- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

قرار بود جواهریان در «بوسیدن روی ماه» بازی کند

قرار بود جواهریان در «بوسیدن روی ماه» بازی کند

شیدا خلیق بازیگر فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» گفت: نقشی که در این فیلم بازی کردم ابتدا به نگار جواهریان پیشنهاد شد و او مرا به کارگردان معرفی کرد

سوره سینما: در بخش پایانی نشست نقد و بررسی «بوسیدن روی ماه» با حضور بازیگران این فیلم، درباره تاثیر این فیلم بر مخاطب و ویژگی‌های آن برای جلب نظر خانواده‌ها صحبت شد. شیرین یزدانبخش، رابعه مدنی، شبنم مقدمی، شیدا خلیق و محمد کارت در این جلسه حضور داشتند.

فکر می‌کنید «بوسیدن روی ماه» چقدر بر مخاطب تاثیر دارد، فیلم فضایی خانوادگی دارد، روابط آشنا و شبیه زندگی است، پس به نظر می‌رسد باید برای مخاطب جذاب باشد؟

شبنم مقدمی: سینما تعلیم نمی‌دهد، چنین وظیفه‌ای هم ندارد، هر فیلمی اگر در شرایط مناسب اکران شود تاثیری عمیق بر مخاطب خواهد داشت، شرایط امروز جامعه کمی پیچیده است، می توان متوقع بود در این فضا، فیلمی با ویژگی‌های «بوسیدن روی ماه» تاثیر بر تماشاگر داشته باشد؟

در فیلم نسل‌های مختلف را کنار هم می ‌بینیم، «بوسیدن روی ماه» تصویری از زنانی است از نسل‌های مختلف که دنیایشان شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد و نخ تسبیح آنها برای باهم بودن احترام سادات است.

مقدمی: من در این فیلم نقش مادری را بازی می‌کنم که متعلق به نسلی است که حالا روزگار میانسالی را می‌گذراند، فرزند او یک نسل سومی است، از منظر من نسل سوم محق و بیگناه است، آنچه ما به آنها ارائه داده‌ایم کامل و درست نبوده و تصوری که آنها دارند بی نقص نیست. حواس ما به این نسل نبوده است.

شیدا خلیق: نسل سوم به سمتی می‌رود که برای دیگران قابل درک نیست. پدر و مادرها نباید انتظار واکنش و رفتار درست درباره نکاتی را داشته باشند که درباره آنها اطلاعات و آگاهی کافی و منطقی نداریم.

اولین مواجه شما با فیلمنامه چطور بود؟ فیلمنامه چه جذابیت‌هایی در نخستین بار که آن را خواندید داشت؟ دشوارترین سکانسی که در فیلم بازی کردید خاطرتان مانده؟

رابعه مدنی: آقای اسعدیان فیلمنامه کامل را به من داد، مطالعه کردم و به او گفتم که این فیلم بیان احساس و عاطفه است. ایشان هم حرف من را تائید کرد. سخت ترین سکانس فیلم برای من، بخش ستاد معراج بود. اصلا نمی‌توانستم آن صحنه را بازی کنم. فشار عجیبی روی من بود. پس از پایان این صحنه نزدیک بود بیهوش شوم.

خانم یزدانبخش شما در بیشتر فیلم‌هایی که بازی کرده‌اید نقش مادر را داشته‌اید، به جز نقش مادر می‌توانید نقش دیگری هم بازی کنید؟

شیرین یزدانبخش: من در خودم این توانایی را می‌بینم، مدتی پیش نقشی متفاوت پیشنهاد شده بود که فیلمنامه آن تصویب نشد و نتوانستم این نقش را بازی کنم، اما خودم را به نقش مادر محدود نکرده‌ام.

مقدمی: من به دنبال نقش‌هایی هستم که من را به چالش دعوت کند، نقش طاهره در «بوسیدن روی ماه» نقش پرکنتراستی نبود و من بیشتر به دلیل حضور آقای همایون اسعدیان و منوچهر محمدی بازی در این نقش را پذیرفتم. حضور خانم یزدانبخش و مدنی هم در پذیرفتن این پیشنهاد موثر بود. وقتی خبردار شدم برای بازی در این نقش نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده‌ام، تعجب کردم.

خانم خلیق شما اولین گزینه برای بازی در این نقش بودید؟

خلیق: قرار بود نگار جواهریان این نقش را بازی کند، او مرا به آقای اسعدیان معرفی کرد. آقای اسعدیان به من گفت: نمی‌توانم ریسک کنم و این نقش را به بازیگری بسپارم که تازه وارد فضای حرفه‌ای شده است. فیلمنامه را خواندم و بعد با آقای اسعدیان درباره آن صحبت کردم و توضیح دادم که نسل من چیز زیادی از جنگ نمی‌داند، اما من دوست دارم به این بهانه تجربه‌ای مربوط به دفاع مقدس داشته باشم. آقای اسعدیان در راهنمایی بازیگر صمیمی و باتجربه است. به کارش ایمان دارد و شناختش از سینما باعث می‌شود همکاری با او به یادماندنی باشد.

خانم یزدانبخش، شما نقش اصلی فیلم را بازی کردید و در بیشتر سکانس‌ها مقابل دوربین بودید، با توجه به این که بازیگری را تازه شروع کرده‌اید، دشواری‌های نقش احترام سادات نگرانتان نمی‌کرد؟

یزدانبخش: من به آقای اسعدیان گفتم در کنار این بازیگران حرفه‌ای استرس دارم و می توانید به گزینه دیگری فکر کنید، اما ایشان اطمینان داد که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. نگران بودم نتوانم این نقش را درست بازی کنم، ولی آقای اسعدیان همراهی کرد و حضور در این فیلم به تجربه‌ای دلنشین تبدیل شد.
فکر می‌کنید فیلم در جذب مخاطب و فروش موفق باشد؟ در جشنواره فیلم فجر که «بوسیدن روی ماه» در آرای مردمی رتبه خوبی داشت.

خلیق: «بوسیدن روی ماه» آن قدر برایم عزیز است که نمی‌توانم درباره بعد مالی آن صحبت کنم. فقط دلم می‌خواهد آنهایی که صادق و اهل دل هستند فیلم را ببینند.

مدنی: به خاطر نیست خیر و قلب‌های پاک آقای اسعدیان و محمدی فیلم در جذب مخاطب موفق می‌شود.

یزدانبخش: امیدوارم اتفاق خوبی برای «بوسیدن روی ماه» در گیشه بیفتد.

مقدمی: عزت، شرافت و نیت خیر همه عوامل به جای خود اما امروز سینمای ایران شرایط خاصی دارد، نمی‌توان از مردم توقع داشت که بروند و فیلم را ببینند. حتی اگر ۲۵ درصد از مردم «بوسیدن روی ماه» را تماشا کنند برایم کافی است. این فیلم با توجه به ترکیب بازیگرانش نشان می دهد که صرفا برای فروش ساخته نشده است، بیان معضلات و روایت یک قصه انسانی و مادرانه بیش از فروش فیلم برای سازندگانش مهم بوده است.

محمد کارت: قصه فیلم، ترکیب بازیگران و بی‌توجهی سازندگان به مناسبات رایج سینمای تجاری می‌توان فهمید که هدف «بوسیدن روی ماه» یک هدف معنوی و ویژه است و کسانی که باید این فیلم را ببینند، حتما آن را دیده و ارتباط برقرار می‌کنند.

گفتگو: زینب عسکری