- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «چشم جنگ» رونمایی شد/ روایت حاتمی‌کیا از یک عکاس جنگ

cheshme-jang1

به گزارش سوره سینما [1] ،  مراسم رونمایی فیلم مستند «چشم جنگ» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیان چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه در محل موزه سینما تهران برگزار شد.

نرگس آبیار کارگردان سینما در ابتدای این مراسم بیان کرد: وقتی برای اولین بار فیلم را دیدم به عنوان داور در جشنواره «سینما حقیقت» حضور داشتم و باید به این نکته اذعان کنم که صمیمیت و صداقتی در اثر وجود دارد که برای من قابل احترام بوده و هست. به هر ترتیب شخصیتی که در این مستند به آن پرداخته شده یک عکاس جنگ به نام سعید صادقی است که بی واسطه، غریزی و حسی به آدم های جنگ نگاه کرده و این نگاه بی واسطه حسن کار صادقی است.

cheshme-jang2 [2]

وی ادامه داد: موضوع جستجوی آدم‌های جنگ تم خوبی برای این فیلم است و کسی که سال های جوانی اش را با آدم هایی گذرانده که خیلی بی دریغ خود را وقف دیگری کرده اند؛ حالا با فروتنی و پاکی و بی آلایشی یک کودک دنبال پیداکردن آدم‌های درون عکس‌هایش می افتد. من دیدن این فیلم را به دوستان دیگر هم توصیه می‌کنم چون مستندی است که نسبت به فیلم‌های دیگر بی‌واسطه‌تر با جنگ روبرو شده است.

کارگردان فیلم «نفس» گفت: باید گفت نام خانوادگی صادقی واقعا برازنده آقای صادقی است و صداقت او در فیلم حس می شود.

آقای صادقی شما سردار نسل پدرم، نسل من و بچه های من هستید

یوسف حاتمی کیا نیز بعد از صحبت های آبیار با تقدیر از حضور هنرمندان در این مراسم بیان کرد: از آقای سعید صادقی بسیار تشکر می کنم که به ما اجازه داد درباره او فیلمی بسازیم. این هنرمند لطفی پدرانه به ما کرد که واقعا جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. من از ابراهیم حاتمی کیا هم ممنون هستم که اعتماد آقا سعید را جلب کرد و اجازه داد فیلم خودمان را بسازیم.

cheshme-jang4 [3]

این کارگردان ادامه داد: می‌خواستیم فیلمی هنری بسازیم و تصمیم گرفتیم این فیلم درباره عکاسان جنگ باشد اما جالب است بدانید از آقای صادقی خالص‌تر پیدا نکردیم. آقای صادقی مثل فامیلی‌اش صادق است و در طول ساخت مستند غربت سعید صادقی‌ها و آدم‌های عکس‌هایش را دیدیم. حرف آخر این‌که آقای صادقی شما سردار نسل پدر من، سردار نسل من و بچه‌های من هستید.

سعید موجود عجیب و غریبی است

ابراهیم حاتمی کیا نویسنده و کارگردان سینمای کشورمان هم در این ویژه برنامه با بیان اینکه آداب مراسم افتتاحیه را نمی داند، گفت: یادم است یک روزی آقایوسف گفت همان روز اول فیلمبرداری آقا سعید شورش کرده! تعریف کرد که سه چهار دوربین فیلمبرداری برده بودند و قرار بود بعد از خروج از خانه ایشان را نیز تعقیب کنند. البته که از یک آرتیست فیلم گرفتن ساده نیست. او به کار آشناست و همیشه هم خودش را پشت دوربین پنهان کرده و حالا می‌بیند این همه آدم می‌خواهند تصویر عریان او را بگیرند فضای متفاوتی است. به همین دلیل عوامل فیلم از همان روز تصمیم گرفتند دوربین‌های متعدد را کنار بگذارند و فقط بچسبند به خود آقا سعید.

cheshme-jang3 [4]

حاتمی‌کیا تصریح کرد: سعید موجود عجیب و غریبی است و کسانی که او را از نزدیک می‌شناسند می‌دانند که وقتی دوربین دستش می‌گیرد تبدیل به آدمی عجیب و غریب می‌شود .من تهیه‌کننده‌ای جدی نبودم و فقط نقش یک حامی را داشتم تا کار به نتیجه برسد. ‌نمی‌دانم آیا عنوان عکاس جنگ عنوان درستی است یا باید گفت آنها عکاسند و در یک مقطعی درباره جنگ کار کردند یا این‌که بعد از بیست و چندسال که از آن روزها گذشته این دغدغه هم‌چنان وجود و حضور دارد، زنده است و نبض دارد؟ و به اعتقاد من این فیلم مستند وارد این سوال ها و حوزه ها می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر [5]