- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جوزانی به خاطر «کوروش» به اتاق بازرگانی رفت

jafari-jozani

به گزارش سوره سینما [1]، ساخت فیلم درباره کوروش هخامنشی داستانی است که سری دراز به درازای یک دهه را دارد. بحث ساخت فیلم درباره کوروش از اواخر دهه ۸۰ مطرح شد و بعد از آن هر چه اتفاق افتاد ناامیدی و سردرگمی از بابت تأمین هزینه‌های ساخت فیلمی بود که باید از نظر فنی، ساختار و شکل و محتوا به بهترین شکل ممکن از آب در می‌آمد.

کارگردانانی چون مسعود جعفری جوزانی، پرویز شیخ طادی و عزیزالله حمید‌نژاد هر کدام در یک مسیر فیلمسازی افتادند و خواستند درباره کوروش اثری بسازند، دریغ از اینکه هیچ کدام به نتیجه مشخصی نرسیدند. مشکلات مالی مانع بزرگ بر سر راه ساخت این پروژه‌ها بوده است.

اکنون از بین این کارگردان‌ها جعفری جوزانی تنها هنرمندی است که هنوز به ادامه راه و تلاش برای ساخت فیلمی درباره کوروش امیدوار است. او این بار به اتاق بازرگانی تهران مراجعه کرد تا با حضور در کمیسیون گردشگری آن پیشنهاد همکاری و مشارکت در پروژه ساخت فیلم کوروش کبیر را به فعالان بخش خصوصی ارائه دهد.

جوزانی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران گفته است: «بخش خصوصی باید وارد حیطه فیلمسازی شود، فیلم به عنوان کاری‌ترین ابزار رسانه امروز که می‌تواند ما را معرفی کند شناخته می‌شود. ما در دنیای امروز اگر تصویر خوبی نداشته باشیم، وجود نداریم، اگر تولید فرهنگی نداشته باشیم و رؤیاها و تاریخ بزرگ کشورمان را تبدیل به تصویر نکنیم، جایی در جهان نخواهیم داشت.

برای معرفی کشور و تاریخمان بخش خصوصی باید وارد شود، اینکه فقط همه چیز در سینما بخواهد از طریق دولت انجام شود و یا کار را فقط به رسانه ملی بسپاریم که بخواهد کار تاریخی انجام دهد، درست و عملی نیست؛ بنابراین بخش خصوصی باید وارد این حیطه شود و تا زمانی که بخش خصوصی وارد نشده سینما نمی‌تواند رشد مناسب خود را داشته باشد.

به اعتقاد جوزانی پروژه «کوروش کبیر» کاملاً توجیه اقتصادی دارد و می‌تواند زیرساختی را به وجود بیاورد که مورد استفاده گردشگری قرار بگیرد: «الان نقشه راه ما کاملاً آماده شده است و من تا اینجا از بودجه شخصی کار را شروع کرده‌ام و حالا به دنبال آن هستیم که برای ادامه کار از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کمک بگیریم.»

مسعود جعفری جوزانی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان مشهور کشور است که پیش از این فیلم‌ها و سریال‌هایی همچون «در چشم باد»، «شیرسنگی»، «در مسیر تندباد»، «جاده‌های سرد» و… را ساخته و تولید کرده است. تمرکز او بر ساخت پروژه سینمایی «کوروش» به تهیه‌کنندگی علی معلم از سال ۹۰ آغاز شد. معلم پیشتر در انتظاری ملال‌آور برای کسب جواز ساخت فیلمش حتی مصمم به ارسال نامه‌ای برای محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور سابق کشور شده بود.

جوزانی اکنون منتظر است تا بخش خصوصی نظر خود را درباره پیشنهادش در اتاق بازرگانی تهران هر چه زودتر اعلام کند. یکی از پیشنهادهایی که او در اتاق بازرگانی مطرح کرده، مشارکت بخش خصوصی در تولید لوکیشن‌های فیلم و هزینه‌هایی از این دست بوده است. به گفته جوزانی، لوکیشن‌های این فیلم هم می‌تواند به صورت دیجیتالی و هم با جلوه‌های ویژه ساخته شود و هم اینکه به صورت لوکیشن دائمی کار شود. ورود بخش خصوصی به این پروژه و سرمایه‌گذاری روی آن و سپس استفاده از لوکیشن‌ها به عنوان هتل، مجتمع‌های تفریحی، فرهنگی از دیگر پیشنهادهای او در این جلسه بوده است.

منبع: جوان