بازیگر فیلم سینمایی «ملکه» تاکید کرد اگر جشنوارههای موضوعی نباشند فیلم کوتاه پویایی و حیاتش را از دست میدهد.
سوره سینما، محمد کارت: همایون ارشادی حضوری اتفاقی در سینمای ایران داشت، اما نوع بازی و شخصیتش برای سینماگران حرفهای جالب بود و این باعث شد حضور او در بازیگری مستمر و طولانی شود. حالا او یکی از بازیگران حرفهای سینمای ایران است که هرگز تجربه کردن را فراموش نکرده، حضور در ۱۵ فیلم کوتاه و همکاری با فیلمسازان جوان نشان میدهد که برای ارشادی سینما هنوز طعمی خاص و متفاوت دارد.
فیلم کوتاه و فیلمسازی در این زمینه را رسانهای مستقل میدانید یا پلی برای رسیدن به سینمای حرفهای؟
همایون ارشادی: فیلم کوتاه ریشه و پایه سینمای حرفهای است. در فیلم کوتاه بستر مناسب برای کسب تجربه برای همه گروه فراهم می شود. برای بازیگران، تصویربردار، کارگردان و …شرایطی به وجود می آید که به آنها مجال آزمون و خطا میدهد. از این منظر فیلم کوتاه معبری مناسب برای ورود به سینمای حرفهای است.
بعضی از جوانها که فیلم کوتاه میسازند از عوامل حرفهای استفاده می کنند، این باعث می شود فرصت تجربه کردن را از خود بگیرند.
شما در فیلمهای کوتاه متعددی بازی کردهاید، بازی بازیگران شناخته شده در فیلمهای کوتاه به چه عواملی بستگی دارد؟
من شاید نگاهی متفاوت به این موضوع داشته باشم. تاکنون بیش از ۱۵ فیلم کوتاه بازی کردهام. من به شکلی وارد سینما شدم که برایم غیرقابل پیشبینی بود، به همین دلیل سعی می کنم به جوانان مستعدی که میخواهند از فیلم کوتاه شروع کرده و به سینمای حرفهای برسند، کمک کنم. تنها کمک من به آنها بازی در فیلم هایشان است. البته لزوما حضور یک بازیگر حرفه ای در این فیلم ها امتیازی به این آثار نمی دهد.
حضور بازیگران سرشناس در آثار کوتاه باعث رونق و جذب مخاطب نمیشود؟
شاید تماشاگر به واسطه حضور بازیگران سرشناس جذب شود اما اصولا فیلم کوتاه ضرورتی در این حضور ندارد. یک کارگردان جوان که سعی در ساخت یک فیلم کوتاه استاندارد و قابل توجه دارد، شاید با نابازیگر بهتر و باکیفیت بیشتر کار کند. مجال تخلیه ایده ها با حضور یک بازیگر سرشناس از کارگردان جوان گرفته می شود. گاهی کارگردان به علت قدرت کمتر خود را در گرفتن بازی از آن بازیگر سرشناس عقب میکشد.
لازمه ایجاد فضایی که بازار عرضه و تقاضا برای فیلم کوتاه بیشتر شود، چیست؟
ذات فیلم کوتاه و فضیلتی که دارد محکم بودن به لحاظ مفهومی است که اگر این محتوای غنی با ساختاری منسجم ترکیب شود تماشاگر خواهد داشت. اما برگزاری فستیوالهای مختلف و ایجاد سینماهایی که صرفا فیلم کوتاه نمایش دهند میتواند مخاطب بیشتری جذب کند.
سرمایهگذاری تهیه کنندگان روی آثار کوتاه چرا کمتر اتفاق میافتد؟
به علت بازگشت سرمایه است، اگر تهیه کنندگان روی آثار کوتاه منسجم سرمایهگذاری کنند، میتوانند بهره معنوی به واسطه حضور آن فیلم در جشنوارههای بینالمللی و فستیوالهای مختلف ببرند. ما تا کنون جوایز متعدد ارزشمندی از جشنوارههای بینالمللی برای فیلمهای کوتاه گرفتهایم، با فراهم شدن بازار عرضه و تقاضا تهیهکنندگان جرات بیشتری پیدا میکنند.
برگزاری جشنوارهها، از جمله جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» چقدر در پویایی تولید و عرضه فیلم کوتاه موثر است؟
جشنواره محلی برای رقابت و دیده شدن فیلمسازان جوان فراهم میکند، از این دو هر چقدر این جشنواره بیشتر باشد افراد بیشتری به فیلمسازی ترغیب میشوند. کشف استعدادهای جوان توسط همین جشنوارهها فراهم میشود.
جشنواره موضوعی مثل جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» چقدر میتواند در زمینه ایده پردازی به سینمای بلند کمک کنند؟
به طبقهبندی موضوعی فیلمها اعتقادی ندارم، یک فیلم میتواند ظاهرا دینی نباشد اما مفاهیمی در آن مطرح شود که تاثیر عمیق مذهبی و معنوی روی مخاطب داشته باشد.جشنوارههای موضوعی برای آنهایی که در یک حوزه خاص فیلم میسازند، حمایت کننده است.
فیلمسازانی که از حوزه فیلم کوتاه شروع کرده و وارد سینمای حرفهای شدهاند چه وجه تمایزی با کارگردانان دیگر سینما دارند؟
من از سوابق همه کارگردانهای سینما و آنهایی که تجربه همکاری با آنها داشتهام، اطلاع ندارم، با علی مصفا همکاری کردهام و میدانم که او سابقه ساخت فیلم کوتاه دارد، این تجربه و دانش را در نوع کارش میتوان دید.
تا به حال فکر کردهاید فیلم کوتاه بسازید؟
هر رشته تخصص و مهارت خاص خود را میطلبد من تخصصی در کارگردانی و فیلمسازی ندارم و به همین دلیل در این سالها ترغیب نشدهام در این حوزه فعالیت کنم.
