد که مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

دربخش پایانی دومین جشن انجمن عکاسان سینمای ایران هیات داوران متشکل از سیروس الوند، شهاب الدین عادل، غوغا بیات، رویا نونهالی به روی صحنه دعوت شدند.محمود کلاری دیگر داور این بخش به دلیل مشغله کاری حضور نداشت. در بیانیه هیات داوران مسابقه،دویمن جشن عکاسان فیلم امده بود: «هیات داوران ضمن بررسی دقیق و شور و گفتگوی زیاد درباره جلوه‌های فنی آثار ارائه شده با خشنودی و غرور رشد این قسمت از صنعت سینمای ایران را اعلام و گرامی می‌دارد، عکاسی سینما از منزلت بالایی برخوردار بوده و اعضای انجمن عکاسان به درستی به وظیفه خویش واقف اند و به سینمای شریف ایران خدمت می‌کنند.هیچ‌یک از ما در بررسی و گزینش آثار برتر ما نام صاحبان آثار را نمی‌شناختیم و هر اثری شماره‌ای داشت، از این نظر داوری آثار در آزادی هرچه تمام تر و بدون هیچ گونه شبهه‌ای به سرانجام رسید، هیات داوران خوشحال است که عکاسی فیلم از حالت کلیشه‌ای گذشته که صرفا عکسبرداری از سوپراستارهای فیلم بود خارج و به هویت اصلی خود نزدیک شده است.

هیات داوران ضمن تشکر، از انجمن عکاسان سینمای ایران انتظار دارد که عکاسان جوان و خوش‌فکر را نیز پذیرفته وهمچنین از فیلمسازان انتظار دارد مقوله عکاسی فیلم را جدی گرفته و دوستان و نزدیکان خود را به صرف آنکه با دوربین عکاسی آشنایی دارند به کار نگمارند.»

امیرحسین شجاعی،محمد بدلو،نوشین جعفری، محمد فوقانی، جلال حمیدی نامزدهای بخش عکس صحنه مسابقه عکس خواسته شد تا روی صحنه حاضر شوند و پس از دقایقی نام نوشین جعفری به عنوان برنده این بخش برای فیلم«لانتوری» اعلام شد.

فتاح ذی‌نوری نیزبه عنوان برگزیده بخش عکس پشت صحنه برای فیلم «عادت نمی کنیم» معرفی شد.

در پایان این مراسم ،علی نیک‌رفتار دبیر دومین جشن انجمن عکاسان سینمای ایران از بهرام جلالی، اردشیر شلیله، امیرعابدی، بابک برزویه و حافظ احمدی، از مدیران پیشین انجمن عکاسان و همچین شورای مرکزی تقدیر و تشکر کرد.

لیلا حاتمی،علی مصفا،تهمیه میلانی،مریلا زارعی،بهرام رادان،باران کوثری، رضا درمیشیان،ابراهیم ابراهیمیان،سعید ملکان،سیامک شایقی،رویا نونهالی،غوغا بیات،شهاب الدین عادل،تورج اصلانی ،کیوان کثیریان،سیروس الوند،پانته پناهی ها،اردشیر شلیله،کوروش پیرو،امیر عابدی،بابک برزویه،محمود رضا قدیریان،مصطفی کیایی،سیاوش اسعدی،امین جعفری،پوریا اذربایجانی،مونا سرتوه،مارال فرجاد،جواد نوروز بیگی،بهرام جلالی،رضا صفایی پور،مجید خمسه،امیر سیدی،عبدالله عبدی نسب،حسن اقا کریمی،مهوش افشار پنا،مسعود زنده روح،ماهور موسائیان،نیما اقاکریمی،بهرنگ دزفولی زاد،سحاب زری باف،نیکی مظفری،فرامرز روشنایی،مسعود نجفی از جمله مهمانان این مراسم بودند.