- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اکران ویژه مستند «آوانتاژ» برگزار شد/ تقدیر از بهبودیافتگان «سرای امید»

avantazh1

به گزارش سوره سینما [1] ، اکران‌های خصوصی و ویژه برای آثار سینمایی معمولا تعریفی مشخص در ذهن اهالی هنر و سینما دارند اما اکران ویژه مستند سینمایی «آوانتاژ » در فرهنگسرای ارسباران با برهم زدن بسیاری از معادلات معمول، شبی متفاوت و خاطره‌انگیز را برای سینمای مستند ایران و برای بخش مهمی از آسیب‌دیدگان اجتماعی یعنی کارت‌خواب‌های بهبود یافته اعتیاد و قربانیان مواد مخدر را رقم زد.

«آوانتاژ» مستندی ۷۰ دقیقه‌ای به کارگردانی محمد کارت است که با کیفیت فرم و محتوای کنونی ، می‌توان آن‌را  جز ‌آثار ارزشمند و تاثیرگذار سینمای مستند ایران در ژانر اجتماعی طی چند سال اخیر دانست. این فیلم داستان بهبودی و رهایی کارتن‌خواب‌های بهبودیافته  اعتیاد است که از آخرین و تلخ‌ترین نقطه برخاسته‌اند و به نبرد با زندگی پرداخته‌اند، که بازی فوتبال با تیم پیشکسوتان استقلال تهران نماد همین نبرد در «آوانتاژ» است. روایتی از یک تیم که هر کدام  از کاراکترها پازل وار  محتوای فیلم را تکمیل می‌کنند .برای فیلم و کارگردان  در برابر حال و  آینده،  گذشته کاراکترها اهمیت چندانی ندارد و این یکی از وجوهات تمایز محتوای این اثر با آثار دیگر با چنین موضوعاتی است.

این فیلم در «سرای امید» ساخته شده که محل اقامت بهبودیافتگان تحت حمایت جمعیت طلوع بی‌نشان‌هاست. این جمعیت با تمرکز بر بهبودی روحی، جسمی، فردی و اجتماعی افراد کارتن‌خواب، سابقه درخشانی در بهبودی و پایداری افراد درگیر با اعتیاد و کارتن‌خوابی دارد.

در این مراسم که در واقع اکران ویژه‌ای از فیلم برای بهبودیافتگان سرای امید، قربانیان اعتیاد و خانواده‌های آنها بود هنرمندانی چون محمدعلی بهمنی، حبیب رضایی، فرشته صدرعرفایی،عزیزالله حمیدنژاد، فرید سجادحسینی،علیرضا آقاخانی، محمد آفریده، امیرتاجیک، سعید خانی، نسیم قاضی زاده، محسن استادعلی، جعفرصانعی مقدم، الهام جعفرنژاد، مهدی آقاجانی، اکبرعالمی و همچنین سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و محسن سلیمانی، مدیر هنری منطقه ۳ و رییس فرهنگسرای ارسباران حضور داشتند.

avantazh2 [2]

شاید بارزترین ویژگی و تفاوت این مراسم با اکران‌هایی از این دست را  بتوان نحوه تقدیر از کاراکترهای فیلم دانست. کاراکترهای این مستندسینمایی که همگی از بهبودیافتگان اعتیاد و کارتن‌خوابی بودند توسط کارگردان و گروه تولید مورد تقدیر قرار گرفتند. تقدیری که بیش از آنکه به جهت حضورشان در این اثر باشد به جهت ایستادگی و پایداری این افراد در بهبودی و مبارزه با ناملایمات زندگی است.

پس از اکران فیلم فرید سجادی حسینی  کارگردان با سابقه  که این روزها به عنوان بازیگر  فیلم سینمایی  «فروشنده » را بر روی پرده دارد درباره  «آوانتاژ» گفت: نگاه محمد کارت یک نگاه پر از امید  و توانمند است.او زندگی را از ته نیستی پیدا کرده و هم نفس با کارکترهایش  پیش می‌رود و برای هر آدمی فرصت آزمون و خطا قائل می شود.این نگاه امیدآفرین درکارهای دیگر او هم قابل مشاهده است.تقریبا تمام لحظه های این مستند غیرقابل پیش بینی است و مخاطب مدام درحال غافلگیر شدن است. به شخصه این فیلم را جز مهمترین آثاری که در دو سه سال اخیر دیده ام می‌دانم.

همچنین امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند درباره فیلم مستند محمد کارت،تصریح کرد:از ابتدای مستند «آوانتاژ» من در جریان این پروژه بودم.این فیلم با تمرکز بر تولید و پس تولید توانست به شیوه قابل قبولی دست پیدا کند و مضامین خود را به شکل ویژه ای به تصویر بکشد.

تاجیک ادامه داد:سینمای مستند به اعتقاد من سینمایی عینی و تلخ است و یا موضوعات تعارف ندارد.بنابراین نباید انتظار داشت که زهر اتفاقات و حوادث دردناک اجتماعی از سینمای مستند گرفته شود.

حبیب رضایی نیز پس از تماشای آخرین ساخته محمدکارت عنوان کرد:به نظر من مستند «آوانتاژ» کاری پرزحمت و پرارزش است و از همه مهمتر نیت خوبی پشت فیلم قرار دارد.طبیعتا می شود سلیقه ای برخورد کرد و  فکر کرد که فیلمساز می تواند به طریق دیگری ماجرا را ادامه بدهد و ترتیب دیگری را برای روایت آن درنظر بگیرد یا اینکه اتفاقات دیگری در فیلم بیفتد.اما من فکر می کنم که فیلم و نیت آن به اندازه ای حائز اهمیت و بسیار بی نظیراست که انسان باید تنها به آن احسنت بگوید و به عوامل آن خسته نباشید بگوید.

رونمایی و اکران رسمی این فیلم در دهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت خواهد بود.