- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گزارشی از یک اکران خاص در «سینما سپیده»؛ استقبال کم نظیر مردم از فیلم‌هایی با موضوع قدس + عکس

sepideh1

به گزارش سوره سینما [1]، هم‌زمان با روز جهانی قدس، آثار تولید شده توسط باشگاه فیلم سوره در سینما سپیده برای علاقه‌مندان به نمایش درآمد. اغلب آثار به نمایش درآمده، فیلم‌های مناسبتی روز قدس بودند و چند فیلم برگزیده جشنواره عمار و جشنواره‌های دیگر نیز در این روز به نمایش در آمد.

کارگردانان جوان فیلم های کوتاه با همکاری باشگاه فیلم سوره در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس دست به ابتکاری جدید زدند و در حرکتی فرهنگی فیلم هایی با محوریت قدس شریف،غزه و دفاع مقدس را برای راهپیمایان در سینما سپیده که در مسیر راهپیمایی قرار داشت نمایش دادند. این برنامه فرهنگی از ساعت ۹ صبح آغاز شد و نزدیک اذان ظهر ادامه داشت. در دو سالن سینما سپیده دو باکس فیلم متفاوت برای علاقمندان به نمایش در آمد. در سالن اصلی فیلم های «آنتراکت» و «دایو» و در سالن شماره دو این سینما فیلم های «ولد» ،«البیت»، «علمک» و «نافرمانی» در هشت سئانس ۲۵ دقیقه ای برای مخاطبان به نمایش در آمدند.

sepideh4 [2]

نکته بسیار جالب در مورد نمایش این فیلم ها و این حرکت خلاقانه فرهنگی ، استقبال بسیار گرم و پر شور مردمی بود. به طوری که در تمامی سئانس های هر دو سالن ظرفیت صندلی ها تکمیل میشد و مردم مشتاقی که برای تماشای فیلم به سینما مراجعه می کردند گاهی حتی تا نیم ساعت برای شروع سئانس بعدی منتظر می ماندند.

مهدیار عقابی کارگردان نماهنگ تحسین شده «ارغوان»یکی از طراحان و عوامل پخش و نمایش فیلم برای راهپیمایان روز قدس درباره این حرکت فرهنگی می گوید: این کار تابحال نشده بود و حرکتی بسیار جذاب بنظر می رسد. یعنی شما بتوانید در یک سالن سینما برای مخاطبانی فیلم را پخش بکنید که دقیقا فیلم هایتان رابرای همان مخاطب ساخته اید. مردمی که امروز در مسیر راهپیمایی به سینما سپیده مراجعه می کنند دقیقا مخاطب فیلم ها و آثار ما هستند. اینکه در کنار این قشر و این مخاطب فیلم های مان را ببنیم برایمان خیلی لذت بخش است . ضمن اینکه برای خود این مخاطبان هم تماشای فیلم در مسیر راهپیمایی جذاب است ،اینکه صرفا راهپیمایی نباشد و بتوانند در یک حرکت فرهنگی سهیم باشند و لذت ببرند. »

عقابی در ادامه سخنانش درباره میزان استقبال مردم از نمایش فیلم ها می گوید: اصلا انتظار چنین استقبالی را نداشتم تا جایی که ناراحتم که نماهنگ «ارغوان» در کنداکتور پخش قرار نگرفته . اگر این اتفاق میفتاد من به عنوان یک کارگردان می توانستم واکنش اینهمه مخاطب را به فیلم ام ببینم.»

(نماهنگ حماسی و شورانگیز ارغوان در اینجا ببینید) [3]

عقابی درباره ادامه چنین حرکت های فرهنگی نیز اظهار داشت: من بسیار موافق تداوم چنین حرکت های فرهنگی هستم. سینما سپیده ظرفیت مناسبی به لحاظ وسعت و مکانی برای چنین برنامه هایی در مسیر راهپیمایی ها دارد. در راهپیمایی روز قدس هم به لحاظ اینکه این سینما بسیار نزدیک به محل برگزاری نماز جمعه است بهترین گزینه برای نمایش فیلم بود و شاهد بودیم استقبال بسیار عالی بود و همه ظرفیت سالن پر می شد.»

sepideh2 [4]

احسان ثقفی نویسنده فیلمنامه فیلم «البیت» که یکی از آثار به نمایش در آمده در این حرکت فرهنگی بود درباره فیلم اش و تلاش برای نمایش آن برای راهپیمایان روز جهانی قدس گفت : فیلم «البیت » دوسال پیش و در زمانی که اسرائیل به غزه حمله کرده بود تولید شد. دوست داشتم لحظاتی از یک زندگی معمولی در یک خانواده معمولی در غزه را نشان دهم. این خانواده مانند اغلب خانواده در سایر کشورها به حداقل هایی در زندگی راضی هستند و تنها انتظارشان داشتن آرامش است. اما حمله اسرائیل آرامش و امنیت این خانواده را از آنها می گیرد و… . این فیلم دو سال دیده نشد و خداراشکر امسال شرایطی فراهم شد تا درست همزمان با روز جهانی قدس  توسط مخاطبان دیده شود که باعث خوشحالی برای من است. »

ثقفی در ادامه در مورد میزان استقبال راهپیمایان روز جهانی قدس از فیلم های اکران شده گفت: اصلا انتظار این میزان استقبال را نداشتم. وقتی مشغول طراحی این برنامه بودیم تصور پر شدن سالن های سینما را نداشتیم و حتی یکی از نگرانی های مان این بود که سالن ها خالی بمانند و تمامی زحمات گروه مان هدر شود. اما خداراشکر استقبال خیلی جدی بود و حتی یکی از دوستان به این موضوع اشاره داشت که احتمالا سینما سپیده سال هاست چنین جمعیتی را به خود ندیده است. »

ثقفی در پایان اظهارداشت: این ایده را ایده ای موفق و خلاقانه می دانم و امیدوارم اتفاق های فرهنگی به این شکل درکنار راهپیمایی ها ادامه داشته باشد و مردم هم راضی باشند.»

رضا زهتابچیان کارگردان فیلم «البیت» ،بازیگر فیلم «علمک» و یکی از عوامل اجرایی نمایش فیلم هایی با موضوع فلسطین و غزه در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس نیز در باره این حرکت فرهنگی گفت: طرح اصلی این حرکت فرهنگی را آقایان ثقفی و دارابی ارائه کردند و بسیار خوشحالم امروز در این جمع و در سینما سپیده حضور دارم و به این دوستان کمک کردم. »

sepideh5 [5]

زهتابچیان درباره واکنش مردم به نمایش فیلم ها و بخصوص فیلم «البیت» گفت: تماشای فیلم در کنار مردم حسی فوق العاده است و خوشحالم مردم این فیلم ها و فیلم «البیت» را دوست داشتند . در حین نمایش فیلم سالن ساکت بود و مشخص بود مردم با فضای فیلم همراه شده اند. »

وی در ادامه درباره میزان استقبال مردم نیز اظهارداشت: در این هوای گرم روزه دارانی که در راهپیمایی شرکت کرده اند به سالن های سینما می آیند و با حوصله فیلم ها را تماشا می کنند و این واقعا خوشحال کننده است . در کل اکران مردمی یکی از اهداف ما است و اصلا جشنواره فیلم عمار چنین اهدافی را دنبال می کند و بسیار خوشنودیم که این حرکت در حاشیه روز جهانی قدر نیر ادامه داشت و توانستیم ایم فیلم ها را برای مردم نمایش دهیم. »

sepideh7 [6]

از حواشی این حرکت فرهنگی می توان به تمدید ساعت نمایش فیلم ها از ۱۲ به ۱ ظهر، فروش مجموعه فیلم های به نمایش در آمده در یک دی وی دی به قیمت دو هزار تومان، نمایش نماهنگ «ارغوان» در سالن انتظار برای مردم و حضور بسیار پر شور جوانان و نوجوانان در اکران فیلم ها اشاره کرد.

منبع: مشرق