- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

میرباقری: ۲۰ سال است آرزوی ساختن «سلمان» را دارم!

mirbagheri

به گزارش سوره سینما [1]، مراسم رونمایی از کتاب «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی و کتاب «یوما» نوشته مریم راهی تحت عنوان «آئین دیدار با ۲ کتاب» در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه) با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری از جمله حجت‌الاسلام زائری، محمدحسین لطیفی، داوود میرباقری، سهیلا لرستانی و فراست برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مریم راهی نویسنده کتاب «یوما» اظهار کرد: بسیار علاقمند به تاریخ هستم مخصوصاً نوشتن راجع بزرگان دینم؛ اینکه راجع به حضرت خدیجه بنویسم برایم بسیار دشوار بود. پس از یکسال تحقیق قلم به دست گرفتم و خوشبختانه کتاب یوما را به رشته تحریر در آوردم.

همچنین فاطمه سلیمانی نویسنده کتاب به سپیده یک رویا در این مراسم گفت؛ متاسفانه منابع کمی برای نوشتن کتاب برای بزرگان دینمان وجود دارد، تحقیق من برای این کتاب بیش از ۶ ماه به طول انجامید. خط قرمزهایی برای نوشتن در زمینه‌های مذهبی وجود دارد که رعایت آنها کار را بسیار دشوار می‌کند.

فراست نیز در این مراسم بیان کرد: به نظرم در این روزها هر کسی که به ادبیات بپردازد قابل ستایش است چه برسد به آن که جنبه‌های دینی را هم در شعر و داستان خود بگنجاند. به نظرم نقطه عطف هر دو کتاب پرداختن به مقوله‌های دینی در یکی از این کتاب‌ها داستان زندگی حضرت معصومه نوشته شده است و در دیگری داستان زندگی حضرت خدیجه که متاسفانه کتاب‌های زیادی درباره این دو عزیز وجود ندارد. وقتی که  مقوله دینی به ارزش‌های هنری وارد می‌شود دریچه‌ای دیگر در برابر ما باز می‌شود که ادبیات داستانی را متحول می‌کند.

وی افزود: نکته جالبی که توجهم را جلب کرد این بود که هر دو کتاب را ۲ بانو درباره ۲ بانوی بزرگ اسلام به رشته تحریر در آوردند. این که رمان، به عنوان قالب در این کتاب انتخاب شده است بسیار خوب است اما به نظرم قدری با رمان‌های معمول فاصله دارد.

همچنین داوود میرباقری کارگردان و فیلم‌ساز سینما و تلویزیون در این مراسم گفت: ۲۰ سال است که آرزوی ساختن فیلم سلمان را دارم اما متاسفانه این اتفاق هنوز جامه عمل به خود ندیده است. در حوزه‌های نمایشی برای پرداختن به برخی شخصیت‌های دینی محدودیت‌هایی وجود دارد اما به نظرم کار دوستان نویسنده قدری راحت و آسان‌تر است. چرا که این محدودیت‌ها در عرصه نویسندگی و داستان‌ نویسی کمتر است.

وی افزود: در حال حاضر نوشتن درباره شخصیت‌های دینی بسیار سخت است چرا که منابع و اسناد درباره آنها بسیار کم است. گاهاً در فیلم‌ها برای نبود برخی از سندها با مشکل مواجه می‌شویم.

محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون در این مراسم بیان کرد: بسیار خوشحالم که این ۲ بانوی عزیز درباره ۲ بانوی عزیز دینمان کتاب نوشته‌اند. من هم با نظر دوستان درباره کمبود اسناد و کتاب درباره بزرگان دین موافق هستم. احساس می‌کنم این ۲ کتاب با رمان فاصله دارند که صحبت‌های بیشتر درباره آن را در جلسه نقد و بررسی این کتاب‌ها بازگو می‌کنم.

در پایان این مراسم از ۲ کتاب «به سپیدی یک رویا» و «یوما» رونمایی شد و کیک آنها برش خورد.

منبع: تسنیم