- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سوءاستفاده از نام فرهادی یا دغدغه شکستن رکورد فروش با دوپینگ؛ چرا قیمت «فروشنده» فرهادی بالاتر از فیلم‌های دیگر است؟

forooshandeh1

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، صبح روزگذشته و در فاصله‌ای چند روزه تا آغاز اکران فیلم سینمایی «فروشنده» در سینماهای کشور، پیش فروش رسمی بلیت‌های این فیلم سینمایی آغاز شد. اما آنچه که باعث جلب توجه رسانه‌ها به این اتفاق شد، قیمت بالای تعیین شده برای بلیت‌های این فیلم سینمایی است. در حالی که براساس قاعده همیشگی در ابتدای هرسال شورای صنفی نمایش ارقام تازه بلیت سینماها را اعلام می کند و این رقم‌ها باید تا پایان سال ثابت بماند، مدیران سینمایی کشور تصمیم گرفتند تا با توجه به استقبال احتمالی از جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، قیمت بلیت این فیلم سینمایی را برای روزهای عادی ۱۲ هزار تومان و برای روزهای آخر هفته به ۱۵ هزارتومان افزایش دهند. رقمی که بیشتر از قیمت مصوّب و تعیین شده توسط شورای صنفی نمایش در ابتدای سال ۹۵ است.

شرکت فیلمیران به عنوان پخش کننده این فیلم، بالا بودن زمان نمایش فیلم و همچنین کیفیت بالای آن را به عنوان عامل افزایش قیمت بلیت آن معرفی کرده است، این در حالی است که در تاریخ سینمای ایران تنها یک بار اتفاقی مشابه با این به وقوع پیوسته بود، آن هم برای فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)».

اما نکته‌ قابل توجه آن است که توجیه سازندگان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» در ارتباط با دلایل افزایش قیمت بلیت این فیلم، زمان بیش از ۱۸۰ دقیقه‌ای آن بود که باعث می‌شد نمایش این فیلم در یک سانس، عملا زمان اختصاص یافته به دو سانس را به خود اختصاص دهد  و عملا اختصاص قیمت یک سانس برای اشغال دو سانس توجیه اقتصادی برای سینماداران نداشت.

forooshandeh2 [2]

اما با این دلیل منطقی نیز به دلیل حجم بالای تفاسیر و تبلیغات منفی و گسترده‌ای که برعلیه قیمت اعلام شده برای فیلم مجید مجیدی از سوی برخی رسانه‌ها صورت گرفت، قیمت بلیت فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» فقط در سینماهای مدرن با سیستم پخش D، ۱۲ هزار تومان و پردیس‌های سینمایی ۱۰ هزار تومان و در سایر سینماها قیمت بلیت ۸ هزار و ۷ هزار تومان بود، در حالی که «فروشنده» که زمانی ۱۲۵ دقیقه‌ای دارد، در همه سینماها با قیمت ۱۲ هزارتومان نمایش داده خواهد شد و قیمت بلیت آن در روزهای تعطیل ۱۵ هزار تومان است که به طورکلی ۳۰ درصد نسبت به قیمت فیلم مجید مجیدی گران‌تر است!

تعیین این قیمت بالا برای هفتمین ساخته اصغر فرهادی در حالی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد سازندگان این اثر با فرض فروش بالای آن، درصدد سواستفاده از نام این کارگردان هستند و می‌خواهند با دریافت مبلغ بیشتری برای بلیت‌ این فیلم، حتی با توسل به دوپینگ قیمت بلیط، به رکوردزنی در فروش دست یابند.