- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

همه چیز درباره طولانی‌ترین رود ایران در مجموعه مستند «با کارون»

ba-karoon

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مجموعه مستند «با کارون» با عنوان «از زردکوه تا اروند» توسط شبکه جهانبین مرکز صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری در ۱۳ قسمت تولید شده است.

این مجموعه جنبه‌های مختلف و تأثیرات گوناگون رود کارون را از جمله سرچشمه‌ها و سرشاخه‌ها، منابع طبیعی، جنبه‌های گردشگری و زیست محیطی، کشاورزی و صنعت، تاریخ، تمدن و فرهنگ حاشیه‌نشینان به تصویر می‌کشد.

ضمن اینکه «با کارون» تصاویری از مسیر عبور رودخانه کارون در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را در خود جای داده است.

رود کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران است. این رود در سنگ نوشته‌های باستانی کرن، کرنک و کوهرنگ نیز نامیده می‌شد و اولین تمدن‌های بشری درکنار این رود تشکیل شده است.

این رود با درازای ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودی ا‌ست که تنها در داخل ایران قرار دارد و همچنین تنها رود ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است. آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز از رودخانه کارون تأمین می‌شود.

این مجموعه به تهیه‌کنندگی علی شفیعی و کارگردانی داریوش نیکبخت و براساس تحقیقی از لطیف رئیسی ساخته شده است و از شنبه ۱۶ مرداد هر روز ساعت ۱۹ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۱۰:۳۰ بازپخش می شود.