- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمدحسین مهدویان: سلامت در اولویت مردم نیست/ ممانعت از ورود مواد ناسالم به بازار مهمتر از فیلمسازی است

mahdavian

سوره سینما [1] : محمدحسین مهدویان بیان کرد: در جامعه‌ای که سلامت عمومی وجود ندارد و مردم درگیر مسائل روزمره خود هستند، هنرمندان نمی‌توانند کار فرهنگی در این زمینه انجام دهند. در جامعه‌ای که مردم با انبوهی از مشکلات روزمره دست و پنجه نرم می‌کنند قطعا سلامت و بهداشت در اولویت‌های بعدی آنها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مردم کشور ما از لحاظ تغدیه سالم با مشکل روبه‌رو هستند و فرهنگ‌سازی و ساخت فیلم در زمینه سلامت نمی‌تواند تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد. باید پایه‌های سلامت و تغذیه را درست کنیم و بعد از آن با ساخت فیلم و جریان‌سازی بتوان به درستی به آنها نشان داد که چگونه می‌توانند مراقب سلامتی خود باشند.

مهدویان تصریح کرد: اگر زیرساخت‌ها درست باشد و مردم از نظام بیمه درستی برخوردار باشند، احتیاج کمتری به کار فرهنگی و یا ساخت فیلم احساس می شود.

وی ادامه داد: هرگاه از طرف مسئولان زیربط به صورت درست و اصولی به مشکلات درمانی رسیدگی شود آن گاه می‌توان از طریق هنر و سینما به مردم گفت که بیشتر به فکر سلامتی خود باشند و سعی کنند راه پیشگیری از بیماری‌ها را بدانند.

کارگردان «ایستاده در غبار» بیان کرد: در وهله اول باید سلامت عمومی و تغذیه درست برای مردم در نظر گرفته شود که مردم بدون اطلاع به بیماری دچار نشوند. مراقبت از سلامت جامعه به عهده مسئولانی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و کار فرهنگی و فیلم سازی و جشنواره ها فقط میتواند اطلاع رسانی کند و اطلاع رسانی زمانی اثر بخشی خواهد داشت که اصلا مواد غذایی مسموم وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: راحت‌ترین کار در راستای افزایش سلامت جامعه این است که جلوی ورود دخانیات و مواد غذایی، دارویی و بهداشتی ناسالم گرفته شود تا اینکه بخواهیم در این زمینه کار فرهنگی کنیم. اطلاع‌رسانی سلامت هم کار رسانه‌هاست و نمی‌توان این کار را با هنر و سینما ادغام کرد.

این کارگردان در مورد ساخت فیلم با موضوع سلامت اظهار کرد: اگر روزی به من سفارش شود که در این مورد فیلم بسازم احتمال قبول آن خیلی کم است، ولی اگر احساس کنم که می‌توانم با فیلمسازی به مردم کشورم و سلامت آنها خدمتی کرده باشم و فیلمسازی در مورد این موضوع دغدغه خود من باشد، قطعا اینکار را خواهم کرد.

وی همچنین در مورد تاثیر برگزاری جشنواره در ارتقای فرهنگ بهداشت و سلامت و جلب توجه مردم به این موضوع گفت: شاید برگزاری جشنواره تلنگری باشد که بیشتر به فکر سلامت جامعه باشیم و بتوانیم با همراهی مسئولین کمکی به سلامتی مردم کرده باشیم.