- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«سینما کلاسیک» این هفته و مروری بر آثار جان فورد/ «سرزمین بادها»، بر روی آنتن شبکه نمایش

john-ford

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سیما، «گروهبان راتلج»، «آخرین هورا»، «سه پدر خوانده»، «پاییز قبیله شایان»، «مرد آرام»، «جویندگان» و «دره من چه سبز بود» فیلم های منتخب از آثار جان فورد، در این هفته هستند.

جان فورد کارگردان ایرلندی با ۴ جایزه اسکار بهترین کارگردانی، از شناخته شده ترین کارگردانان تاریخ سینماست. وی از اساتید ژانر وسترن بود و همکاریش با جان وین باعث شکل گیری به یادماندنی ترین فیلم های این ژانر شد. دلیجان، جویندگان و مردی که لیبرتی والانس را کشت از جمله مطرح ترین ساخته های وی در این ژانر است.

بسیاری از کارگردان های بزرگ سینما از قبیل مارتین اسکورسیسی، استیون اسپیلبرگ، سرجیو لئونه و آکیرا کوروساوا خود را تحت تاثیر شیوه فیلم سازی جان فورد دانسته اند.

از نکات قابل ذکر زندگی جان فورد، تغییر نگاه وی به بومیان آمریکا و سرخپوستان در طول دوره فعالیت وی است. در ابتدا نگاه منفی جان فورد به سرخپوستان کاملا مشخص است، مثلا در فیلم «طبل های موهاک» سرخپوستان را وحشی هایی به تصویر می کشد که مهاجرین با نابودی آنها مالک آمریکا می شوند اما با گذشت زمان دیدگاه جان فورد به مالکین حقیقی این سرزمین تغییر می کند و در فیلم «پاییز قبیله شایان» در تلاش است به نوعی از آنها دلجویی کند.

برنامه «سینما کلاسیک» هر شب ساعت ۱ بامداد از شبکه نمایش پخش و ساعت ۷ صبح و ۱۷روز بعد تکرار خواهد شد. 

«سرزمین بادها»، بر روی آنتن شبکه نمایش

سریال «سرزمین بادها» محصول سال ۲۰۰۸ کره جنوبی، به ادامه داستان فرمانروایی جومونگ و کشوری که تاسیس کرد، یعنی گوگوریو می پردازد.

sarzamin-badha [2]

دائموسین یا موهیول فرزند یوری و نوه جومونگ، به عنوان سومین فرمانروای گوگوریو در ادامه راه پدربزرگ خود دست به اقداماتی سازنده می زند و گوگوریو را بیش از پیش قدرتمند می کند.

سونگ ایل گوک پس از ایفای نقش جومونگ، این بار نیز در نقش نوه جومونگ موهیول ظاهر شده و برای این نقش جایزه بهترین بازیگر شبکه کی بی اس را دریافت کرده است.

همانند سریال جومونگ، علیرضا باشکندی مدیریت دوبلاژ این سریال و صداپیشگی موهیول، نوه جومونگ را بر عهده داشته است. از دیگر صداپیشگان سریال می توان از  نرگس فولادوند در نقش یئون، حسین عرفانی در نقش تسو و افشین ذی نوری در نقش دوجین یاد کرد.

سریال «سرزمین بادها» از دوشنبه ۲۷ اردیبهشت هر روز ساعت ۱۹ از شبکه نمایش پخش و روز بعد ساعت ۵ بامداد و ۱۳ تکرار خواهد شد.