سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ مرداد ۱۳۹۵ در ۶:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب

فضا برای قاچاقچیان آثار سمعی بصری ناامن‌تر می‌شود/تشکیل ۴۷۳ پرونده قضایی برای قاچاقچیان فیلم

setad-sianat

دبیر کل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری گفت: فضا از سال گذشته بیش از پیش برای قاچاقچیان آثار سمعی بصری نا امن شده و با اجرای ۱۵۴۸ عملیات، برای ۴۷۳ نفر پرونده قضایی تشکیل شده است.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی موسسه رسانه های تصویری، فعالیت های ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری سه شنبه ۱۹ مرداد با حضور دکتر حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، دکتر سید مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر کل ستاد، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، نصرت اله مرادی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان سینمایی، نوید آقایی قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق آثار سینمایی و سمعی و بصری و جواد صباغ مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان سینمایی و در محل این ستاد برگزار شد.

سید مصطفی ابطحی در این مراسم با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته با تشکیل ستاد صیانت در سازمان سینمایی و با همکاری قوه قضاییه و نیروی محترم انتظامی، عملیات گسترده ایی برای نا امن کردن فضا برای قاچاقچیان محصولات سمعی و بصری در شهر تهران آغاز شد و تاکنون به کشفیات بزرگی دست پیدا کردیم.

وی یادآور شد: این جلسه دومین جلسه رونمایی از فعالیت های ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری است؛ سال گذشته تعداد کشفیات ۷ میلیون و ۹۴۰ هزار نسخه «دی وی دی» بود و امسال نیز پنج میلیون و ۱۱۰ هزار نسخه شناسایی و ضبط شده است و طی این ۱۷ ماه از ابتدای فعالیت ستاد با تعداد ۱۵۴۸ عملیات در سطح شهر تهران ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دی وی دی مکشوفه از فیلم های مبتذل، مستهجن و فیلم های غیر قانونی داخلی و خارجی کشف و توقیف شده است. همچنین علاوه بر DVD های غیر مجاز، هارد ها و دبلیو کیتر و کامپیوترهایی نیز کشف و ضبط گردید.

دبیر کل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری تاکید کرد: کپی فیلم های داخلی که تهیه کنندگان با هزار زحمت اثری را تولید می کنند متاسفانه در شبکه قاچاق توزیع و مافیای قاچاق این آثار را به دست مصرف کنندگان می رسانند و سینمای ملی از این اتفاق ضربه دیده است.

ابطحی با تقدیر از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با اشاره به تشکیل شعبه ویژه بررسی و صدور حکم محصولات سینمایی قاچاق در دادسرای ارشاد افزود: تاکنون ۴۷۳ پرونده قضایی درباره کشفیات ستاد صیانت تشکیل شده و افراد دستگیرشده برخی با قید ضمانت آزادند و برخی به محکومیت قضایی دچار شدند.

دبیر کل ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی بصری یادآور شد: این کشفیات محصول تلاش همکاران ستاد صیانت در تهران بزرگ است؛ متاسفانه در استان های دیگر نیز شاهد قاچاق محصولات سینمایی هستیم. استان البرز، اصفهان، خراسان رضوی، قم و فارس از جمله استان هایی هستند که ما نگران هستیم و با احکامی که دکتر ایوبی صادر کردند مدیران کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان ها، با حفظ سمت، دبیر ستاد صیانت در استانمحل ماموریت خود شدند و امیدواریم همین فعالیت هایی که در تهران انجام شده در استان های دیگر نیز انجام شود.

ابطحی با اشاره به لزوم برخورد با منبع تولید DVDهای قاچاق گفت: کارخانجاتی که متاسفانه در شهر تهران نیستند و در استان های همجوار قرار دارند محصولات غیر مجاز را تولید می کنند که خواستارهمکاری دستگاه های مربوطه برای بازرسی از این کارخانجات هستیم.

وی ادامه داد: با کشف منبع تولید این آثار غیر مجاز می توانیم ضربه ایی سنگین به مافیای قاچاق در کشور بزنیم. امیدواریم اصحاب رسانه، صدا و سیما و رسانه های جمعی ما را در آگاه سازی مردم و حرکت های ایجابی کمک کنند. خوشبختانه می خواهم اعلام کنم سینماگران خوشنام کشورمان در حرکتی جمعی همکاری با ستاد صیانت را آغاز کردند و از ابتدای ماه آینده در تمام سی دی ها و دی وی دی هایی که در موسسه رسانه های تصویری  و سایر موسسات و عرضه و پخش می کنیم کلیپی از هنرمندان عرضه خواهد شد که از مردم درخواست می کنند از خرید محصولات کپی و غیر مجاز خودداری کنند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق آثار سینمایی و سمعی و بصری تاکید کرد: با این حرکت جمعی امیدوارم گام های جدی تری را در استان های مختلف کشور و تهران در مبارزه با قاچاق فیلم برداریم و فضا برای قاچاقچیان بیش از پیش نا امن شود تا آنان نتوانند به این حرکت های خود را ادامه دهند.

ابطحی درباره انتشار برخی اخبار درباره قاچاق فیلم های سینمایی مختلف اظهار کرد: گزارش شده آثار برخی از کارگردانان در بازار قاچاق توزیع شده است. البته ممکن است این اتفاق رخ دهد و ما نیز بازرس های خود را در این زمینه فعال کردیم تا منشا این تخلفات را بررسی کرده و برخوردهای لازم را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: همزمان با عملیات میدانی و عملیات سطح شهر تهران، هماهنگی های لازم با کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که دستگاهی فرابخشی متشکل از نمایندگان قوه قضاییه، قوه اجرایی و نیروی انتظامی است انجام شده و گزارش های منعکس شده این بوده که از ۱۰۰ درصد سایت های متخلف که خواهان برخورد با آنها بودیم با بیش از ۹۰ درصد این سایت ها برخورد شده اما سایت های جدیدی نیز در ادامه برای این کار تاسیس می کنند و متاسفانه می بینیم به راحتی افراد در منزل پای کامپیوتر شخصی می توانند با وصل شدن به اینترنت فیلم ها را بارگذاری کرده و در سرورهای داخلی و خارجی بگذارند که ما در این زمینه با هماهنگی های انجام شده با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جمع بندی های بسیار خوبی رسیدیم.

ابطحی ادامه داد: در مورد سایت هایی که سرور آنها در داخل باشد اف سی پی هایی که زیر نظر مخابرات و با همکاری مخابرات فعال می شوند این اف سی پی ها برخوردهای لازم را انجام خواهند داد و از دیتا سنتر خود این سایت ها را حذف می کنند و هاستی به آنها اجاره نخواهند داد.

وی افزود: امیدوارم سال آینده سال های مبارکی برای سینمای ملی از منظر کارهای ایجابی و مثبت و عرصه کارهای میدانی و عملیاتی در فضای حقیقی و مجازی با متخلفین خواهیم داشت.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز در این مراسم در جمع اهالی رسانه با اشاره به اینکه چنانچه اراده ملی شکل بگیرد ما در مقابله با قاچاق ناتوان نیستیم گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مبارزه با قاچاق خیلی کمک کرد که این اراده ملی شکل بگیرد و قاچاق فیلم نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازار حلال و طیب ایرانی از طریق قاچاق از دست می رود و مردم به دی وی دی آثار خارجی با قیمت های بسیار ارزان دسترسی پیدا می کنند و تمایل برای خرید آثار ایرانی از این طریق کم شده و در این میان سبک زندگی فرهنگی دیگر از طریق این آثار ترویج می شود.

وی یادآور شد: از همه کسانی که فضا را برای قاچاقچیان نا امن کردند تشکر می کنم. اگر امروز را با سه سال پیش مقایسه کنیم در می یابیم که فضا برای قاچاقچیان نا امن شده و امیدوارم در زمان قابل قبولی بساط قاچاق در کشور برچیده شود.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: قاچاقچیان ما حرفه ایی هستند و البته اگر این توان را برای کار سالم بگذارند با سود کمتر در زمان بیشتر به خواسته های خود می رسند. از تلویزیون درخواست داریم مردم را درباره خرید کالاهای قانونی از فروشگاه ها آگاه کنند.

ایوبی ادامه داد: یقین دارم اگر مردم راه حمایت از تولید ملی را بیاموزند این آثار را خریداری نخواهند کرد.

وی عنوان کرد: همزمان مقابله در فضای مجازی که خطر بیشتری دارد آغاز شده است. در فضای مجازی شرایط قاچاق راحت تر و شیوه ها مدرن تر است.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: تقریبا هر هفته فهرست بلند بالایی از سایت های غیر مجاز به ما رسیده و این سایت ها شناسایی شده و در نهایت بسته می شوند.

ایوبی به رسم اشتباه آثار میجر در سازمان سینمایی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در سازمان سینمایی رسم نادرستی درباره میجر ها وجود داشت و این آثار سود بسیاری برای موسسه رسانه های تصویری و سازمان سینمایی داشت اما ما به اصطلاح در ابتدای امر این چاه را خودمان پر کردیم و جلوی این کار غیر قانونی را در سازمان سینمایی گرفتیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>