- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

میگل لیتین: وظفه ماست در راه حقیقت مبارزه کنیم/ طالب زاده: امروز وقت صدور انقلاب با جرات و جسارت است/ تقدیر از افخمی، جعفری جوزانی و زندباف

litin1

به گزارش سوره سینما [1] ، جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین و پاسداشت «میگل لیتین»، فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی و میهمان ویژه سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار با قرائت قرآن توسط علی زکریایی، خواننده طنزپرداز عرصه موسیقی کشور، در تالار ابن سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران شروع شد.

پس از پایان قرائت قرآن و پخش کلیپی درباره اکران فیلم‌های ضدکودتا در بخش بین الملل جشنواره عمار، با دعوت علی زکریایی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار برای سخنرانی روی سن حاضر شد.

امروز وقت صدور انقلاب با جرات و جسارت است

نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی با ابراز خرسندی از جدا شدن بخش بین المللی عمار از بخش اصلی، گفت: خیلی خوشحالم که عمار وارد این حیطه شده است.

وی با بیان اینکه ما حرف بسیار داریم اما ابزار بیان آن را به صورت کامل نداریم، افزود: از روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جهانی شدن انقلاب اسلامی شروع شد چراکه به یاد دارم که آن زمان و حتی قبل از انقلاب چه تاثیراتی بر جهان گذاشت.

طالب زاده با ابراز خرسندی از حضور میگل لیتین در تهران به آثار وی اشاره کرد و گفت: کلکسیون آثار آقای لیتین شاهد آگاهی و تعهد ایشان به مبارزه است و هر چند به زبان اسپانیایی تسلط نداشتم اما فیلم های او شاعرانگی و زیبایی خاصی داشت.

وی شکل گیری کلکسیون فیلمسازان بین الملل عمار را ضروری دانست و افزود: این اتفاق مهمی است که عکس العمل خوبی نیز خواهد داشت.

طالب زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما درگیر چالش ها و توطئه سازی های ایجاد شده توسط دشمنان علیه انقلاب هستیم اما نسل جوان و جدید انقلاب اسلامی نسل باحالی هستند و امروز وقت صدور انقلاب با جرات و جسارت است و این در حالی است که ارگان های دولتی عقب هستند.

وی با بیان اینکه لیتین اولین مهمان و شخصیت جهانی است که به جشنواره عمار آمده تاکید کرد: این آخرین چهره بین المللی نیست که به تهران می آید و در آینده حضور دیگر چهره ها خواهیم بود.

جشنواره عمار، گمشده های انقلاب را معرفی می کند

پس از سخنان دبیر جشنواره عمار، فیلمساز شیلیایی، عزت الله مطهری(شاهی) از مبارزان دوران حکومت پهلوی و دوستان شهید رجایی در سخنانی با تشکر از زحمات مسئولا جشنواره عمار گفت:دست اندرکاران عمار زحمات و دشواری های زیادی را متحمل می شوند و در آینده هم این زحمات را باید تحمل کنند چرا که همیشه عده اندکی هستند که در دریای تلاطم اتفاقات زیادی که در دنیا رخ می دهد، مسئولیت سنگین به نمایش گذاشتن آنها را برعهده می گیرند گرچه خیلی از افراد به این سمت و این طور مسائل نمی آیند.

مطهری افزود: جشنواره عمار، معنویت و گمشده های انقلاب را به دیگران معرفی می کنند و من برای دست اندرکاران آن، آرزوی موفقیت دارم.

وی اظهار داشت: شهید رجایی از فرزندان انقلاب است که از کودکی و در دروان تحصیل در دبیرستان و دانشگاه، زحمتکش بود و برای تامین هزینه های خود کارگری و دستفروشی می کرد و در ادامه هم با حقوق کم معلمی به تربیت فرزندان انقلاب مشغول شد.

منافقین از شهید رجایی نفرت داشتند

مطهری ادامه داد: شهید رجایی از سال های ۱۳۴۲-۴۳ و اتفاقاتی مثل ۱۵ خرداد در مبارززات حضور داشت اما به خاطر اینکه خط مبارزات چندان مشخص نبود در اوایل به سمت نهضت ملی و جبهه ملی تمایل کرد اما در ادامه این مسائل را کنار گذاشت و خود را مقلد امام می دانست.

وی بیان کرد: رجایی به غیر از تدریس در آموزش و پرورش در یک مدرسه مذهبی دخترانه نیز عضو هیئت امنا بود و در همین مدرسه با خانمی آشنا شد که اعلامیه های مجاهدین خلق را پخش می کرد و به همین دلیل به سمت مجاهدین خلق تمایل پیدا می کند.

مطهری خاطرنشان کرد: این خانم بعدها دستگیر شد اما با وجود شکنجه های زیادی که کشید چیزی درباره شهید رجایی نگفت اما در دستگیری های بعدی که از مجاهدین خلق توسط ساواک صورت گرفت یکی از افراد بر اثر شکنجه‌ها، شهید رجایی را به ساواک معرفی کرد و به همین دلیل شهید رجایی دستگیر و تا سال ۵۷ زندانی شد.

وی ادامه داد: شهید رجایی بعد از پیروزی انقلاب و آزادی از زندان،  کاملا در راه امام و انقلاب قرار گرفت و در همین راستا مدتی وزیر آموزش و پرورش بودند، سپس با وجود مخالفتهای بنی صدر با حمایت مجلس و افرادی چون شهید بهشتی و آیت الله خامنه ای، نخست وزیر کشور شد و بعد از آن هم مدت کوتاهی رئیس جمهور شدند.

مطهری بیان کرد: منافقین به خاطر نفرتی که از شهید رجایی داشتند با بمب گذاری در دفتر نخست وزیری، او و شهید باهنر نخست وزیر و دیگر اعضای دولت وقت را به شهادت رساندند.

وی در پایان سخنانش گفت: اگر شهید رجایی امروز زنده بودند، خیلی از مسائلی را که امروز داریم نداشتیم چرا که او هر پستی را بر عهده می گرفت به خوبی انجام می داد.

طنین انداز شدن «یار دبستانی من» با صدای جمشید جم

پس از  پایان سخنان عزت الله مطهری، جمشید جم از خوانندگان باسابقه عرصه موسیقی کشور، برای اجرای ترانه معروف «یار دبستانی من» به روی سن حاضر شد.

ترانه «یار دبستانی من»، به عنوان یکی از معروف‌ترین سرودهای ضداستکباری در سالهای پیروزی انقلاب اسلامی سرود شده است.

جمشید جم پیش از اجرای سرود «یار دبستانی» در سخنانی با بیان اینکه من از جوانانی هستم که در سال ۵۷ پایم تیر خورد، گفت: از لحاظ موسیقی و هنر این تنها آمریکای لاتین نیست که فعال بوده بلکه در ایران اتفاقات زیادی افتاده است.

وی با اشاره به تاریخ باستانی موسیقی ایران، افزود: اولین ارکسترال هزاران سال پیش توسط ایرانی ها ساخته شده و تحقیقات من نشان از ۱۰ هزار سال تاریخ موسیقی ایران می دهد که البته استکبار و امپریالیسم نخواسته که این نقاط طلایی دیده شود.

litin2 [2]

تقدیر از فیلمسازان سینمای استقلال ایران توسط فیلمساز ضدکودتای شیلی

بعد از اجرای زنده ترانه «یار دبستانی من»، در ادامه مراسم جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین، با حضور مادر شهید مهدی رجب بیگی، میگل لیتین، فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی و نادر طالب زاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با اهدای کاشی حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و فانوس جشنواره عمار از مسعود جعفری جوزانی به خاطر ساخت فیلم «شیر سنگی»، حسین زندباف به خاطر ساخت فیلم «دست شیطان» و بهروز افخمی به خاطر ساخت فیلم «روز شیطان» تقدیر شد.

مسعود جعفری جوزانی پس از تقدیر در این مراسم با بیان اینکه در طول زمان آنچه که گمشده، عدالت است، گفت: عدالت علی چیزی است که امروز نمی بینیم برخی را به دلیل هیچ اذیت می کنند اما مجرمان کسانی هستند که دستشان در بیت المال است که هر روز خبری از آن می شنویم و امیدوارم این خواب باشد؛ ما دلمان می خواهد آن عدل را ببینیم.

بهروز افخمی نیز در سخن کوتاهی گفت: حالا که هر ۲۰ سال یک فیلم درباره بمب اتم و مسائل هسته ای می سازم امیدوارم ۲۰ سال دیگر اوضاع بهتر باشد و بتوانم فیلم دیگری در این زمینه بسازم.

حسین زندباف نیز با بیان اینکه از حضور در این مراسم خیلی خوشحال است به ویژه که پس از ۳۰ و اندی سال از فیلمش تقدیر شده، گفت: یاد نادر ابراهیمی ها بخیر، تقدیر از این فیلم تقدیر از نادر ابراهیمی هایی است که ادامه دارند.

مادر شهید رجب بیگی نیز در سخن کوتاهی ضمن تشکر از جشنواره عمار که به یاد شهدا و جانبازان است، گفت: از شما می خواهم که فیلم های خوبی بسازید که به درد آیندگان بخورد و جوانان را رشد دهد.

انقلابی‌های هنر ایران و امریکای لاتین، هم‌پیمان شدند

بنابرین گزارش، در ادامه این مراسم، میگل لیتین به همراه نادر طالب زاده، بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، حسین زندباف و عزت الله مطهری میثاق‌نامه‌ای را با عنوان پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین امضا کردند.

در این میثاق نامه آمده است:

چهل‌وسه سال پیش در چنین روزهایی دولت آمریکا آماده می‌شد تا دولت مردمی سالوادور آلنده را سرنگون کند، سی‌وپنج سال پیش در چنین روزهایی رییس جمهور محبوب ایران به دست گروهی که تا امروز تحت حمایت آمریکاست ترور شد. آمریکا، کودتا، ترور واژه‌های آشنایی برای ملت‌های آمریکای لاتین و خاورمیانه است، ملت‌هایی که برای آزادی از یوغ استعمار رنج‌های جانفرسا و فداکاری‌های شگرفی را تجربه کرده‌اند، گاه پیروز شده‌اند و گاه تلخ‌کام و ناامید غلبه ستمگران و مستکبران را به تماشا نشسته‌اند. هنر چه می تواند بکند آیا در این میانه؟

هنر مبارزه در تمام این سال‌ها در کنار ملت‌ها مشعل ایمان و امید و مقاومت را روشن نگه داشته است و هنرمند انقلابی در هرکجای جهان پای آرمان‌ها ایستاده و حتی جان خود را فدا کرده است، از ویکتور خارا و نرودا در شیلی تا رجب‌بیگی و مرتضی آوینی در ایران خط سرخی را بین هنر سازش و بی‌دردی با هنر مردمی و متعهد رسم کرده‌اند. امروز و چند دهه پس از قهقهه مستانه یانکی‌ها در شیلی خوشوقتیم که در ایرانِ بزرگ، این دژ تسخیر ناپذیرِ مبارزه با شیطان بزرگ مردی را گرامی می داریم که حنجره خونی ستمدیدگان و نغمه دلگرم کننده و شورآفرین آرمان‌گرایان است.

بزرگداشت میگل لیتین در ایران اگرچه خیلی دیر اما بسیار خوش‌هنگام است، نوید عهدی تازه در دو سوی اقیانوس برای پیوندهایی محکم در ادامه راه است.

هنرمندان هر دو سو به بهانه این بزرگداشت عزم جزم کرده اند که فاصله‌ها را درنوردند و بیگانگی‌ها را به آشنایی و دورافتادگی‌ها را به صمیمیت و همدلی بدل سازند.

در ادامه بعد از پایان تقدیر از فیلمسازان سینمای استقلال کشور، علیرضا قزوه از شاعران انقلابی کشور، شعر «وال استریت و سپاه قدس» را خواند.

بعد از پایان شعرخوانی علیرضا قزوه، بهروز افخمی برای سخنرانی درباره میگل لیتین، فیلمساز شیلیایی به روی سن حاضر شد.

بهروز افخمی با بیان اینکه از ۱۸ سالگی و از جشنواره بین المللی تهران در قبل از انقلاب با لیتین آشنا شدم، گفت: این روزها بعد از ۴۰ سال او را بالاخره دیدم و در دیدارهایم دریافتم که او هنوز جوان است و شوق و ذوق دارد تا با سبک انقلابی همچنان فیلم بسازد.

وی با بیان اینکه لیتین یادگار شورش جوانان در سینما علیه هالیوود است، افزود: او نماینده کسانی است که علیه هالیوود سنگ شده و خسته کننده با دوربین های روی دست و ارزان و متفاوت علیه هالیوود فیلم ساختند.

افخمی با اشاره به دیدارهایش با لیتین و حضور یک مترجم خستگی ناپذیر در این سفر با او با اشاره به داستانی از همکاری او با یک بازیگر ستاره هالیوودی و سرجا نشاندن او تاکید کرد:  تجربیات این افراد را باید یاد بگیریم و امیدوارم با هم فیلم بسازیم؛ من تهیه کننده فیلم او «مسافر چهر فصل» باشم که سالهاست می خواهد بسازد.

پس از پایان سخنان افخمی، با حضور عزت الله مطهری، ابوالقاسم طالبی بهروز افخمی، نادر طالب زاده و مسعود جعفری جوزانی از میگل لیتین و همسرش که به عنوان دستیار و مدیر تولید در کارهایش همراه او بوده است با اهدای تندیس جشنواره عمار و چفیه به عنوان نماد ایستادگی تقدیر شد.

litin3 [3]

حضور در ایران، تجربه فراموش نشدنی برای من است

میگل لیتین، بعد از دریافت هدایای خود سخنان خود را با عبارت «سلام علیکم» شروع کرد و گفت: سالهای زیادی صبر کردم تا بالاخره افتخار حضور در ایران را پیدا کردم و حرفهایی که اینجا می زنم، با تمام قلبم است.

وی ادامه داد: درباره ایران خیلی از چیزها را خواندم و دیدم، درباره انقلاب اسلامی ایران هم مطالعاتی داشتم و درباه شیوه هایی که برای پیروزی انقلاب، مبارزان انجام دادند، آگاهی پیدا کردم.

این فیلمساز شیلیایی افزود: سینمای ایران، بدون شک، یک سینمای خارق العاده است، ولی این امکان را نداشته است که تا امروز به آن صورت که شایسته است،در جهان دیده شود.

وی بیان کرد: من زیاد فرصت این را نداشتم که مردم ایران را در شهرها، خیابان ها و … ببینم ولی حضورم کوتاهم در ایران یک تجربه عالی و فراموش نشدنی برای من و همسرم بود و ما نگاه های مهربان مردم ایران را هرگز فراموش نمی کنیم.

کارگردان فیلم «آلنده در پیچ‌وخم‌ها» خاطرنشان کرد: من خلاقیتهای جوانان انقلابی ایران را که سعی می کنند فیلمهای انقلابی بسازند فراموش نمی کنم.

لیتین بیان کرد: ایران، یک فرهنگ غنی و قدیمی دارد و من فراموش نمی‌کنم که درباره ایران، بیشتر مطالعه کنم و چیزهای دیگری نیز بدانم.

وظیفه فیلمسازان ایجاد پلی برای اتحاد فرهنگ دو کشور است

وی خطاب به حاضران گفت: این اتفاقی نیست که ما اینجا جمع شدیم در کشوری که رئیس جمهور بزرگ، شهید رجایی را ترور کردند.

این فیلمساز شیلیایی افزود: رئیس جمهور سابق ایران و رئیس جمهور سابق شیلی، سالوادور آلنده هر دو شهید هستند و می توانند الگویی برای جوانان دو کشور باشند.

لیتین بیان کرد: این دو شخصیت برزگ می توانند باعث شوند دو کشور و فرهنگ آنها با هم متحد شوند و با یکدیگر گفتگو داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما از دو دنیای منتفاوت هستیم گفت: همه ما مخلوقات خدا هستیم و این کره خاکی برای همه ماست و وطیفه ما این است که به دنبال صلح و گفتگو باشیم.

وظیفه ماست در راه حقیقت مبارزه کنیم

لیتین ادامه داد: وظیفه ما کارگردانان و فیلمسازان ایجاد پلی برای متحد کردن فرهنگ دو کشور است و من وقتی به شیلی برگردم حتما سعی می کنم درباره ایران مطالعه می کن تا اطلاعاتم بیشتر شود.

وی تصریح کرد: واقعا این وضعیت، غیرممکن است که تمام جهان درباره ایران، شیلی و آلنده دروغ بگویند و وظیفه ما این است که در راه حقیقت مبارزه کنیم.

لیتین سخنانش را با شعار «درود بر ایران، درود بر شیلی» تمام کرد.

litin4 [4]

«غزه پیروز»، پایان‌بخش جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین

در بخش پایانی مراسم جشن پیوند هنر انقلابی ایران و امریکای لاتین، پویا بابایی، خواننده جوان و انقلابی کشور برای اجرای زنده قطعه «غزه پیروز» روی سن حاضر شد.

آهنگسازی و تنظیم این اثر برعهده کامران میرزایی بوده و محمدمهدی سیار هم شعر آن را سروده اشت. «غزه پیروز» که دو سال پیش و همزمان با جشن‌های پیروزی مقاومت فلسطین رونمایی شده، به شهید حاج حسن طهرانی مقدم، بنیان‌گذار صنایع موشکی کشور تقدیم شده است.