- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هفته فیلم مقاومت در لبنان برگزار می‌شود

moghavemat-lobnan

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ نشست مشترک محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با آقایان: محمدمهدی شریعت‌مدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان و شیخ علی ظاهر معاون فرهنگی حزب‌الله روز گذشته در بیروت برگزار شد. در این نشست رضا رستگار مدیرهفته‌های فیلم مقاومت در خارج از کشور خزاعی را همراهی کرد.

خزاعی در این نشست ضمن تشریح ابعاد گسترده برگزاری این دوره جشنواره به اهمیت و ضرورت انتقال تجربه جشنواره مقاومت در دیگر کشورها بویژه لبنان پرداخت و عنوان کرد: لبنان و حزب‌الله الگویی زبانزد از نماد مقاومت، پایداری، صبر و استقامت در جهان امروز قلمداد می‌شوند .

وی ادامه داد: راهبردهای بین‌المللی جشنواره مقاومت با توجه به سه دوره تجربه جهانی امسال وسیع‌تر و جامع‌تر شده و تلاش کردیم که چتر مفهوم مقاومت را گسترده‌تر پهن نمائیم و خوشبختانه با این نگاه، اکنون ظرفیتی ایجاد شد که بیش از ۱۷۰۰ اثر از ۱۰۴ کشور دنیا متقاضی حضور در این رویداد سینمایی شدند.

وی اضافه کرد: امروز منطقه و جهان اسلام مبتلا به طاعونی به نام داعش است که متأسفانه از نام دین مبین اسلام ارتزاق می‌کند و تبیین این پدیده شوم، بواقع نیازمند روشنگری و آگاهی بخشی است تا جهان و جهانیان بفهمند آنچه امروز به نام داعش و اسلام افراطی در دنیا آشوب، اغتشاش و وحشیگری می‌کند هیچ نسبتی با اسلام راستین ندارد و محصول اتاق فکرهای استکبار و صهیونیسم بین‌الملل است.

دبیرجشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از حضور پررنگ فیلم‌سازان انقلابی منطقه و جوان در این دوره جشنواره مقاومت خبر داد و تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ای در این سطح بین‌المللی از لحاظ موضوعی مانند مقاومت کم سابقه و بی‌سابقه است و فقط چند جشنواره کوچک داریم که با این نگاه برگزار می‌شوند.

وی خاطرنشان ساخت: ما باید همانطور که در عرصه سیاسی فعال هستیم جبهه فرهنگی مقاومت را با هدف مقابله با نفوذ و استعمار فرهنگی نیز گسترش دهیم و از آن جایی که گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان امام و رهبری که امروز خیزشگاه جنبش‌های مردمی و بیداری اسلامی و ضداستکباری در کشورهای منطقه؛ و حتی آفریقا شده است نیاز دارد این گفتمان در قالب جبهه فرهنگی و هنری پیشتاز و صف‌شکن باشد چرا که فرهنگ جایگاه ویژه‌ای در تغییر منظر مردم دنیا و جوان آن انقلابی و مستقل خواهد داشت.

خزاعی با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی ضرورتش ادامه گسترش فرهنگ مقاومت است گفت:  نباید بگذاریم و غفلت کنیم تا رسانه‌های وابسته به جریان استکباری با در اختیار داشتن حداکثر امکانات رسانه‌ای و سینمایی واقعیت‌های حرکت‌های انقلابی و مقاومت را وارونه و به نفع خود تغییر دهند. تحریف جریان اصیل و ریشه‌ای مقاومت در دستور کار فیلم‌سازی کمپانی‌های بزرگ دنیاست و ما نباید از آن غافل شویم و متقابلا باید دست به تولید آثار و اقدام‌های انقلابی بزنیم.

دبیرجشنواره مقاومت ازاستقبال گسترده از جریان مقاومت و گستردگی فیلم‌سازان آگاه و مستقل این حوزه ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: این نوید بسیار خوبی را برای آینده روشن می‌دهد. جریان فیلم‌سازان مستقل انقلابی در دنیا در آینده تبدیل به موج تاثیرگذاری خواهد شد که سینمای ایران و منطقه در این فرایند نقش اساسی دارد.

وی معتقد است عدم توجه به مضامین و فیلم‌سازان مستقل و انقلابی در جشنواره‌های برنامه‌ریزی شده از سوی غرب نباید موجب سرخوردگی شود نگاه این فیلم‌سازان و باورشان در مسیری که انتخاب کرده‌اند آرمانی است و تلاش‌شان نوعی مجاهدت محسوب می‌شود. امروز مجاهدان فرهنگی نقششان کمتر از رزمندگانی که در صحنه‌ها و میادین مشغول جنگ هستند بیشتر و تاثیرگذارتر است البته شاید مورد بی‌مهری قرار گیرند ولی چون آرمان‌های آنها متفاوت است قطعا موفق‌تر خواهند بود.

خزاعی با بیان اینکه جوایز پوشالی جشنواره‌های پر زرق و برق با مدیرت اندیشه‌های استعماری که تلاش در جهت استعمار فرهنگی فیلم‌سازان ما دارند جز چند جایزه ظاهری و چند دلاری ارزش دیگری ندارد و گذرا و زودگذر است تصریح کرد: فیلم‌سازان مقاومت معامله با خدای خود کرده‌اند و اجر و قربشان و پاداش آنها در جای دیگری لحاظ خواهد شد.

وی اضافه کرد: فیلم‌ساز می‌تواند به تکامل انسانها کمک کند با تولید و خوراک مناسب فرهنگی به شرط آنکه خود پرورش یافته و تکامل یافته باشد و این میسر نمی‌شود مگر با تهذیب نفس. امروز هنرمندان هم باید دست به انتخاب بزنند و از این اتفاق عظیم عقب نیفتند اگر چه نمی‌توانیم در جبهه مقاومت در عراق و سوریه بجنگیم ولی باید تلاش کنیم در حوزه فرهنگی مقاومت حضور جدی و تاثیرگذار داشته باشیم.

بر پایه این خبر، شریعت‌مدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان و شیخ علی ظاهر معاون فرهنگی حزب الله از برگزاری هفته فیلم مقاومت در لبنان استقبال کردند و قرار است هفته فیلم مقاومت آبان‌ماه سال جاری در لبنان برگزار شود.

در این خبر آمده است: سفر دبیرجشنواره فیلم مقاومت به بیروت علاوه بر شرکت در نشست‌های مشترک با تشکل‌ها و مسئولان ذیربط فرهنگی و سینمایی لبنان برای برگزاری باشکوه‌تر جشنواره، به منظور دعوت حضوری از خانواده شهید عماد مغنیه جهت حضور در جشنواره در تهران صورت گرفت.

لازم به ذکر است دبیرجشنواره مقاومت و مدیر هفته‌های فیلم مقاومت همچنین، ضمن حضور در روضت الشهیدین به شهدای مقاومت، شهیدعماد مغنیه، شهید جهاد مغنیه و شهید بدرالدین و سایر شهدا ادای احترام کردند.

گفتنی است چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با شعار «تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی» به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از ۲ تا ۹ مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.