- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

در سالروز تاسیس موزه سینما، شهر فرنگ ۹۵ ساله مرمت شد

shahrefarang

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی موزه سینما، شهرفرنگی که ۹۵ سال از عمر آن می گذرد و سال ها در مخزن موزه سینما نگهداری شده است، توسط استاد ملاحسن مرمت و امروز ۲۸ شهریورماه به مناسبت چهاردهمین سالروز تاسیس موزه سینما در عمارت باغ فردوس در این مکان تاریخی جانمایی شد.

این شهر فرنگ توسط فرخ غفاری کارگردان سینمای ایران، زمانی که مدیریت فیلمخانه ملی را به عهده داشت از یک دوره گرد خریداری شد و در فیلمخانه ملی در معرض دید عموم قرار گرفت.

در آن زمان جمال امید که به عنوان سرپرست در فیلمخانه ملی فعالیت می کرد، پس از تعطیلی این مرکز فرهنگی امانت داری می کند و شهر فرنگ را با خود در مراکز فرهنگی که مشغول به کار می شود،  می برد. تا اینکه در سال ۱۳۸۲ این شهر فرنگ را به موزه سینما اهدا می کند.

حاج حسن ملاباقری معروف به ملاحسن متولد سال ۱۳۲۲ ، از استادکاران تجربی در حوزه مرمت برخی از اشیاء تاریخی است. وی در ابتدا به حرفه سماورسازی که در آن دوره از حرفه های مهم بوده، مشغول می شود. به گفته این استادکار به دلیل ضرورت وجود سماور در خانه ها حرفه سماورسازی اهمیت بسیاری داشته است. در آن زمان اعیان نشین ها ساخت شهر فرنگ های برنجی را به سماورسازان سفارش می دادند و ملا حسن هم یکی از سماورسازانی بوده که سفارش ساخت شهر فرنگ را قبول می کرده است.

استاد ملا حسن معتقد است شهر فرنگ موجود در موزه سینما برای دوره گردی در تهران مورد استفاده قرار نمی گرفته است؛ چون شکل و ساختار این شهرفرنگ نشان می دهد که متعلق به یک اعیان نشین تهرانی بوده و عمری ۹۵ ساله دارد.

وی در تکمیل توضیحات خود درباره مرمت این شهر فرنگ گفت که تلاش کرده کمترین دخل و تصرف را در ماهیت تاریخی این این اثر تاریخی داشته باشد.