- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تاریخ اهدای جوایز سینمایی «بفتا ۲۰۱۷» اعلام شد

bafta-awards

به گزارش سوره سینما [1]، بفتا به عنوان مهم‌ترین جایزه سینمایی خارج از ایالات متحده با اعمال بعضی تغییرات در قوانین رای‌گیری خود، به رسم هر سال دو هفته مانده به برگزاری مراسم اهدای جوایز اسکار و اواسط جشنواره فیلم برلین، در تاریخ یکشنبه ۱۲ فوریه ۲۰۱۷ (۲۴ بهمن) برگزار می‌شود. طبق اعلام آکادمی هنرهای تلویزیونی و سینمایی بریتانیا، فهرست نامزدهای بفتا ۲۰۱۷ روز دهم ژانویه (۲۱ دی) به صورت زنده از آنتن تلویزیون اعلام می‌شود و ۱۵ دسامبر به عنوان موعد نهایی نمایش فیلم‌ها در بریتانیا در نظر گرفته شده است.

به گزارش ورایتی، آکادمی هنرهای تلویزیونی و سینمایی بریتانیا اعلام کرده بعد از یکم ژانویه ۲۰۱۷ هر فیلمی که خواهان حضور در قابت‌های بفتا باشد باید برای رای‌دهندگان به صورت خصوصی به نمایش درآید. برگزارکنندگان علاوه‌بر اعلام تاریخ‌ها، از تغییر و اصلاح بعضی قوانین مربوط به رای‌گیری و انتخاب نامزدهای نهایی خبر داده‌اند.

کمیته رای‌گیری بخش انیمیشن که در گذشته تنها به گزینش سه نامزد محدود بود، حالا از این اختیار برخوردار است که تا پنج نامزد نیز در فهرست انتخابی خود بگنجاند.

همچنین از سال ۲۰۱۲ به این سو در بخش فیلم مستند، بفتا بنا به تصمیم کمیته رای‌گیری پنج نامزد را در فهرست نهایی خود اعلام کرده که از سال ۲۰۱۷ به بعد، انتخاب پنج نامزد در این بخش الزامی شده است.

از طرف دیگر، با ظهور VOD و تقلای روزافزون فیلم‌های هنری و مستقل برای اکران در سطح بین‌المللی، با واکنش بفتا روبه‌رو شده است. به این ترتیب، برای آن که فیلمی واجد شرایط در رقابت‌های بفتا باشد باید دست‌کم به مدت یک هفته در ۱۰ سالن نمایش روی پرده رفته باشد (که البته در مورد آثار مستند و فیلم‌های خارجی زبان آسان‌گیرانه‌تر برخورد خواهد شد).

جیم برادشاو مدیر مدیر بخش سینمایی بفتا در این‌باره می‌گوید: «برای هر فیلم مستقل غیربریتانیایی که وارد بریتانیا می‌شود، پخش دیجیتال بیش از پیش به امری رایج و مرسوم تبدیل شده است. از همین رو، ما بندی را به قوانین‌مان اضافه خواهیم کرد مبنی‌بر این که از فیلم‌هایی که به شیوه‌هایی غیر از اکران در سالن‌های سینما و از طریق دیگر ابزار رسانه‌ای به نمایش درآیند، حمایت خواهیم کرد.»

در سایر ابعاد، بفتا به روابط خود با «انجمن تهیه‌کنندگان امریکا» رسمیت بخشیده و تولیدات تمام تهیه‌کنندگانی که این نهاد به رسمیت می‌شناسد پذیرفته خواهند شد.

همچنین، ظاهرا قرار است بعد از گذشت ۱۰ سال، محل برگزاری مراسم اهدای جوایز امسال به محلی غیر «رویال اپرا هاوس» منتقل شود که در آینده‌ای نزدیک محل قطعی آن اعلام خواهد شد.

منبع: فیلم نت نیوز