- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یک جشن و این همه حاشیه/ از تکذیب خبر احضار وزیر ارشاد به مجلس تا واکنش غفوریان به سوء‌استفاده ماهواره

jashn-hafez1

سوره سینما [1] : وقتی در ساعات ابتدایی دوشنبه ۲۸ تیرماه به ناگاه خبر رسید که جشن سینما و تلویزیون حافظ به‌رغم برنامه‌ریزی قبلی در این روز برگزار نخواهد شد، بسیاری یک دلیل این موضوع را موافقت نکردن اداره اماکن نیروی انتظامی با برگزاری مراسم در برج میلاد دانستند، با این حال آقای علی معلم، برگزارکننده جشن در این‌باره به وضوح صحبتی نکرد و صرفاً تأکید کرد همه سعی خود را می‌کند که ظرف ۲ هفته آتی جشن را برگزار کند.

جشن حافظ یک‌شنبه، سوم مردادماه و در تالار وحدت برگزار شد، آن هم در حالی که در فاصله‌ای کوتاه و چندساعت مانده به جشن تازه خبر مربوط به برگزاری آن در رسانه‌ها منتشر شد.

به نظر می‌رسید تعلیق جشن در موعد قبلی برگزارکننده را به این نتیجه رسانده که بهترین حالت برای برگزاری بی خطر، حداقل اطلاع‌رسانی باشد. جشن حافظ این‌بار در موعد مقرر برگزار شد و تا پاسی از بامداد روز دوشنبه هم ادامه داشت و البته هیچ عامل بیرونی هم جلوی برگزاری جشن را نگرفت اما…

اما این‌بار انتشار تصاویری از برخی بازیگران حاضر در فرش قرمز بود که حاشیه‌ها را رقم زد. پوشش غریب برخی بازیگران زن حاضر در این مراسم از یک طرف نقدهای فراوانی را به رویه درپیش گرفته شده از سوی آنها برای انتخاب نوع لباس موجب شد و از طرف دیگر تیتر جنجالی یکی از هفته‌نامه‌ها با عنوان «د…ث کیست؟» و قرار دادن این تیتر در کنار تصویر تعدادی از بازیگران حاضر در جشن حافظ، جریانی را رقم زد که حاشیه‌ها را چند برابر کرد.

وزیر مابین احضار یا عدم احضار؟

طبیعی بود که در کنار هنرمندان حاضر در آن مراسم و همین‌طور آقای علی معلم، برگزارکننده مراسم برخی از رسانه‌ها نیز به تیتر موردنظر واکنش نشان دهند.

در این میان اما واکنش‌های نمایندگان مجلس نسبت به تیتر موردنظر قدری متناقض بود. قبل از همه آقای احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بود که به اظهارنظر درباره جشن حافظ پرداخت و از احضار وزیر ارشاد به خاطر این جشن به مجلس خبر داد. احد آزادی‌خواه به تسنیم گفته بود: قاعده کلی کمیسیون فرهنگی مجلس این است که در مقابل این‌گونه اقدامات که با آموزه‌های اسلامی در تناقض است و گسترش ناهنجاری و ولنگاری فرهنگی را به‌دنبال دارد، برخورد جدی انجام دهد.

قطعاً پس از نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس در روزهای آینده، موضوع احضار آقای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای توضیح درباره اقدامات هنجارشکنانه جشن حافظ بررسی می‌کنیم. این اتفاق تاسف‌برانگیز که دور از انتظار هم نبود، موجب ناراحتی خانواده‌های معظم شهدا و دلسوزان نظام شده است.

این خبر اما فقط ساعاتی اعتبار داشت چون متعاقب اظهارنظر آزادی‌خواه ۲ عضو دیگر کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگوهایی صریح به بی‌اطلاعی از احضار وزیر ارشاد به مجلس اشاره کردند. حجت الاسلام نصرالله پژمانفر و همچنین آقای محمدعلی وکیلی که یکی اصولگرا و دیگری اصلاح‌طلب است، اعلام کردند که کمیسیون فرهنگی هیچ برنامه‌ای برای احضار وزیر ارشاد ندارد.

محمدعلی وکیلی در این‌باره گفت: متاسفانه مشکلات زیادی در زیر پوست شهر نهفته شده که باید برای درمان آنها گام برداریم و تمرکز خودمان را بر حل آنها بگذاریم، اگر قرار بر احضار افراد به مجلس است، دوستان دیگری باید به مجلس شورای اسلامی بیایند… متاسفانه بی‌اخلاقی دوستان حد و حصر ندارد، زیرا در گذشته هم شاهد تیترهای اینچنینی از این نشریه بودیم که بنا را به تسامح گذاشتیم ولی این اتفاق‌ها توسط این نشریه بی‌پایان است و به‌رغم میلی باطنی خودم باید با این نشریه برخورد صورت بگیرد.

امتداد تناقض تا تلویزیون

نرم نرمک پای افراد و رسانه‌های دیگری هم به ماجرا باز شد. از جمله این افراد آقای احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس بود؛ احمد توکلی ضمن انتقاد از برخی پوشش‌های جشن حافظ، تیتر نشریه مذکور را مصداق اتهام به زن عفیف دانست و مجازات حد شرعی را برای آن خواستار شد.

واکنش رسانه ملی به این اتفاق نیز کمی تناقض‌برانگیز بود؛ چراکه رسانه ملی در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته و در برنامه «۲۰:۳۰» یک بار با نگاهی منعطف از ماجرای پوشش هنرمندان در جشن حافظ گفت و بار دیگر به انتقاد کامل از جشن حافظ و هنرمندان حاضر در آن پرداخت.

تحلیل‌های سطحی رسانه‌های آن سوی آب

رسانه‌های فارسی‌زبان آن سوی آب و به‌ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان از «من و تو» گرفته تا «طپش» نیز هر یک دیدگاه خاص خود را در این‌باره بروز دادند؛ دیدگاه‌هایی اغلب آلوده به سیاسی‌بازی که کمترین تحلیل قابل تأمل پشت آنها نبود.

یکی از ماجراهایی که از سوی این شبکه‌ها گل درشت شد، ماجرای شوخی آقای مهران غفوریان با نشریه‌ای بود که تصویر او و همسرش را کنار آن تیتر جنجالی منتشر کرد. غفوریان سعی کرد با انتشار تصویری طنازانه پاسخگوی این نشریه باشد که همین موجب سوءاستفاده برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای معاند شد.

غفوریان در واکنش به این سوءاستفاده به فارس گفت: من در واکنش به اهانت نشریه‌ای که متاسفانه در آخرین شماره خود، شأن خود و هنرمندان این مرز و بوم را رعایت نکرده بود واکنش نشان دادم. با آنکه من در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی فعالیت ندارم، اما انتقاد من در فضای مجازی پخش شد و در ادامه نیز به شبکه‌های ماهواره‌ای رسید که من حتی برای نام بردن نیز آنها را به رسمیت نمی‌شناسم و آنها اقدام به سوء‌استفاده کردند که باید بگویم مسائل داخلی ما ارتباطی به آنها ندارد.

غفوریان همچنین ادامه داد: من در واکنش به اهانت آن نشریه اقدامی انجام داده‌ام و هر واکنشی اعم از شکایت رسمی و اعتراض که نشان بدهم ارتباطی به این شبکه‌ها ندارد، من حتی پاسخی به تماس‌های این رسانه‌ها نمی‌دهم، افتخارم این است که در ایران هستم و برای شاد کردن مردم این کشور تلاش می‌کنم و نحوه اعتراض من ربطی به این شبکه‌های معلوم‌الحال ندارد که بیشتر به فکر خودشانند.

حالا باید دید امتداد این حرف و حاشیه‌ها به کجا خواهد کشید و این جشن خصوصی، پایانی خواهد داشت یا نه؟

منبع: روزنامه صبح نو