- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اظهارنظر معاون اجتماعی پلیس فتا درباره هکر «ماه عسل»

maheasal-hacker

به گزارش سوره سینما [1] ، پس از آنکه شایان؛ هکر ۲۰ ساله که به «ماه عسل» آمد و داستانش را تعریف کرد ، کاربران اینترنتی در فضای مجازی با تشکیل کمپین‌های متعدد و درخواست‌های بسیار از پلیس فتا خواستند تا عفو یا تخفیفی در پرونده این جوان صورت بگیرد تا او ۸ سال برای سپری کردن محکومیتش در جوانی به زندان نرود.

در همین راستا سرهنگ علی خلیلی ؛ معاون اجتماعی پلیس فتا ساعاتی بعد از پخش برنامه «ماه عسل» درباره شایان؛ سوژه ای که شب گذشته مهمان برنامه بود نظراتی را عنوان کرد. او که معتقد است این برنامه در شب گذشته توانسته به نوعی هشدارهایی مفید را به خانواده ها ارائه دهد گفت: من برنامه را تا انتها تماشا کردم و به نظرم برنامه خیلی خوبی بود ، ضمن اینکه بعد آموزشی داشت و هشدارهای مجازی پیش جرم به خوبی در این برنامه فارغ از هرگونه شعارزدگی داده شد. «ماه عسل» با برنامه امشب می تواند نقش مهمی در جلوگیری نسبی از شیوع جرائم مجازی داشته باشد.

او در ادامه گفت: متاسفانه شایان در قصه ای که روایت شد استعدادش را در راه اشتباهی به کار گرفته بود و اگر استعداد این فرد زودتر کشف می شد میتوانست به عنوان یک فرد موفق در جامعه حضور داشته باشد و درگیر مقوله جرم نشود.

معاون اجتماعی پلیس فتا عنوان کرد: من انتظار داشتم که در زمینه آموزشی کمی کامل تر عمل شود و به شکلی آموزه های بیشتری درباره تخلفات مجازی در اختیار مردم قرار بگیرد ، اما در همین حد هم بسیار یاری دهنده و خوب بود. ما می دانستیم که عوامل برنامه می خواستند که مجرمان دیگری هم در این زمینه به برنامه شان دعوت کنند اما درنهایت منتفی شده اما در همین حد بسیار خوب عمل شد و با یک مهمان قصه بسیار جذاب و دوست داشتنی روایت شد.

سرهنگ علی خلیلی با این توضیح که یکی از کارهای رسانه در زمینه جرائم مجازی آگاهی بخشی است و این اتفاق به درستی در «ماه عسل» رخ داد و اضافه کرد: هشدارهایی که می توان به مردم داد یکی هشدار مستقیم است و یکی هشدار غیرمستقیم و به نوعی با روایت این داستان ما توانستیم هردو نوع این هشدارها را در برنامه احسان علیخانی ببینیم. یکی از هشدارها این بود که شایان در پایان برای طلب عفو و کمک از اداره آگاهی کمک خواست اما احسان علیخانی به درستی به او این موضوع را یادآوری کرد و گفت که این موضوعات مربوط به پلیس فتا است.

در طول ساعات گذشته کمپین های متعددی از طرف کاربران اینترنتی شکل گرفته و درخواست عفو شایان سعیدی را مطرح کردند. سرهنگ خلیلی به این موضوع اشاره کرد و گفت: در همان دقایق ابتدایی ما شاهد ۲۵ هزار کامنتی بودیم که به همین درخواست اشاره کرده بودند. بالاخره موضوعی در این میان مطرح است این است که شایان جزو جوانانی است که استعدادهای خیلی خوبی دارد. او بدون اینکه تحصیلات عالیه داشته باشد و با یک مدرک دیپلم توانسته این کارها را بکند و می شود که از او و استعدادهایش به شکل دیگری استفاده کرد. به نظر من او می تواند به پلیس کمک کند و می تواند در این زمینه نقش موثری در جامعه داشته باشد.

او در پایان این نوید را به همه مخاطبان «ماه عسل» داد که در اسرع وقت با سردار جلسه ای برگزار شود و درباره این مسئله صحبت شود و تصمیم امیدوارکننده ای در رابطه با شایان گرفته شود.

روایت خاطرات جذاب یک هکر ۲۰ ساله در برنامه ماه عسل

چهاردهمین قاب ماه عسل تصویر اتفاقی بود که در تلویزیون ایران برای اولین بار مطرح میشد و این برنامه میزبان یک “هکر” جوان بود که به خاطر جرائم مجازی اش محکوم به هشت سال حبس است.

احسان علیخانی در ابتدای برنامه این طور عنوان کرد: قصه امروز را تا به حال درباره‌اش در تلویزیون صحبت نشده است؛ از شایان ۲۰ ساله دعوت می‌کنم تا جزئیات قصه را برای شما بگوید و از عوامل پشت‌صحنه خواست که به خاطر شجاعت او برای آمدن به برنامه تشویقش کنند.

شایان درباره خودش گفت: بیشتر دغدغه من اینترنت بود و تحقق رویاهای خودم را در کامپیوتر و اینترنت می‌دیدم و خانواده بیشتر به خاطر این موضوع فکر می‌کردند، من مواد مصرف میکنم. چون ۲۴ ساعت در یک اتاق دربسته بودم و پای کامپیوتر.

آن طور که شایان توضیح داد دیپلم‌اش را نگرفته و دلیلش را هم این دانست که بیشتر درگیر برنامه های اینترنتی بود و اعلام کرد: چیزی که من می خواستم در مدرسه نبود، در اینترنت بود، دوست داشتم برنامه نویسی کنم، سایت طراحی کنم و…

شایان در جمله‌ای جالب درباره اشتباهاتی که کرده گفت: نیوتون زیر درخت خوابید و با کنجکاوی برای افتادن یک سیب، جهان را تغییر داد و بعضی ها به خاطر کنجکاوی مواد مصرف می‌کنند. من هم تنها در ابتدای کار کنجکاوی داشتم و اشتباهاتم از همین کنجکاوی ها آغاز شد.

خاطرات این هکر در روایت خطاهایی که انجام داده آنقدر جالب و عجیب بود که علیخانی ترجیح داد بیشتر از آنکه سوال بپرسد حرفها و ماجراهای او را بشنود. شایان با بیان خاطره ای گفت: در ابتدا ایمیل یک نفری که را رابطه خوبی با او نداشتم را هک کردم. مردم کمتر در کارهای اینترنتی آگاهی دارند، من از ضعف آنها استفاده کردم و با ساخت صفحه جعلی بانک، به راحتی شماره کارت های آنها را بر میداشتم. یک بار دیدم پسری همسن و سال خودم، یک میلیارد پول داشت. حسادت باعث شد که حسابش را هک کنم. با خودم فکر می کردم خوش به حالش! او که یکدفعه ۴ میلیون از حسابش کم می شود چه چیزی می‌خرد؟

علیخانی پرسید: وقتی پول برمی‌داشتی اسمش را چه می‌گذاشتی؟ سرقت مجازی؟ و شایان در پاسخ به او گفت: یک مبلغ خیلی کوچک نسبت به موجودی او بردارم و بعد با خودم می‌گفتم بعدها به او پس می‌دهم.

علیخانی با طرح سوال دیگری پرسید که از حساب چه کسانی پول برمی‌داشتی که شایان پاسخ جالبی داد و گفت: کسانی که خیلی پولدار بودند، قطعاً وقتی در مازراتی باز است و در ماشین هم پراید هم باز است که من نمی‌روم پراید را بدزدم.

تهیه‌کننده و مجری «ماه عسل» از اولین باری که از حساب فردی پول برداشت کرد، پرسید و شایان گفت: قرار بود از یک حسابی پولی بردارم اما اینترنتم قطع شد و متوجه شدم مودم سوخته است. این شد که برای اولین بار به خاطر خرید مودم، حدود ۱۷۰ هزار تومن از یکی از حساب‌ها برداشتم .

پس از آن اولین کسی که شایان از حساب او برداشت کرد به صحنه ماه عسل دعوت شد. ابراهیم‌زاده، معلمی بود که عنوان کرد به خاطر سادگی و بی‌تجربگی این پسر او را می‌بخشد و به علیخانی توضیح می‌دهد که چرا شایان را بخشیده و از شکایتش گذشته است.

شایان در ادامه عنوان کرد: بدترین دوران زندگی من زمانی بود که فهمیدم از من بهتر و واردتر به امور کامپیوتر و اینترنت، در اداره آگاهی است و من دستگیر شدم. بعد از آن، تمام شهرهای ایران را گشتم تا بتوانم رضایت شاکیان خود را دریافت کنم الان با وثیقه بیرون هستم و هشت سال زندان در انتظارم است.

احسان علیخانی در پایان برنامه گفت: آدمهای این شکلی استعداد و نبوغ دارند و کاش می‌شد یک جور دیگری از آنها استفاده می‌شد، کاش در آموزش و پرورش استعداد و توانایی‌های این جور افراد کشف بشود تا به راه‌های خلاف کشیده نشوند. شایان در ۱۵ سالگی این کار را کرده و الان پشیمان است ، امیدوارم با او راه بیایند. از پلیس فتا هم ممنونیم که حواسشان به همه چیز هست.