- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشن خانه سینما نباید شبیه فستیوال‌های خارجی باشد/ داوری‌ها پاشنه آشیل «جشن سینمای ایران» بود/ امسال داوری به سمت نظرسنجی می‌رود

neshast jashn cinema (1)

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، نشست رسانه‌ای هجدهمین جشن خانه سینما بعد از ظهر روز گذشته با حضور کمال تبریزی دبیر جشن و بیژن میرباقری دبیر اجرایی جشن و اصحاب رسانه در محل ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شد.

کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما در ابتدای این نشست با اشاره به تغییرات ایجاد شده در آیین‌نامه اجرایی و شیوه برگزاری این دوره از جشن خانه سینما که در این دوره گفت: بعضی از جزئیات در آیین‌نامه تغییری نکرده و طبق روال سال گذشته انجام خواهد شد مانند زمان برگزاری جشنواره و اینکه آثار سینمایی باید پروانه نمایش سینمایی داشته باشند اما عمده تغییرات در بخش داوری اتفاق افتاده است.

وی افزود: در این دوره در ابتدا ۳۰۰ داور داریم که در ادامه راه تعداد داوران به ۴۷۰ فرد می‌رسد که گزینش اصلی را انجام خواهند داد و شیوه کاری آن‌ها به این شکل خواهد بود که داوران ۲۵ داور که از سوی صنف‌ها معرفی می‌شوند در ۱۲ رشته اصلی و تخصصی آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «لیلی با من است» در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: داوری آثار در این دوره به صورت آکادمی و کاملا ایرانی و بومی انجام می شود. هرچند گاهی درباره داوری ها به اسکار و بفتا اشاره می شود اما باید بگویم که ما به خاطر نوع سینمایی که داریم نباید مانند دیگر مراسم های خارجی جشن را برگزار کنیم بلکه باید داوری ها شکل کاملا ایرانی داشته باشد و نباید مراسم ما را با دیگر مراسم ها مقایسه کرد.

تبریزی گفت: این نوع داوری قدم اول در آکادمی شدن است و در تلاش هستیم این داوری ها با حضور نخبگان سینما چه در داخل و چه در خارج از خانه سینما انجام شود و به سمت یک نظر سنجی کلی برویم که در چنین شرایطی برآیند نظر نخبگان را خواهیم داشت.

neshast jashn cinema (3) [2]

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به داوران جشن خانه سینما برای از میان همه طیف‌های نخبگان فرهنگی باشند، اظهار کرد: گفت:‌ ما مجبوریم همه فیلم‌ها را دوباره نمایش بدهیم. اما توصیه می‌کنم داوران در نمایش فیلم‌ها حضور پیدا کنند اما حضور و غیاب نخواهیم داشت. در انتخاب داوران باید به سمت افراد خاص و نخبه در رشته مربوطه برویم به همین منظور می‌توان از نخبگانی که خارج از سینما هستند انتخاب‌هایی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در واقع باید به جای داوری به سمت نظرسنجی برویم. وقتی می‌خواهیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم یعنی می‌خواهیم نظر نخبگان را نیز داشته باشیم. در انتخاب نخبگان حتی می‌توانیم به افرادی که شاید نقش‌های خاصی دارند که به سینما مربوط است اما خارج از فضای سینما هستند نیز برویم.

تبریزی همچنین گفت:‌ در هنگام رأی دادن داوران نیز می‌توانند با هم هم‌فکری کنند و نظر هم را بپرسند بیش از این تعداد داوران محدود بود که امکان لابی وجود داشت اما با زیاد شدن تعداد این افراد این امکان به حداقل می‌رسد. هر کدام از داوران در ۵ رشته می‌توانند رأی خود را بدهند که در همین‌جا توصیه می‌کنم که همه آنها نام افراد مورد نظرشان را بنویسند و در مرحله بعد هر کدام از داوران که مجموع آنها به ۴۷۰ می‌رسد تنها به یک فرد رأی خواهند داد.

دبیر هجدهمین جشن خانه سینما با بیان تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشن برای تعیین یک دبیرخانه دائمی گفت: تصمیم گرفتیم که یک دبیرخانه دایمی برای جشن خانه سینما داشته باشیم و همچنین بتوانیم با مشورت شورای سیاست‌گذاری و هیأت مدیره یک کمیته تخصصی در این زمینه را به وجود بیاوریم که روی آیین‌نامه کار کند تا بتوانیم آیین‌نامه دقیق‌تری در برگزاری این جشن داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای رسیدن به این اهداف باید با هم هم‌فکری کنیم، گفت: لازمه رسیدن به شرایط ایده‌آل این است که رئیس سازمان سینمایی «حجت‌الله ایوبی»، شورای عالی تهیه‌کنندگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال همکاری‌هایی داشته باشند و شرایطی فراهم کنند که طی یک سال و تا جشن بعدی داوران بتوانند به راحتی و با ارائه کارتی به سینما بروند و فیلم‌ها را ببینند البته داوران نیز باید به این نکته دقت داشته باشند که به خاطر جشن سینما و انتخاب دقیق بهترین‌ها حتماً فیلم‌ها را ببینند و یادداشت‌های لازم را بردارند. به این صورت در سال آینده دیگر نیازی به نمایش دوباره آثار نخواهد بود.

neshast jashn cinema (2) [3]

در ادامه این نشست بیژن میرباقری دبیر اجرایی هجدهمین جشن خانه سینما طی سخنانی گفت: در آیین‌نامه هیچ منعی وجود ندارد و داوران می‌توانند خود فیلم داشته باشند و به آثار خود نیز رأی دهند. به دلیل تعداد زیاد داوران این اتفاق می‌تواند به خوبی رخ دهد چرا که تأثیر آن کمتر خواهد بود.

وی افزود: فیلم‌ها در سینما کانون به نمایش درمی‌آید و در همان زمان به تهیه‌کننده و داوران اطلاع‌رسانی خواهد شد. کیفیت سینما به جهات مختلف نیز لحاظ شده و مورد تأیید است.

در ادامه کمال تبریزی در پاسخ به این سئوال که آیا شرایطی فراهم شده که مشکلاتی که در جشن حافظ بوجود آمده است برای جشن خانه سینما رخ ندهد، تاکید کرد: جشن حافظ بدون هیچ مشکلی برگزار شد اما اتفاقات بعد از آن یک تجربه بود که باید از آن عبور کنیم که امیدوارم این اتفاقات در جشن خانه سینما رخ ندهد در واقع برای ما نحوه داوری و انتخاب فیلم ها بیشتر از هر چیز دیگری در این جشن اهمیت دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: به هر حال شعور و همراهی در بین اهالی سینما وجود دارد و همه می توانند در کنار هم از کنار چنین مشکلاتی بگذرند.احساس شخصی من این است که نباید چندان به این مسئله دامن زد و باید از چنین اتفاقاتی عبور کنیم. جشن خانه سینما و جشن حافظ را نباید با هم مقایسه کرد. به هر حال اینها مسائل جدی سینما نیستند و باید از کنار آن عبور کرد.

neshast jashn cinema (4) [4]

دبیر اجرایی جشن خانه سینما در ارتباط با محل برگزاری این جشن گفت:‌ هنوز محل برگزاری قطعی نشده است اما به دلیل تعداد بالای افرادی که در جشن حضور خواهند داشت قطعاً نیاز به یک فضای باز داریم تا بتوانیم این افراد را در آن جای دهیم. خانه سینما یک اسپانسر کلی نیز دارد اما باید بگویم با اسپانسر خاصی به توافق نرسیدیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با پوشش رسانه‌ای این جشن عنوان کرد:‌ درخواست‌هایی مبنی بر پخش آنلاین جشن خانه سینما از سوی برخی همچون فیلم‌نت بوده است که در حال مذاکره هستیم. بیشتر صحبت‌ها در ارتباط با پخش حواشی جشن بوده و در ارتباط با خود آن مذاکره نکرده‌ایم.

میرباقری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سئوال که چرا «قندون جهیزیه» در داوری جشن خانه سینما حضور ندارد، تاکید کرد: «قندون جهیزیه» در داوری حتما شرکت می کند و من قول می دهم که در بهترین زمان برای داوران به نمایش گذاشته شود.

در پایان این نشست کمال تبریزی دبیر جشن در ارتباط با انتخاب داوران خاطرنشان کرد: به محض اینکه داوران مشخص شدند با فاصله‌ای شاید چند روزه اسامی آنها را عنوان خواهیم کرد. همچنین داوران از سوی اصناف معرفی خواهند شد و هرچه آنان گفتند می‌پذیریم.