- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «نام و نشان» روی آنتن شبکه مستند/ روایتی از شناسایی شهدا و مادران چشم انتظار

shahid-gomnam

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، «نام و نشان» به کارگردانی مهدی جعفری دو روایت موازی اما مرتبط را یدک می‌کشد که در روایت اول مخاطبان شاهد مسیرِ علمی شناسایی هویت پیکرِ بی‌ نام و نشان شهدا هستند که به گونه‌ ای کاملاً حساب شده و علمی فرآیند شناسایی را به تصویر می ‌کشد.

در روایت دوم حس و حال حاکم بر خانواده‌ها و تأثیر عمیق شناختن هویت شهدای گمنام برای خانواده ‌های آنها روایت می شود که مخاطب را با خود درگیر می‌ کند.

«نام و نشان» تولید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که حکایت مادران منتظری است که سالها چشم به راه فرزندان شهید خود هستند و بدون آنکه بخواهد با درشت نمایی و بزرگ نمایی حرف بزند، به خوبی و با صمیمیت خاصی هدف خود را دنبال می کند.

مهدی جعفری که بهترین فیلم «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت را از آن خود کرده، پیش از این کارگردانی فیلم مستند «۲۳ و آن یک نفر» و نیز فیلمبرداری فیلم های مختلف سینمایی از جمله «اتوبوس شب»، «دهلیز» و «خط ویژه» را در کارنامه هنری خود دارد، در خصوص تولید این مستند گفت: اهمیت پرداختن به این موضوع در دو بعد علمی و انسانی باعث شد تا مرحله فیلمبرداری و تهیه تصاویر آرشیوی مرتبط با موضوع شهدای گمنام و مفقودین دفاع مقدس کمی طولانی تر از پیش بینی های انجام شده باشد.

وی افزود: سخت ترین بخش کار برای رسیدن به فرم و ساختار مناسبی بود که ترکیب مؤثری از دو بخش علمی و انسانی در آن به وجود آید و مهمترین ویژگی موضوع علمی این پروژه ارتباط معنوی میان پژوهشگران و دانشمندان عرصه ژنتیک با موضوع مورد مشاهده و مطالعه آن‌ها بود. ارتباطی که ساختار بخش انسانی فیلم را از میانه آن شکل می‌دهد.

این کارگردان یادآور شد: ساخته شدن این فیلم بدون همکاری صمیمانه و بی ‌دریغ مرکز ژنتیک نور و مدیریت آن آقای دکتر محمود تولایی و ستاد معراج شهدای تهران امکان ‌پذیر نبود و من در این فرصت از تک تک این عزیزان تقدیر و تشکر می ‌کنم.

تمجید حمیدنژاد از «نام و نشان»

عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سینمای ایران نیز در نشستی درباره این مستند گفته بود: شروع فیلم تاکیدی بر ماجرای ۱۱ سپتامبر دارد که این موضوع در فیلم بی دلیل نیست چون هنگامی که مخاطب با فیلم به جلو می رود می بیند که پژوهشگران ایرانی با چه زحماتی و بدون استفاده از فناوری غرب موفق می شوند از طریق دی ان دی، شهدای گمنام را شناسایی کنند که این یکی از نقاط مثبت فیلم محسوب می شود.

وی تأکید کرده بود: ما در این فیلم شاهد حضور دکتر تولایی رییس مرکز ژنتیک نور هستیم که بدون تکلف و بی آلایش حرف هایش را می زند و اهدافش را بیان می کند و در جاهایی ما حتی شاهد بغض ها و سکوت وی هستیم که به درگیرشدن مخاطب با فیلم کمک می کند به گونه ای که مخاطب احساس می کند آن شهید مفقودی که شناسایی شده فرزند خودش است. این ها همه نکات مثبت تکنیکی این فیلم است و من به دست اندرکاران فیلم تبریک می گویم که توانستند این احساسات را به خوبی به مخاطب منتقل کنند.

عوامل این مستند عبارتند از پژوهشگر: مهین عباس زاده، تصویربردار: سعید ابراهیمی، تدوین: محمد نجاریان، داریان، صداگذاری و ترکیب صداها: حسین مافی.

«نام و نشان» جمعه هشتم مرداد ساعت ۲۳ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و شنبه نهم مرداد ساعت ۱۴ بازپخش می شود.