- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بازیگران برای انتخاب شدن باید منتظر معجزه باشند/ حضور در «میهمان داریم» مغتنم بود

Masoomeh-Ghasemi-Poor

بازیگر اول زن جشنواره فیلم‌های ویدئویی با اشاره به سختی ورود بازیگر به سینما تأکید کرد ارتباطات نقش مهمی در این زمینه دارد.

معصومه قاسمی‌پور بازیگر فیلم سینمایی «مهمان داریم» درباره حضورش در این فیلم و مسائلی که برای ورود به سینما پیش روی بازیگران است به سوره سینما گفت: خانم لیلا رنگرزان دستیار کارگردان آقای محمدمهدی عسگرپور، بازی‌ام را در تله فیلم «نامه‌های خیس» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده، دیده بود و من را به آقای عسگرپور معرفی کرد. مرجان اشرفی‌زاده از کسانی است که من فعالیتم را در تصویر به او مدیونم و سهم زیادی در موفقیت من دارد. حضورم در فیلم «میهمان داریم» کوتاه است اما برایم بسیار مغتنم بود. برای من نقش کوتاه و بلند مهم نیست. البته با شرایطی که فیلمنامه‌های ما دارند اتفاقا باید برای بازیگر مهم باشد که نقشش کوتاه است یا بلند.

بازیگر اول زن جشنواره فیلم‌های ویدئویی گفت: فیلمنامه‌های ما در شخصیت‌پردازی مشکلاتی دارند. مثلا اگر نگاهی به نقش‌های مکمل بیندازیم می‌بینیم که فیلمنامه‌نویس این نقش را برای معرفی بیشتر نقش اول پرداخت می‌کند و کاراکتر مکمل، هویت قائم به ذات ندارد در حالی که هر کاراکتری باید هویت مستقل خود را داشته باشد تا بازیگر بتواند تعریف درستی برای شخصیت پیدا کند و در اجرا موفق‌تر باشد.

قاسمی‌پور درباره برخوردش با نقش و تفاوت بازی در سینما و تئاتر ادامه داد: دوست دارم از برخورد اولیه با کاراکتری که بازی می‌کنم فراتر بروم و به یک ویژگی خاص در کاراکتر برسم. برخلاف بسیاری از بازیگران که اعتقاد دارند بازی در تئاتر و سینما تفاوت چندانی با هم ندارد من به این تفاوت قائلم.در تئاتر بازیگر با ارائه رفتارهای نمایشی می‌تواند خودش را پنهان کند ولی بازی در سینما ظریف است و نمایشی بودنش به چشم نمی‌آید چیزی که بیشتر به چشم می‌آید این است که شخصیت از صافی خود بازیگر گذشته است به همین دلیل مخاطبان فکر می‌کنند بازیگر برای نقش کار خاصی انجام نداده است.

بازیگر فیلم سینمایی «فرزند چهارم» گفت: طبیعی است که تا حدی بازیگران و کارگردانان در یک سیستم قبیله‌ای فعالیت می‌کنند یعنی هر کارگردانی معمولا با یک تیم مشخص کار می‌کند چون زبان یکدیگر را بهتر می‌فهمند. در تئاتر هم همینطور است. بنابراین ورود افراد جدید کمی سخت می‌شود.

قاسمی‌پور که برای فیلم کوتاه «یده، خوندش» دیپلم افتخار بازیگری از جشنواره همقدم فرانسه دریافت کرده است در ادامه توضیح داد: ارتباطات در انتخاب شدن بازیگر، مهم است. در چنین شرایطی بازیگران بااستعداد باید منتظر معجزه باشند که برای  یک فیلم خوب انتخاب شوند. من چند سالی است که به شیوه خودم با این مسائل کنار آمده‌ام. یعنی روی آدم‌ها برای همکاری بعدی سرمایه‌گذاری این‌چنینی نمی‌کنم و پای گزیده‌کار شدنم ایستاده‌ام. اما از هر حضور کوتاه نهایت استفاده را می‌برم. سعی می‌کنم در هر تئاتر و فیلمی که بازی می‌کنم بهترین کارم را ارائه دهم.

 بازیگر اول جشنواره تئاتر بانوان گفت: از این روش لذت می‌برم و ناراضی نیستم. هر چند علامت سؤال بزرگ که در مورد سختی ورود بازیگران با استعداد به سینما وجود دارد، همچنان باقی است. اگر همه سر جای خودشان باشند مشکل حل می‌شود. اگر میزان، استعداد بازیگر بود اتفاقات بهتری می‌افتاد. آرزوها و ایده‌آلهای زیادی دارم که همیشه به آنها فکر می‌کنم. یکی از بزرگترین آرزوهایم این است که برای علیرضا نادری در تئاتر بازی کنم. تلاش می‌کنم و امیدوارم که بتوانم مسیرم را با کیفیت ادامه دهم.

فیلم سینمایی «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور محصول حوزه هنری است و پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، معصومه قاسمی‌پور، سهیلا گلستانی و … در آن بازی کردند.