- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ اسکار سینمایی جهان اسلام

moghavemat2

سوره سینما [1] : برگزاری جشنواره مقاومت به عنوان راهبردی‌ترین رویداد هنری-رسانه‌ای در جمهوری اسلامی، هرچند که در داخل کشور به دلیل پیشینه طولانی و قدمت ربع قرن از جایگاه قابل ملاحظه و مهمی برخوردار است، اما حضور جهانی آن با برگزاری هفته‌های فیلم مقاومت و حضور چهره‌های مطرح سینمایی و سیاسی جهان در دوره‌های گذشته و واکنش‌های غضب آلود برخی رسانه‌های منطقه‌ای و غربی این جشنواره را به اتفاقی منحصر بفرد بدل ساخت.

سینمای ایران سرشار روابط انسانی و نگاه شاعرانه است؛ ویژگی که سینمای‌ هالیوود و غرب از آن تهی شده و به نظر می‌رسد از فرط مادیت و ابتذال جهان امروز، تشنه سینمایی است که تصویری متفاوت از سینمای غرب را نشان دهد.

این سینما با الهام و منبعث از منابع غنی ادبیات و تاریخ و نیز، متاثر از فرهنگ و معارف عظیم اسلامی و شیعی همراه با تنوع‌های بصری و طبیعت زیبا و متفاوت و ارائه الگوهای ساده و صمیمی از نوعی سینما خالی از کلیشه، خشونت و ابتذال برای جهانیان چشم‌انداز جدیدی بود.

امپراطوری رسانه‌ای و سینمایی غرب چندین دهه است که از سینما برای پیشبرد اهداف شوم استعماری خویش بهره می‌برد و در این راستا با جعل تاریخ و تاریخ‌سازی و انحراف اذهان عمومی در مسیر دستیابی به رویای‌های خود و تخریب فرهنگ‌ها سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای کرده است.

سیطره بر سینما در عرصه جهانی از یک سو و در محاق نگه داشتن فرهنگ و سینمای مستقل و بایکوت در فستیوال‌های بین‌المللی و خاموش و خفه نگه داشتن صداهای مستقل و سینمای عصیان‌گر نسبت به حاکمیت نظام سلطه سیاستی است که غرب و سرمایه‌داری آن را عملیاتی کرده‌اند و در این چنبره پیچیده این سرمایه‌داری است که جولان می‌دهد و بی‌محابا عرصه را بر دگراندیشان فرهنگ و سینما تنگ می‌کند.

متاسفانه، کمتر جشنواره‌ای را شاهدیم که اجازه جولان و عرض‌اندم به محصولات فرهنگی ضد آمریکایی یا ضد غرب را بدهد.

اینجاست که احساس می‌شود در جهانی پر از ظلم و بی‌عدالتی، جایی برای انعکاس صداها و نگاه‌های مستقل ناز است.

حاصل این تفکر تمامیت‌خواه و سلطه‌گر، محبوس کردن انسان‌ها در دوایر اطلاعاتی مهندسی شده و گوانتاناماهای بزرگ‌تر است، رسانه‌هایی که یک صدا و هماهنگ با جهت‌دهی اتاق فکر امپراطوری رسانه‌ای غرب، بر طبل جنگ و خشونت می‌دمند و فریادهای آزادی‌خواهان و حق‌طلبان را سرکوب می‌کنند. اسلام هراسی و ایران‌ستیزی را دامن می‌زنند و افکار عمومی جهانی و سینماها را با تولید آثار ضدا اسلامی لبریز می‌کنند. با ساخت گروه‌ها و مافیاهای جنگ‌طلب و شبکه‌های ترور هویت‌های واقعی و حقیقت دین اسلام را تحریف و وارونه می‌سازند.

و در این مسیر، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می‌کوشد تا بستری را برای ایجاد فضای گفت‌و‌گو، تعامل، هم‌اندیشی و هم‌افزایی و ایجاد شبکه گسترده‌ای از فیلمسازان خلاق و حق‌طلب بویژه، سینماگران مستقل ضدسلطه و ضدصهیونیسم دنیا فراهم آورد و این پیام را در سراسر جهان مخابره کند که با مهربانی و دوستی و با کنار هم قرار گرفتن و همدلی است که می‌توان زیبایی و انسانیت را در سراسر جهان نمایان ساخت.

جشنواره مقاومت قطب جدیدی در سینمای جهان می‌تواند باشد که نه اسیر ابتذال و خشونت و تصاویر بیروح است و نه هم گرفتار چنبره دست و پاگیر و غیرقابل فهم و مردم گریز سینمای روشنفکری. بلکه سینمایی است نجیب، انسانی، صلح طلب و عدالت‌خواه و آزادی‌جو و به هویت‌های ملی ملت‌ها و شخصیت انسانی آن‌ها احترام می‌گذارد و در جهان پرهیاهوی جنگ و ظلم و بی‌عدالتی که اجازه انعکاس فریادها و صداهای مستقل را نمی‌دهد امکان و بستری بسازد برای دیده و شنیده شدن صداها و تفکرات مستقل و ضدسلطه.

جشنواره مقاومت می‌تواند نقطه مقابل اسکاری باشد که ویترین سینمای غرب و نظام سلطه است و اسکار سینمایی جهان اسلام و جهان آزاد باشد.