- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ماجرای به دنیا آمدن ۵۰۰ هزار کودک با اختلالات مادرزادی در «فرزندان رنج»/ حمایت آمریکا از تروریسم به روایت یک مستند

farzandane-ranj

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مستند «فرزندان رنج» به کارگردانی ویستو وورینن محصول سال ۲۰۱۱ استونی است.

این مستند به ماده سمی عامل نارنجی که توسط آمریکا در جنگ ویتنام به کار رفت می پردازد. عامل نارنجی نوعی سم قوی است که ارتش آمریکا برای از بین بردن جنگل‌های پناهگاه ویت‌کنگ به کار برد.

این ماده علاوه بر از بین بردن جنگل‌های انبوه استوایی بر مردم ویتنام نیز آثار مرگبار فراوانی به جا گذاشت که در نسل‌های بعدی مردم مناطق سمپاشی شده دیده می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد بر اثر این سم‌پاشی‌ها، ۴۰۰ هزار نفر کشته یا ناقص‌العضو شدند و در سال‌های بعدی تاکنون ۵۰۰ هزار کودک با اختلالات مادرزادی زاده شده‌اند.

«فرزندان رنج» میکوشد به نمایش تاثیرات مخرب این سم بر نسل های بعدی جنگ در ویتنام و تولد بسیاری از کودکان به صورت ناقص بپردازد.

این مستند چهارشنبه ۹ تیر ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و پنجشنبه ۱۰ تیر ساعت ۱۵ بازپخش می شود.

«تروریست های آمریکایی» مستند دیگری است که در هفته حقوق بشر آمریکایی برای پخش در نظر گرفته شده و به بررسی موضوع تروریست های اجاره ای آمریکا برای انجام عملیات های متعدد در آمریکای لاتین می پردازد.

این مستند با محور قرار دادن زندگی چند تن از چریک های آموزش دیده توسط سازمان سیا به صورتی جستجو گرایانه به جنایات ایاالت متحده و حمایت های دولت آمریکا از تروریسم می پردازد.

«تروریست های آمریکایی» پنجشنبه ۱۰ تیر ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و جمعه ۱۱ تیر ساعت ۱۵ بازپخش می شود.