سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۳۹۵ در ۳:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

«جزیره داوسون۱۰»، روایتی از زندانیان «گوانتانامو» شیلی

dawson_isla_10

«جزیره داوسون ۱۰»، داستان تعدادی از وزیران، «سالوادور آلنده» است بعد از کودتای امریکایی «پینوشه»، در زندان «تیرا دل فوئگو» جزیره داوسون که می‌توان آن را همانند زندان «گوانتانامو» امریکا دانست، زندانی شدند.

به گزارش سوره سینما ، طبق اعلام دبیرخانه سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار و همزمان با ایام کودتای امریکایی ۲۸ مرداد، «میگل لیتین» از فیلمسازان سرشناس شیلی قرار است در این جشنواره حاضر ‌شود. به همین بهانه به معرفی و بررسی یکی از برترین آثار این چهره شناخته شده سینمای امریکای لاتین رفتیم.

«جزیره داوسون۱۰»، یکی از آخرین آثار «میگل لیتین» است که بر اساس کتاب «ایلا ۱۰» از «سرجیو بیتار»، یکی از وزرای دولت «سالوادور آلنده»، رئیس جمهور سابق این کشور تولید شده است.

بعد از کودتای ژنرال «آگوستو پینوشه» که با حمایت امریکا صورت گرفت، اعضای کابینه «آلنده» دستگیر و در اردوگاه کار اجباری «تیرا دل فوئگو» در جزیره داوسون که می‌توان آن را همانند زندان «گوانتانامو» امریکا دانست، زندانی می‌شوند.

وزیر داخلی، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، وزیر معادن، وزیر اقتصاد و دبیر مطبوعات این کشور، از جمله این زندانیان بودند که تحت نظارت نیروی دریایی وقت شیلی، باید شرایط سخت و طاقت‌فرسای جزیره را تحمل می‌کردند.

«میگل لیتین»، بر اساس خاطرات «سرجیو بیتار» که یکی از این زندانیان بوده است، فیلم «جزیره داوسون۱۰» را تولید و در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹، درست ۳۶ سال پس از روزی که دولت قانونی «سالوادور آلنده» توسط کودتای «پینوشه» و با همکاری دولت امریکا سقوط کرد، منتشر کرد.

«میگل لیتین» درباره این فیلم می‌گوید: من و «سرجیو بیتار» نویسنده کتاب،  صحبت‌های زیادی باهم داشتیم. بیش از ۴۰ ساعت از فیلم‌های مستند و آرشیوهای عکاسی را در کنار دیگر منابع موجود، بررسی کردیم، با بازماندگان به صحبت نشستیم و به خود جزیره داوسون هم سفر کردیم. ما کاملاً می‌دانستیم که این کتاب و فیلم، دو بدن جدا هستند که روح واحدی دارند.

این فیلم، نامزد بهترین فیلم خارجی‌زبان جایزه «گویا» که می‌توان آن را معادل اسپانیایی جایزه اسکار دانست، شده و در زمان اکرانش، با استقبال گسترده مردم شیلی مواجه شد به نحوی که بسیاری از آنها در خیابان‌ها، در صف انتظار برای تماشای فیلم، ایستاده بودند.

«لیتین» خودش درباره این استقبال مردم می‌گوید: از نظر من، ثابت شد که سینما مشروعیت هنجاری خود را دوباره به دست آورده است؛ چه ارزشی بالاتر از توجه مردم است.

سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار با محوریت مرور سینمای ضدکودتای جهان از سوم الی پنجم شهریور ماه جاری برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>