- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ماه محرم اکران می‌شود

Karbala-Joghrafia

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی این فیلم، نویسندگی و کارگردانی این مستند داستانی را داریوش یاری برعهده دارد که حدود پنج سال را به تحقیق و پژوهش و نگارش فیلمنامه و طراحی استوری بورد اختصاص داده و مرحله فیلمبرداری این فیلم چهل روز در ایران و عراق به طول انجامیده و برای تدوین و اجرای جلوه های ویژه آن هم حدود یک سال زمان صرف شده است.

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» در فاز نخست مروری مستند گونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ های مختلف در جهان  را در ماه محرم بررسی می کند و بیان می دارد که شخصیت حسین بن علی (ع) و یارانش چگونه توسط آیین ها و فرهنگ های مختلف در جهان اسلام به اسطوره تبدیل شد.

این فیلم موفق شده جایزه بزرگ کنگره بین المللی جهان اسلام در کربلا را از آن خود کند و در جشنواره های سینما حقیقت، رشد و فجر در سال گذشته نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.همچنین موفق به دریافت جایزه بهترین تحقیق و پژوهش از نخستین جشنواره چهلچراغ شده است.

Karbala-Joghrafia-ekran [2]

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» محصول سازمان سینمایی سوره بوده که موسیقی آن را مجید انتظامی ساخته و تهیه کننده گی آن را بهروز مفید برعهده داشته است.

داریوش یاری کارگردان سینمای ایران نخستین فیلم سینمایی خود با نام «دخیل» را در سال ۸۱ ساخت که توانست برای این فیلم جایزه طلایی قاهره و جایزه بزرگ «روحی پر از ایمان» از جشنواره بین المذاهب ایتالیا و همچنین جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کودک اصفهان را از آن خود کند و پس از آن چند مستند ، سریال و تله فیلم داستانی را کارگردانی کرده است.