- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فیلم «هنگامه» در تقدیر از خانواده‌های مدافعان حرم است

amir-dasargar

امیر داسارگر، کارگردان «هنگامه» اولین فیلم داستانی با موضوع مدافعان حرم، در گفت‌وگو با سوره سینما [1] درباره انگیزه خود از ساخت این اثر گفت: با توجه به محیطی که در آن زندگی می‌کنم و از طریق برخی اقوام، از مسائل شخصی و زندگی چنین افرادی از نزدیک اطلاع دارم و همچنین جنبه اعتقادی و زوایای دراماتیک این موضوع از دو سال پیش در فکر چنین کاری بودیم.

وی ادامه داد: در آن موقع درباره این موضوعات امکان پرداختن نبود ولی از ابتدای سال ۱۳۹۴ فضا فراهم شد و کار را شروع کردیم.

داسارگر اظهار داشت: فیلمنامه اثر نزدیک به پنج ماه طول کشید و در ابتدا قرار بود به صورت فیلم کوتاه باشد اما هرقدر جلوتر می‌رفتیم به این نتیجه می‌رسیدیم که برای ادای درست مطلب، لازم است بخش‌هایی به فیلمنامه اضافه شود.

کارگردان فیلم هنگامه بیان کرد: اصلی‌ترین دغدغه ما، دلگرم شدن خانواده‌های مدافعان حرم و ایجاد انگیزه برای حضور دیگران در عرصه دفاع از حرم بود به همین دلیل علاوه بر مطالعه زندگی‌نامه‌ها و خاطرات شهدای مدافع حرم، فیلمنامه را به خانواده‌های آنها هم دادیم و نظرشان را گرفتیم.

برگزیده جشنواره عمار درباره شرایط ساخت این فیلم، خاطرنشان کرد: از زمان نهایی شدن فیلمنامه، به دلیل فشردگی کار، روزی ۱۴-۱۵ ساعت فیلمبرداری داشتیم اما در مقایسه با دیگران به خاطر شرایطی که تهیه کننده فراهم کرده بود، مسائل تا حد زیادی مطابق برنامه بود.

داسارگر درباره اهدای این فیلم به خانواده شهید مصطفی صدر زاده که مدتی پیش صورت گرفت، اظهار داشت: اگر بخواهیم تعبیر درستی داشته باشیم، این نوع حرکت‌ها به نوعی رسیدن بار به مقصد است و یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای توجیه عوامل فیلم ذکر می‌شود بیان شرایط چنین افرادی است چون در وهله اول، فیلم برای تقدیر و بزرگداشت این خانواده‌ها ساخته شده است.

این فیلمساز درباره لزوم توجه سینماگران و هنرمندان به موضوعاتی مثل مدافعان حرم، تصریح کرد: اگر سالهای بعد از انقلاب را بررسی کینم، فقط در زمان جنگ است که آرمان‌های انقلاب اسلامی در برخی جاها تا حد اعلا و ایده‌آل پیش رفتند و از مرحله حرف خارج شدند.

وی ادامه داد: اگر جنگ هشت ساله نبود، شاید نمونه عینی برای بسیاری از شعارهای انقلاب مثل ایثار و از خودگذشتگی نداشتیم. رزمندگان با وجود همه سختی‌هایی که متحمل می‌شدند همیشه خودشان را بدهکار انقلاب می‌دانستند.

داسارگر تاکید کرد: جنگ فعلی هم بستر و باب جدیدی است که باز شده و علاوه بر اهمیت‌های استراتژیک و اجتماعی، از یک رده بالاتر، برکات دیگری هم دارد و می‌تواند باعث سوق دادن دوباره جامعه به سمت سرچشمه‌های اصلی انقلاب شود.

این کارگردان با اشاره به ادامه چنین مسیری در روند فیلمسازی‌ خود، بیان کرد: اولین چیزی که از خدا می‌خواهم این است در اعتقادات خودم ثابت‌قدم باشم، تا زمانی که این گونه هستم آثار دیگری خارج از چنین موضوعاتی نمی‌توانم بسازم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امروز، مردم در بمباران آثار رسانه‌ای قرار دارند و روزانه با ده‌ها و صدها فیلم و کلیپ مواجه می‌شوند بنابراین نمی‌توان از مردم طلبکار بود که چرا به برخی آثار توجه نمی‌کنند.

داسارگر تصریح کرد: فیلمساز باید کار خودش را به خوبی صورت دهد تا در بین آثار مختلف، بتواند دیده شود، چراکه مردم کاری را که خوب باشد، حتما می‌بینند.

گفتنی است اکران مردمی- اقتصادی فیلم داستانی هنگامه از چند روز پیش آغاز شده است و علاقه‌مندان برای اکران فیلم داستانی «هنگامه» می‌توانند عبارت «هنگامه» را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۸۰۱ ارسال کنند و در صورتی که با مشکل مواجه شدند با شماره ۰۹۱۴۸۵۵۵۶۰۸ (غیب اله زاده) تماس بگیرند.