- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

۱۸پروانه ساخت در ۴ ماه اول سال/ فیلم‌هایی که بدون فیلمنامه کامل پروانه ساخت می‌گیرند!/ سهم سینمای دفاع مقدس فقط یک فیلم

parvaneh-sakht

به گزارش سوره سینما [1]، جلسات شورای پروانه ساخت یکی از جلساتی که به صورت منظم در سازمان سینمایی برگزار می شود. امسال تعداد جلسات شورای پروانه ساخت نسبت به سال گذشته در همین زمان رشد داشته و پنج پروانه ساخت تا به امروز بیش‌تر از سال گذشته صادر شده است. اولین خروجی شورای پروانه ساخت فیلم در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه بود. فیلم نامه‌های «نهنگ عنبر ۲(سلکشن رویا) » به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سامان مقدم در ژانر کمدی اجتماعی، «زرد» به تهیه کنندگی مجیدی و به کارگردانی و نویسندگی مصطفی تقی‌زاده در ژانر ملودرام اجتماعی و « دایان» به تهیه کنندگی سید امیر سیدزاده و به کارگردانی و نویسندگی بهروز نورانی‌پور در ژانر اجتماعی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

در شرایطی پروانه ساخت این فیلم‌ها از سوی شورا اعلام شد که فیلم «زرد» پیش از اعلام پروانه ساخت عوامل خود را انتخاب و اعلام کرده بود فیلم جلوی دوربین خواهد رفت. این در شرایطی بود که هنوز پروانه ساخت فیلم از سوی شورا صادر نشده بود. گویا این نوع نگاه در میان برخی از تهیه کنندگان رواج یافته است و قبل از دریافت پروانه ساخت اخبار کار را اطلاع رسانی می‌کنند تا شورا را تحت فشار قرارداده و مجوز پروانه ساخت خود را از شورا دریافت کنند.

اردیبهشت‌ماه در دو نوبت فیلم ها موفق به دریافت پروانه ساخت شدند، خرداد ماه در سه نوبت فیلم های دارای مجوز از سوی سازمان سینمایی اعلام شد و تیرماه یک نوبت پروانه های ساخت فیلم ها اعلام شد.

در میان درخواست های مجوز پروانه ساخت، مضامین اجتماعی بیش از دیگر گونه‌ها دیده می‌شود که ارایه مجوز به فیلم‌های اجتماعی۶ عنوان بوده و  بیشترین آمار از میان پروانه ساخت‌های ارایه شده را به خود اختصاص داده است. در این میان تنها یک فیلم با موضوع دفاع مقدس در سال جاری موفق به دریافت پروانه ساخت شده است، این فیلم با عنوان «شب لرزه» به تهیه‌کنندگی سعید سعدی، کارگردانی محمدرضا رحمانی و نویسندگی مشترک محمدرضا رحمانی و علیرضا محمودی در ژانر اجتماعی/ دفاع مقدس پروانه گرفت که سعید سعدی انصراف خود را از تهیه فیلم اعلام کرد و باید دید چه کسی عهده‌دار تهیه‌کنندگی فیلم خواهد شد.

در میان فیلم‌های موفق به اخذ پروانه ساخت ۴ فیلم با تکنیک انیمیشن ساخته می‌شود که به دلیل طولانی شدن زمان تولید این فیلم‌ها احتمالاً ظرف دو سال آینده شاهد فیلم‌ها باشیم. فیلم‌نامه‌های «آریو برزن» به تهیه کنندگی مریم گودرزی، کارگردانی ایمان ایرانی‌نژادمقدم در ژانر کودک و نوجوان با موضوع تاریخی‌، «راز پروانه‌ها( انیمیشن) » به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی تنهایی و نویسندگی مهدی صالحی اقدم در ژانر کودک و نوجوان با موضوع فانتزی و «قدرت برتر( انیمیشن)» به تهیه کنندگی ناصر رویین تن و به کارگردانی محمد ربانی در ژانر کودک و نوجوان با موضوع تخیلی موفق به کسب پروانه ساخت شدند.

فیلم‌های کمدی اجتماعی هم در میان فیلم‌هایی که امکان دریافت مجوز از ارشاد را کسب کردند فیلم‌های «کمدی انسانی» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی هادی کریمی است. محمدهادی کریمی پیش از این تجربه نگارش فیلمنامه با موضوع کمدی اجتماعی را با عنوان «ایران برگر» داشته و این فیلم توانست پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد.

علیرضا شجاع نوری پس از مدت‌ها دوری از تهیه‌کنندگی این‌بار اقدام به تهیه فیلمی با عنوان «مرحوم داماد» به کارگردانی عباس احمدی مطلق و نویسندگی رضا مقصودی کرده است. مقصودی در گونه کمدی توانا است و فیلم «من سالوادور نیستم» به قلم او عنوان یکی از فیلم های پرفروش نوروز را به خود اختصاص داد. سامان مقدم هم توانست پروانه ساخت فیلم «نهنگ عنبر سلکشن رویا» را با موضوع طنز اجتماعی از شورا دریافت کند قسمت اول فیلم توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و عنوان دومین فیلم پرفروش سال ۹۴ را به خود اختصاص داد حال باید دید نویسنده و کارگردان این اثر می تواند مخاطب را در قسمت دوم این فیلم با خود همراه کند.

در میان تهیه کنندگانی که در چهار ماه اول سال موفق به دریافت مجوز پروانه ساخت شدند دو تهیه کننده حضور دارند که هنوز فیلم‌های قبلی‌شان امکان دریافت مجوز پروانه نمایش نداشتند. فیلم قبلی سیدامیر سیدزاده یعنی «مادر قلب اتمی» هنوز موفق به دریافت پروانه ساخت نشده است. او علاوه بر این که پروانه ساخت «دایان» را از وزارت ارشاد اخذ کرده، فیلم سینمایی «صندلی سفید» را نیز به کارگردانی محمود غفاری از سال گذشته دریافت کرده است. حال این سوال مطرح است که چگونه تهیه کننده ای که نتوانسته در آثارش با سیاست‌های کلی ارشاد هماهنگ شود، می تواند پروانه ساخت از وزارت ارشاد اخذ کند؟

کامران مجیدی دیگر تهیه‌کننده‌ای است که فیلم «لاک قرمز» او نتوانسته مجوز پروانه نمایش دریافت کند امسال با تحت فشار قراردادن شورای پروانه ساخت، مجوز پروانه ساخت فیلم «زرد» را دریافت کند و فیلمبرداری آن را به پایان برساند. این در شرایطی است که در گذشته اگر فیلمی امکان دریافت پروانه نمایش نداشت برای مدتی تهیه‌کننده امکان دریافت پروانه ساخت بعدی را نداشت اما گویا این اولویت‌ها در وزارت ارشاد از بین رفته است و هر فیلمساز و تهیه‌کننده‌ای که فیلم قبلی‌اش با عدم پروانه نمایش مواجه باشد راحت‌تر مجوز پروانه ساخت دریافت می کند. جالب این که کمتر شورا فیلمنامه کامل از سوی تهیه کنندگان دریافت می کند و فیلمسازان از ارایه فیلمنامه کامل خودداری کرده و در حد سیناپس برای کسب مجوز ساخت به اداره کل ارزشیابی و نظارت ارایه می‌دهند و پروانه ساخت دریافت می کنند.

فیلم هایی که موفق به دریافت پروانه ساخت شدند برخلاف سال گذشته تنوع خاصی در گونه دیده نمی‌شود. فیلمنامه هایی که موفق به دریافت پروانه ساخت شدند عبارتند از: «خواب تاریک خواب روشن»، «زیر سقف دودی»، «فیلشاه»، «نهنگ عنبر سلکشن رویا»، «زرد»، «دایان»، «فصل سرد»، «بدون تاریخ بدون امضا»، «آریو برزن»، «راز پروانه ها»، «قدرت برتر»، «سپیده دم»، «افسانه های امروز»، «سد معبر»، «شب لرزه»، «چهل کچل»، «کمدی انسانی»، «مرحوم داماد».

در میان فیلم های اعلام شده فیلم‌ در حوزه دفاع مقدس تنها یک فیلم و انقلاب و ملودرام سیاسی هیچ سهمی در پروانه‌های ساخت ندارند.

منیع: فارس