- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

در نشست خبری عوامل فیلم سینمایی «فروشنده» چه گذشت؟/ شهاب حسینی جایزه فیلم کن را به محضر امام زمان(عج) تقدیم کرد

shahab-neshast-forooshande

به گزارش سوره سینما [1]، عوامل فیلم سینمایی «فروشنده» به همراه کارگردان این اثر اصغر فرهادی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه طی جلسه‌ای برای پاسخگو بودن به سوالات آنها بعد از جوایزی که در بخش فیلمنامه و بازیگری جشنواره کن فرانسه به دست آوردند حاضر شدند.

 

 

فرهادی در ابتدای نشست با ذکر این نکته که تلاش کردم جلسه با نظم برگزار شود گفت: فکر می‌کنم بهتر است وارد موضوع فیلم نشویم و تشکر می‌کنم از همه کسانی که برای ساخت این فیلم به ما کمک کردند. همچنین یادی می‌کنم از یدالله نجفی، روحش شاد.

فرهادی درباره اینکه چطور شد که فیلم فروشنده در آخرین لحظه وارد کن شد گفت: دوبار فیلمم در کن بوده زمان مشخصی هست برای اینکه فیلم‌ها ارسال شود، فیلم ما آخرین لحظه آماده شد در مورد تصحیح رنگ کارمان طولانی شد به همین دلیل فیلم با اشکال فنی دیر به جشنواره رسید و در آخرین لحظه می‌توانستند فیلم را ببینند که آن هم با اشکال فنی مواجه شد. فیلم را می خواستیم برای اکران عمومی آماده کنیم که مدیر جشنواره تماس گرفت و خواست فیلم دوباره ارسال شود که معمولا در سال های گذشته هم این رویه به وجود آمده است. خوشبختانه فیلم آماده شد و به کن رسید.

اطبایی نیز در ادامه گفت: فیلم با تاخیر رسید اما زمانی که اسامی اعلام شد هنوز هیئت انتخاب فیلم را ندیده بودند. اما می‌توان فهمید که آخرین زمان برنامه‌ریزی شده برای نمایش در کن هم به فروشنده رسید.

 

 

می خواستم فیلمی بسازم که مردم و متخصصین دوستش دارند

کارگردان فروشنده نیز در ادامه گفت: یکی از چیزهایی که بعد از فیلم اولم به طور جدی به آن فکر کردم این است که فیلمی بسازم که مردمی که به طور حرفه ای سینما نمی‌روند و هم متخصصین دوستش بدارند. به نظر شدنی نمی‌آمد. اما کار در رادیو و تلویزیون این تجربه را به من داد. مثلا سریال داستان یک شهر نمونه آن است. راهش قصه گفتن است این چیز مشترک بین همه مردم است. این تجربه‌ها کمک کرد تا چهارشنبه سوری شکل بگیرد. بیشتر جوایز من دیده شده اما پر مخاطب بودن برایم مهم‌تر است در «چهارشنبه سوری»، «جدایی نادر از سیمین» و حتی «گذشته» این اتفاق افتاد. گذشته و جدایی در فرانسه یک میلیون بیننده داشت. راهی که من پیدا کردم قصه گفتن است. پیش از انقلاب هم نمونه هایی داشتیم آثار نصرت کریمی از این دست هستند.

شهاب حسینی گفت: همواره پیرو علاقه‌ای که وجود دارد برای کارهای تاثیرگذار همیشه از فیلم های ارزشمند سبک و سیاق زندگی یاد گرفتم. مدتی بود که فرهادی را می شناختم تا این که در فیلم «درباره الی» این اتفاق افتاد با کارگردانی او آشنا شدم که در راستای اهداف بشری کار می‌کند. تفکر نقش اصلی را دارد. این همکاری ادامه پیدا کرد.در آینده را نمی دانم. درباره روزنامه عربستان باید بگویم که خوشحالم که کارکرد فرهنگ مشخص شده عربستان مشتری بزرگ تسلیحات جنگی آمریکا است اما نتوانسته اعتبار لازم را کسب کند. فکر کنم عربستان تازه متوجه شده است اما خیلی وقت است که این گونه است. همیشه شادی و عزت مردم سرزمینم برایم مهم بوده است.

فرهادی نیز در ادامه درباره نمایش آثار در جشنواره‌های خارجی و همچنین سرمایه‌گذار عربی فیلم نیز گفت: همه جشنواره‌ها را نرفتم همه فیلم های ایرانی هم در این جشنواره ها ندیدم. اما فکر می کنم باید مثالی بزنم مثلا فیلم گاو که سینمای ما مدیونش است و همه ما معتقدیم فیلم‌خوبی است فرض کنید امروز ساخته می شد من معتقدم باز هم جایزه می گرفت آیا باید بگوییم فیلم بدی است؟ آن فیلم در مورد افرادی در روستا است هنوز که می بینم. آیا این فیلم سیا هست؟ ظاهر فیلم شاید سیاه است اما معانی درخشانی دارد.
وی گفت: به تهیه کننده خارجی پیشنهاد دادم برویم فیلمی ببینیم که ایرانی بود. صحنه ای بود دختری در خیابان فال می‌فروخت او پرسید دختر چه می‌فروشد گفتم شعر می‌فروخت او آنقدر شیفته کشورم شد، او باور نمی‌کرد که در این مملکت شعر می‌فروشد اما می‌پذیرم که ممکن است آثاری ببینیم که خوشایند نباشد. من می‌پذیرم ممکن است صحنه هایی در فیلم‌ها باشد که دوست نداریم اما این گونه نیست که آنها منتظر دیدن این صحنه‌ها باشند. آدم‌های فیلم‌های من افراد تحصیل کرده هستند. خبرنگاری پرسید شما در مورد بورژاها فیلم ساختید و من گفتم این ها بورژوا نیستند.
وی ادامه داد: در مورد کسانی که قصدشان سینما نیست حرف نمی‌زنم در مورد کسانی حرف میزنم که ممکن است از سر ناآگاهی چیزی بگویند.

اطبایی نیز گفت: باید اعتماد به نفس خودمان را بالا ببریم. در جشنواره‌های بین المللی این اتفاقات مورد بحث نیست.

در مورد نژاد افراد حرف نزنیم

ترانه علیدوستی گفت: شما خبرنگاران به عنوان اصحاب رسانه مسئول ادبیات مردم هستید، اینکه یک شخصی سرمایه‌گذار فیلم هست نباید در مورد نژاد آن حرف بزنیم، نباید از لحن بد استفاده کرد. اینطور که من فهمیدم یک تحلیل‌گر صعودی به کشور خود انتقاد کرده است. او گفته سینمای ایران در حال پیشرفت است، باید منصف باشیم در غیر این صورت در گفتمان جهانی پیشرفت نمی کنیم.

فرهادی گفت: ترانه علیدوستی خوب صحبت کرد من در جشنواره‌ها اعتماد به نفس بالایی دارم چون نمی‌دانم از کجا می آیم از چه سینمایی می‌آیم. چرا فکر می‌کنیم حتما کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است ترس دایی جان ناپلونی از کجا می‌آید.

او افزود: فردی خارجی به من گفت بیا فیلم گاو را در اسپانیا بساز، آرزوی خیلی از سینماهای دنیا این است که سینمایی مثل ایران داشته باشند. جوایز را کنار بگذاریم به فیلم‌های خوب‌مان نگاه کنیم. من خارج از ایران با اعتماد به نفس قدم میزنم و از پله ها بالا می‌روم.

فرهادی در ادامه گفت : یک‌بار در مورد سرمایه‌گذار گفته‌ام من در حال صحبت با هنر پیشه‌های فیلمم در اسپانیا بودم در شبی که از اسپانیا برگشتم احساس کردم دلم می‌خواهد در اینجا کار کنم دلایل عاطفی هم داشتم. گفتنش سخت بود خیلی‌ها گفتند سختی خواهی داشت گفتم در تولید سختی ندارم بعد از آن است که سختی دارم. شروع کردم به نوشتن و به کسی نگفتم. در اواخر قطعی شد که شرکت فرانسوی بیاید. یکی از موسسات فستیوال دوحه قطر است که مانند خیلی از جاهای دنیا به فیلم‌نامه‌ها فاند می‌دهند که رقم پایینی در قبال هزینه‌های فیلم است. زمانی که فیلم را دیدند خوششان آمد.

اطبایی گفت: فاندها در دنیا بخشی از روند تولید آثار سینمایی هستند. موسسه فیلم دوحه در قطر این کار را انجام داد. چند نوع فاند داریم فاند محلی، ملی و بین‌المللی که این فاند به فیلمسازان شناخته شده تعلق می‌گیرد. خواهر امیر قطر به عنوان بنیانگذارش آمده است اما خودش نقش و حضوری ندارد خانمی که اسمش برده شده مدیر اجرایی آن است. آن‌ها می‌خواهند اسم قطر را در پروژه‌ها به دیگر کشورها بشناسند.

فرهادی گفت: به نظرم بگذاریم همه با مردم فیلم را ببینیم امیدوارم یک هفته قبل شرایطی فراهم شود که فیلم برای مطبوعات نمایش داده شود.
فرهادی در پاسخ به سخنان سخنگوی ارشاد گفت: کلمه ملاحظات معنی بی حد و مرز است زمانی که فیلم را ندیدند اظهار نظرشان برایم عجیب بود. من همه فیلم هایم اکران شده است. فراموش نکنیم فیلم‌هایم پر تماشاگر بودند. علی‌رغم این که برخی می‌گویند این فیلم‌ها جشنواره‌ای بوده‌اند.

شهاب حسینی گفت: در حوزه تفکر مرزی وجود ندارد. این فیلم ساخته شده و نتیجه گرفته است. فرهنگ و هنر در این مملکت مرز ندارد.

 

 

علیدوستی در مورد پوشش خود رد جشنواره «کن» گفت: خیلی نگرانی برایم وجود نداشت چون تجربه نسبی دارم آنها هم تجربه‌هایی از حضور گروه های ایرانی دارند. آنها هم می دانند ما با چه پوششی می‌آییم راستش را بخواهید احترام هم می‌گذارند و به دل نمی‌گیرند.

فرهادی در مورد همکاری دو بازیگر فیلمش گفت: این دو هنرپیشه ویژگی‌هایی دارند که حالاحالاها بازی‌شان تکراری نخواهد شد. آنها باهوش هستند. بخشی از توانایی آنها را دیده‌ایم اخلاق بسیار خوبی دارند و باعث افتخار سینمای ما هستند. برای این بازیگران می‌توان براساس شخصیت‌شان نقشی را نیز نوشت چون توانمند و باهوش هستند.

شهاب حسینی گفت: تا فرهادی من را راهی کند بالا کلی لاغر شد فرهادی گفت بلدی گره کروات بزنی گفتم بله ولی آمده بود که ببیند من آماده باشم و فرهادی نیز گفت: احساسی ترین لحظه برایم پخش صدای شجریان بود چون معمولا می‌شود درخواست کرد که چه آهنگی بگذارند. حس عجیبی بود قابل توصیف نیست همه ما به یک دنیای دیگر رفتیم. در مورد شهاب حس ششمم می گفت اتفاقی خواهد افتاد، نگران بودم اماده نباشند. به شهاب گفتم مطلبی آماده داری؟ گفت نه مگر می‌شود.

شهاب حسینی نیز گفت: در آنجا از یک‌گروه موسیقی جوان به نام اوهام استفاده می کردند که بسیار خوش فکر بودند.

ترانه علیدوستی گفت: گلشیفته را نشد ببینم، ما در راهنمایی با هم مدرسه می‌رفتیم و‌ هیچ چیز احساس من را نسبت به او را عوض نمی‌کند.

امیدوارم فرصتی فراهم شود تا تئاتر کار کنم

فرهادی در مورد تئاتر گفت: تئاتر مثل چکاپ می‌ماند و هر هنرمندی نیاز است که سنسورهای عاطفی خود را آماده کند، امیدوارم  فرصت فراهم شود تا تئاتر کار کنم، نیاز به فرصت خوبی دارم و در یکی دوماه نمی توانم.

فرهادی پیام سیاسی داشت نماینده مجلس می‌شد

علیدوستی در بخش دیگر نشست گفت: به ندرت فردی را دیدم که مثل فرهادی دغدغه کشورش را داشته باشد. فکر نمی‌کنم فیلمسازها زندگی‌شان را برای سیاه‌نما نشان دادن یک کشور بگذارند اگر این طور بود و فرهادی پیام سیاسی داشت می‌رفت نماینده مجلس می‌شد.

حسینی نیز در ادامه اضافه کرد: دغدغه فرهادی درست است، دست روی نکاتی می‌گذارد که اشتراک همه مردم دنیا است. موضوعات فیلم‌های فرهادی جهان شمول است. همه آن را متوجه می‌شوند. فیلمی که ساخت ایران است و قابلیت معرفی جهانی دارد به نظرم فرهادی بر خلاف برچسب‌هایی که به وی می‌زنند با روحیه ملی کار می‌کند و این کار را خوب انجام می‌دهد.

فرهادی گفت: این که چگونه نشانه‌ها را که برخی از تماشاگران متوجه آن نمی شوند اما ایرانی ها آنها را متوجه می شوند مانند صندوق صدقاتی که در فیلم درباره الی وجود دارد. اما موضوعات مشترک در تمام دنیا معنی می‌دهد مانند احساسات و عواطف پدر و مادر و فرزندی اما نشان دادنش شاید فرق کند.

علیدوستی: تئاتر همچون نفس کشیدن است

فرهادی در ادامه نشست گفت: نویسندگانی بودند که شیفته آنها بودم. از نظرم ساعدی هم وزن ارتور میلر است اگر با همان قریحه به زبان دیگری می‌نوشت بیشتر شهرت پیدا می‌کرد. زندگی او هم پیچیده بود. پزشک بود، متاسفم که غریبانه در پاریس به خاک سپرده شد.

حسینی نیز درباره کار در تئاتر گفت: خیلی دوست دارم. زحمت بیشتری را طلب می‌کند. حس ناب و بی بدیلی در تئاتر تجربه می‌کنم. تلاش می‌کنم تئاتر کار کنم و اگر فرهادی تئاتر کار کند خیلی خوشحال می‌شوم. جدی او بازیگر خوبی است. این بار باید فرهادی را جلوی دوربین ببینیم.

علیدوستی نیز گفت: فکر می کنم تئاتر همچون نفس کشیدن است. در تئاتر با دشواری فقط بازیگری روبرو هستید جایی برای تفریح در بازیگری است. الان پیشنهادی که می‌شود جلب توجه نمی‌کند. باید منتظر شوم ببینم فرهادی در کار تئاتری که می‌گوید به من نقش می‌دهد یا نه.

تشکر شهاب حسینی از عادل فردوسی‌پور

شهاب حسینی در ادامه از عادل فردوسی پور برای توجه‌اش به جوایز دریافت شده در کن تشکر کرد و فرهادی گفت: یک‌میلیون نفر در فرانسه فیلم «گذشته» را دیدند، خوشحالم که توقع شما از من زیاد است. فیلم گذشته به سود رسید. پروژه بعدی من که در اسپانیا است چهره‌هایی به‌نام‌تری حضور خواهند داشت، آنها حتی فشار می‌آورند تا کار شروع شود. خیلی دوست دارم با خیلی از بازیگران خودمان کار کنم اما اصولا بیشتر به افرادی که کار کردم فکر می‌کنم، امیدوارم بتوانم در عمر کاریم با آنها کار کنم.

حسینی گفت: دیگر جست و خیز سال‌ها پیش را ندارم اما باید برای تلاش مان و پیشرفت ادامه داد. فرهادی با کارهایش مسیر را برای بازیگران هموار کردند. برای من تازه همه چیز شروع شده است.

فرهادی گفت: در اسکار به من گفتند چهل و سه ثانیه فرصت داری حرف بزنی در کن اینگونه نیست و آمادگیش را هم نداشتم احساسم این بود که فارسی حرف بزنم مگر این که محدودیتی داشته باشم. اگر در شرایط خیلی آزاد باشم همین طور فیلم خواهم ساخت تنها خانم ها در خانه بدون روسری باشند. اگر برخی می خواهند از موفقیت های من حرص بخورند باید حالاحالاها حرص بخورند چون من قصد ندارم فیلم بد بسازم.

نمی‌دانم گناه کردم که چنین ثروتی خداوند به من داده که مردم این همه ابراز محبت می کنند و از همه تشکر می کنم، از همسرم که باعث شد وارد تئاتر و سینما شوم.

شهاب حسینی نیز در پایان گفت: روزی که این جایزه را گرفتم نیمه شعبان بود این هدیه را به آستان مبارک ایشان تقدیم‌ می کنم.

منبع: فارس