- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «اقتصاد شادی»، روایت آمریکایی – استرالیایی از جهانی‌ شدن

Economics-of-Happiness

به گزارش سوره سینما [1] ، سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار، در حالی به زمان برگزاری خود نزدیک می‌شود که بدلیل موضوعات مختلف آن، آثار قابل توجهی هم در آن حضور پیدا کردند.

مستند «اقتصاد شادی»، یکی از این آثار است به کارگردانی مشترک هلنا نوربرگ هاج (Helena-Norberg Hodge)، استیون گورلیک (Steven Gorelick) و جان پِیج (John Page) در سومین دوره بخش بین الملل جشنواره عمار حضور پیدا کرده است.

این مستند که در کشورهای امریکا و استرالیا تهیه شده است، در صدد نقد روند جهانی‌سازی است و به روایت تبعات ادامه آن می‌پردازد که همزمان منجر به کسب قدرت و تجارت‌های بزرگ توسط برخی و از طرف دیگر، باعث کاهش سطح رفاه جهانی می‌شود.

این مستند، دنیایی را نشان می‌دهد که هم‌زمان در دو جهت متضاد در حرکت است، از یک سو دولت‌ امریکا و شرکتهای بزرگ، به ترویج جهانی‌سازی و تحکیم قدرت خودشان مشغول هستند و از طرف دیگر، در سراسر جهان، مردم در برابر این سیاست‌ها مقاومت می‌کنند و در صدد ساخت آینده‌ای متفاوت بر اساس الگویی جدید از اقتصاد هستند.

«اقتصاد شادی»، صدایی هماهنگ از مردم جهان را به تصویر می‌کشد که با هشدار درباره تغییرات آب و هوا و وضعیت اقتصادی جهان، به دنبال ساخت دنیایی براساس الگوهای بومی اقتصاد هستند که عوارضی برای محیط زیست و زمین نداشته باشند.

گفتنی است سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار با استقبال فیلمسازان ۱۲۹ کشور و شرکت بیش از ۵۰۰۰ اثر در بخش‌های مختلف، مصادف با سالروز کودتای امریکا علیه دولت ملی دکتر مصدق، از روز ۲۸ مرداد ماه شروع می‌شود.