- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مدیری که حتی به حاتمی کیا هم به چشم ابزار می‌نگرد!

mohamad-afarideh

به گزارش سوره سینما [1]، محمد آفریده را شاید بتوان جزو مغموم ترین کارمندان این روزهای رسانه ملی دانست. آفریده که چند سال قبل بخاطر تولید یک فیلم موهن با نام “یک خانواده محترم” که در آن به غیرمنصفانه ترین شکل ممکن به تصویرسازی نیروهای انقلابی پرداخته شده بود انتقادات بسیاری از مخاطبان را موجب شد در مخیله اش هم نمی گنجید که پروژه بازگشتش به سیکل مدیریتی به این سرعت در دست انداز بیفتد.

[2]

او که نتیجه استعلام او برای بسیاری از پستهای مدیریتی سینمایی دولت یازدهم با پاسخ منفی روبرو شده بود چاره راه بازگشت به مدیریت را ایفای نقش مشاوره مدیر جوان و کم تجربه شبکه مستند دانست.

گریزگاهی برای ورود به سیکل مدیریت

امیر تاجیک مدیری جوان و جویای نام بود که قطعا حضور انفرادی اش در قامت مدیر یک شبکه نمی توانست توجیه پذیر باشد برای همین محمد آفریده که به واسطه سالها مدیریت در انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش با بسیاری از مستندسازان آشنا بود به عنوان مشاور تاجیک برگزیده شد تا هم هدف اول که ورود مجدد او به سیکل مدیریتی بود برآورده شود و هم هدف دوم که تسهیل ورود برخی از مستندسازان مشکل دار بخصوص آنها که زمانی بخاطر همکاری با تلویزیونهای معاند تحت تعقیب قرار گرفته بودند به رسانه ملی فراهم شود.

[3]

اما این سقف آرزوهای آفریده نبود. آفریده به دنبال آفرینشی تازه بود و برای همین سعی کرد خود را به بنیاد حفظ آثار و ارزشهای امام(ره) منتسب کرده و دبیری جشنواره روح ا.. که با بودجه این ارگان برگزار خواهد شد را از آن خود کند.

این اقدام هم صورت گرفت اما کمتر از دو هفته به برگزاری جشنواره، حامی درجه یک امیر تاجیک در شبکه مستند یعنی محمد سرافراز  از ریاست صداوسیما استعفاء داد و متعاقب آن تاجیک هم استعفاء داد و بدیهی بود که آفریده هم می بایست نیامده، می رفت و این چنین بود که پروسه بازگشت او به سیکل مدیریتی به دست اندازی پراصطکاک دچار شد.

استفاده از حاتمی کیا به عنوان سپر بلا؟

این اتفاق همراه شد با ادامه انتقادات رسانه ها از حضور تهیه کننده فیلمی ضدنظام به عنوان دبیر جشنواره ای مبتنی بر اندیشه های امام(ره).

این شد که آفریده برای دوری از ترکشهای احتمالی ابراهیم حاتمی کیا را به عنوان یکی از چهره هایی که در جشنواره روح ا… از او تقدیر خواهد شد معرفی کرد.

اما آیا آفریده خواهد توانست حتی با سپر بلا قرار دادن حاتمی کیا کارنامه خود را بپوشاند؟ بعید است در عصر شفافیت رسانه ای حتی حضور حاتمی کیا هم بتواند سوابق او را تغییر دهد.

طبیعی است که حاتمی کیا از حضور در جشنواره ای که نام امام(ره) را دارد استقبال کند اما این حضور ربطی به کارنامه پرسش برانگیز آفریده ندارد؟

اصرار بر اشتباه و کمک به ورود بستگان به سیکل مدیریتی

آفریده فیلمی ساخته که دور از ارزشهای انقلاب و نظام است و حداقل کاری که او می بایست انجام می داد تبری جستن از این فیلم بود.

اما او نه تنها این کار را نکرده که حین حضورش در شبکه مستند هم اصرار زیادی داشت بر استفاده از مستندسازانی که آثاری همچون “چنارستان” را در خدمت افکار پهلوی می ساختند.

از آن سو یکی از نزدیک ترین بستگانش را هم با لابی هایی که در سازمان سینمایی داشت به مدیریت یک گروه سینمایی ایزوله و در عین حال بودجه خوار گمارد که مجالی شده برای اکران فیلمهای توقیفی و آثاری ویدیویی که پروانه سینمایی ندارند.

آیا چنین اندیشه هایی خواهد توانست آینده ای روشن را برای جشنواره روح ا.. رقم بزند؟ بعید است.

بازگشت به دفتری در مرکز شهر

از آن طرف بعید است آفریده بتواند پروژه بازآفرینی خود را به این سادگیها امتداد دهد بخصوص که بعد از تاجیک، قطار مدیریت رسانه ملی هم کوپه ای برای او نخواهد داشت و احتمالا آفریده باز هم باید بازگردد به دفتری که در مرکز شهر دارد.

البته که آفریده می تواند با جلب سرمایه وارد فعالیت سینمایی در بخش خصوصی شود که آن هم با سوابقی که وی داشته بعید بنظر می رسد او کمترین تجربه ای در بخش خصوصی نداشته و هر چه دارد از منابع عمومی ملتی است که در فیلم های آفریده ارزش هایشان زیر سوال رفته است.

منبع: نسیم آنلاین