- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پیام تسلیت مسئولان، مدیران و سینماگران برای درگذشت عباس‌ کیارستمی/ از رئیس جمهور و ظریف تا حاتمی‌کیا و شهاب حسینی

kiarostami-tasliat

به گزارش سوره سینما [1] ، جمعی از مسئولان ، مدیران و سینماگران درگذشت عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران را تسلیت گفتند. پیامهای تسلیت را در ادامه مطلب می خوانید:

پیام تسلیت رئیس جمهور

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری با انتشار پیامی در توییتر درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت.متن پیام رئیس جمهور بدین شرح است:

«نگاه متفاوت و عمیق عباس کیارستمی به زندگی و دعوت انسان ها به صلح و دوستی ، دستاوردی ماندگار در هنر هفتم خواهد بود. »

rohani-kiarostami [2]

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی جنتی درگذشت عباس کیارستمی را در انتشار پیامی تسلیت گفت. در متن پیام علی جنتی آمده است: «درگذشت چهره درخشان سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی را به مردم ایران، سینماگران، جامعه هنری و همه دوستداران هنر متعالی سینمای انسانی و اخلاقی و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گویم.

عباس کیارستمی پیشتاز سینمای هنری و فرهنگی با رویکردی انسان‌گرا و اخلاق محور است. او با خلق آثاری بدیع، نوگرایانه و زیبا، سینما را تعریف تازه‌ای بخشید و نام ایران را در محافل هنری جهان بلندآوازه کرد. سینمای عباس کیارستمی راهی تازه پیش پای هنرمندان نوگرا گذاشت و تجربه‌گرائی را در هنر هفتم جانی تازه بخشید. از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران واسعه الهی و برای بازماندگانش صبر و اجر خواهانم. روانش شاد باد.»

پیام تسلیت وزیر امور خارجه

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیام توئیتر خود درگذشت عباس کیارستمی کارگردان شهیر ایرانی را تسلیت گفت.ظریف در این پیام ضمن تسلیت درگذشت این کارگردان بزرگ بین المللی برای کیارستمی رحمت الهی را مسالت کرد.
عباس کیارستمی خالق آثاری چون خانه دوست کجاست و طعم گیلاس بعدازظهر دوشنبه پس از یک دوره مبارزه با بیماری در فرانسه درگذشت.

پیام تسلیت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پیامی درگذشت عباس کیارستمی؛ هنرمند افتخار آفرین کشور را تسلیت گفت.متن این پیام به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

عباس کیارستمی، فیلمساز صاحب سبک و بدون جایگزین سینمای کشورمان درحالی با دنیای مادی وداع کرد که آوازه هنرش در جهان طنین انداز است و اهل هنر و نیز منتقدان صاحبنظر، نگاه روان و شاعرانه او به انسان و جهان و آثار منحصر به فردش را می ستایند.

آن هنرمند افتخار آفرین که علاوه بر سینما در عرصه‌های گوناگونی چون شعر، عکاسی، طراحی، نقاشی و… فعالیت داشت؛ نگاه ناب و اصالت فرهنگی هنرمندان ایرانی را در عرصه گیتی امتداد داد.

ضایعه درگذشت این نابغه هنر هفتم را به خانواده و عموم بازماندگان، دوست دارانش و اهالی فرهیخته و نجیب فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم و برای او که در آخرین شب ماه مبارک رمضان از این جهان به «خانه دوست» رفت تا در ضیافت رحمتش «زیر درختان زیتون» آرامشی ابدی یابد؛ رحمت و غفران الهی را مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت ابراهیم حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی کیا درگذشت کیارستمی را تسلیت گفت. حاتمی کیا در پی فوت کیارستمی با انتشار تصویری از او نوشت: «روحت قرین رحمت باد … برابر اصل ترین قلندر سینمای ایران…»

hatamikia kiarostami [3]

پیام تسلیت شهاب حسینی

شهاب حسینی بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران را تسلیت گفت.متن این پیام به شرح ذیل است:

«عباس کیارستمی عزیز. تو همواره برای ما الگویی ملموس و قابل استناد برای خود ساختگی، استقلال اندیشه و ترسیم شخصیت جهانی و قابل افتخار و احترام بودی. براستی تو در حافظه تاریخی ما، جاودان خواهی بود. همواره از تو به عنوان نخستین پرچم دار جهانی عزت سینمای این مرز و بوم یاد خواهیم کرد و راهت را در جهان اندیشه ادامه خواهیم داد. تنها لحظه ای به خود بالیدم که نامم را در کنار نامت، در ادامه راهت، برای سربلندی این سرزمین دیدم هر چند که تو نیز شایسته، تقدیر نشدی و درک احوالت تحمل گرانبار آن را بر من آسان تر کرد.

و می‌دانم دنیا برای تفکر دانایانی چون تو هر روز تنگ تر می شود و پرواز اندیشه ات سخت تر و سقف برایت کوتاهتر. بنابراین با اینکه دلمان از عروجت می گیرد و برای دیدن و شنیدنت تنگ می شود اما حضور حالت را در جهان نامحدودیت ها شاد باش می گویم. وصالت را تبریک و بازگشت قطره زلال وجودت را به اقیانوس عشق الهی برایت نوش و گوارا آرزومند و امیدوارم.

از شاگردان غیر حضوری محضر استادانه‌ات، سید شهاب الدین حسینی»

 

پیام تسلیت حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با انتشار پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است:

«به نام خداوند باران و شکوفه

روز تلخ سینمای جهان سرانجام رسید. سینمای ایران عزادارشد. کیارستمی رفت. اگر چه تلخ است و باور نکردنی. اما باید از امروز سینمای ایران روزگارش را بدون آن چهره دلنشین و آرام و سرشار از لبخند به زندگی سپری کند. کیارستمی رفت اما راهش و نگاهش برای همیشه می ماند. شکوفه هایی که روئیدند با بارش باران اندیشه های کیارستمی می شکفند همچنان در ایران و جهان. کیارستمی یعنی باران، یعنی شکوفه یعنی رویش، یعنی هنر، با  تجربه های  تازه. از بذرهایی که او نشاند در جانها و دلها،  می آیند در پی هم  بوستانها و گلستانها. او رفت اما گشود پنجره هایی فراوان به زندگی. روزنه هایی  به نور و روشنایی. روایت  کرد بی هیچ ادعا، شعر و ادب ایرانی. تسلای خاطر همه شما سینماگران و سینما دوستان آن همه شروق است که می بینیم در این غروب دلگیر.  آن همه برآمدن که هست دراین فروشدن.

فروشدن چو بدیدی برآمدن بنگر            غروب شمس و قمر را چرا زیان باشد
تو را غروب نماید ولی شروق بود         لحد چو حبس نماید خلاص جان باشد
کدام دانه فرورفت در زمین که نرست     چرا به دانه انسانت این گمان باشد

این غم جانکاه را از همه وجود به مردم ایران بویژه سینماگران گرامی تسلیت می گویم»

پیام تسلیت دبیرجشنواره فیلم فجر

محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با انتشار پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت.متن پیام محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر بدین شرح است:

خبر کوتاه بود …

اما شوک کننده

شوکی که تا مدتها از بدن سینمای ایران خارج نمی شود

همانگونه که یاد کیارستمی و آثاری که خلق کرد هرگز از یاد علاقمدان سینمای ایران و جهان پاک نمی شود

امروز فقط ما به عنوان یک هموطن ایرانی داغدار نیستیم بلکه همه سینمای جهان داغدار است

داغدار مردی که باید سالها بگذرد تا آنهم شاید فردی مشابه او در سینما به دنیا آید

درگذشت مرد تکرارنشدنی سینما را به همه سینمادوستان جهان تسلیت می گویم.

پیام تسلیت دبیر جشنواره فیلم سلامت

دکتر داروغه زاده دبیر نخستین جشنواره فیلم سلامت در پیامی درگذشت عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران را تسلیت گفت.در این پیام آمده است:

مرگ حقیقتی انکار ناپذیر است؛  که گریزی از آن نیست  اما بعضی ادمها چنان در تار و پود جان ما تنیده می شوند که غم از دست دادن شان جانکاه می شود.

عباس کیارستمی مهربان؛ شاعر سینمای ایران و  جهان،برای جامعه هنری ایران اینگونه بود .

جشنواره فیلم سلامت هجرت این سینماگر برجسته و افتخار آفرین که در طول سالهای متمادی، نقشی بی بدیل در معرفی سینمای ناب و شاعرانه ایران به جهانیان ایفا نمود به جامعه هنری کشور به ویژه سینماگران و همکاران آن هنرمند  فقید تسلیت عرض نموده و از حضرت دوست برای روح پاک و خالصش ارامش و رحمت طلب می کند.

“بعد از تو، تا همیشه،
شب ها و روزها،
بی ماه و مهر می گذرند از کنار ما.
اما،
پشت دریچه ها،
در عمق سینه ها،
خورشید ِ قصه های تو همواره روشن است.”

پیام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران

سینماى ایران یکى از افتخار آفرین ترین کارگردانان خود را از دست داد. کانون کارگردانان با نهایت تأسف در گذشت هنرمند جهانى عباس کیارستمى را به خانواده محترم ایشان و دست اندرکاران سینماى ایران تسلیت مى گوید. روحش شاد و یادش براى همیشه گرامى باد.

پیام تسلیت کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران

کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران درگذشت هنرمند فقید، عباس کیارستمی ، مرد فراموش نشدنی سینمای ایران را به جامعه بزرگ سینما و خانواده محترمشان تسلیت می گوید. روحش شاد و یادش همواره گرامی باد.

پیام تسلیت انجمن عکاسان سینمای ایران
 
انجمن عکاسان سینمای ایران در پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت.در متن این پیام امده است:
مردی که نه تنها با هنربی بدیلش در روایت،بلکه خلق تصاویری ناب از جهان پیرامونش او را در زمره بهترین های عکاسی قرار داد.انجمن عکاسان سینمای ایران،درگذشت عباس کیارستمی را به جامعه بزرگ هنری و خانواده محترمشان تسلیت می گوید.

پیام تسلیت طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پیامی را در سوگ درگذشت «عباس کیارستمی» هنرمند جهانی سینمای ایران منتشر کرد.در متن این پیام آمده است:

به نام خالق هنر

کیارستمی حکیم سینمای ایران بود؛ هنرمند همیشه خلاق سینمای تجربی که تاثیر وی بر جریان نوجوی هنر هفتم بی‌بدیل بود.

کیارستمی برای موفقیت جهانی، هویت ملی و شخصیت خود را رها نکرد و راهبرد زندگی پُر‌افتخارش، اعتلای هنر بود.

کیارستمی قلبِ جامعه‌ی خویش بود، با نگاهی انسانی در برابر همه‌ی مردمانی که سوژه یا مخاطب آثار او بودند.

کیارستمی در جمع سینماگران «موج نو»ی سینمای ایران و جهان، معلم بزرگی بود که تا واپسین روزهای زندگی با ذهنی پویا در جستجوی هنر خلاقانه بود.

سفرِ آخر کیارستمی را به خانواده محترم وی بویژه «بهمن» عزیز و همه‌ی دوستداران این هنرمند بزرگ جهانی تسلیت می‌گویم. روحش آرام و قرین رحمت الهی باد.

پیام تسلیت مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری

دکتر ابطحی در پیامی درگذشت عباس کیارستمی کارگردان نام آور سینمای ایران را تسلیت گفت.در پیام دکتر سید مصطفی ابطحی آمده است:

امروز سینمای ایران و جهان در غم از دست دادن عباس کیارستمی به سوگ نشسته است.

کارگردانی که با طعم گیلاس نخل طلا را برای مردم ایران زمین به ارمغان آورد و با زیر درختان زیتون نبوغ سینمای ایران را به تصویر کشید.

عباس کیارستمی امروز میهمان خانه دوست شده اما یادم او همواره با ما خواهد بود.

اینجانب این مصیبت وارده را به  جامعه سینمای ایران تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن هنرمند فرهیخته آمرزش مسالت می کنم.

پیام تسلیت کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران

سینمای ایران و جهان به سوگِ نام آوری از جنسِ ناب تصویر و خیال نشست، عباس کیارستمی اعتبار و اندیشه ی جاری و زلالِ سینمایی بود و هست که آبروی جهانی اش بسیار مدیون اوست، نقاش، طراح گرافیک، عکاس و سینماگری روشنگر و بلند نظر، امروز به سوی ابدیتِ سیالِ نور پرکشید. عنوان بندی های بدیع وی در سال های آغازینِ موج نو، دریچه ای روشن بر افقِ تازه ی سینمای ایران بودند.

کانون طراحان و مدیرانِ تبلیغاتِ سینمای ایران این اندوهِ عمیق را به جامعه ی بزرگِ سینمایی کشورمان تسلیت می گوید.

پیام تسلیت رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

متن پیام تسلیت سیدرضا صالحی امیری، مشاور رئیس‌جمهور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر کوتاه، اما تأسف‌آور درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان پرافتخار سینمای ایران، موجی از دریغ و افسوس را برای مردم فرهنگ‌مدار و هنردوست ایران بر جای گذاشت.

این کارگردان فرهیخته که با رویکردی اخلاقی آثار منحصر به فردی در عرصه سینمای ایران خلق کرد، جز به «صلح و دوستی» و کاستن از آلام انسان‌ها نمی‌اندیشید و توانست نام و جایگاه ایران را در جهان هنر ارتقا ببخشد.

این ضایعه غم‌انگیز را به عموم هموطنان، به ویژه اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر و نیز جامعه بزرگ سینمایی کشور صمیمانه تسلیت عرض نموده واز خداوند متعال غفران و رحمت واسعه الهی برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی بازماندگان محترم را مسألت می‌کنم.