- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

همه چیز درباره «مسجد ایرانی» در مستند تازه شبکه مستند

masjed-irani

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، پژمان مظاهری پور نویسنده، کارگردان و تهیه کننده «مسجد ایرانی» درباره این تولید جدید شبکه مستند توضیح داد: این اثر به تاریخچه معماری و ساخت مساجد در ایران می پردازد. ما می دانیم که معماری مسجد به آن شکلی که اکنون شاهدش هستیم، سازه ای ایرانی است و بنا به دیدگاه تاریخ نگاران و متخصصانی که به بررسی و تحقیق در حوزه معماری پرداخته اند ساختاری به نام مسجد در اسلام طراحی نشده است.

وی افزود: بلکه محیطی در اسلام وجود داشته که خانه پیامبر (ص) بوده است. خانه ای که چهار دیوار و رواق هایی داشته است و با حضور مردم، نماز جماعت در آن برپا می شده است.

طراح مسجد، ایرانی ها هستند

این مستندساز با بیان اینکه این ایرانی ها هستند که برای عبادت خدا، معماری خاصی برای عبادتگاه ها و مساجد را پدید می آورند، تأکید کرد: از آنجایی که سازه مسجد کاملا ایرانی است، ما در این مستند به بحث چگونگی پیدایش و گسترش این سازه و بررسی نمونه های مختلف آن در ایران می پردازیم.

به گفته مظاهری پور در این مستند شکل پیشرفت سازه مسجد از قرن سوم هجری تا دوره صفویه با حضور در مساجدی چون مسجد تاریخانه دامغان، مسجد اسپی مزگت، مسجد کبود تبریز، مسجد جامع نایین، مسجد جامع زواره، مسجد جامع نطنز، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان، مسجد امام (ره) اصفهان و مسجد شیخ لطف الله بررسی شده است.

معرفی عناصر سازنده مسجد

وی در پایان اعلام کرد: در این نمونه های مختلف مسجدسازی، عناصر مختلف مسجد همچون گنبد، محراب، ناو و مقصوره معرفی و منشا آنها در معماری ایرانی جستجو میشوند.

دیگر عوامل مستند «مسجد ایرانی» عبارتند از گوینده: شهرام درخشان، تدوین: مریم حق پناه، تصحیح رنگ و نور: آرش زاهدی.

این مستند چهارشنبه ۲۶ خرداد ۹۵ ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و پنجشنبه ۲۷ خرداد ساعت ۱۵:۳۰ بازپخش می شود.